Stelkrampsvaccin nödvändigt?

kardemumma

Trådstartare
Ikväll när jag och pållen lasttränade lite grann så slog hon först upp ett gammalt sår på ena bakkotan (sårskorpan lossnade) och sen lyckades hon på nåt vis få ett ordentligt jack på samma kota... :crazy: Jacket var inte djupare än bomullsänden på en tops. Tvättade med jodopax-lösning, satte kompress och gasbinda och stallbandage utanpå (går ute än).
Dessvärre är hon inte vaccinerad mot stelkramp. Tror ni det är bäst att ge henne en spruta? Ger den nåt skydd trots att hon inte har nån grundvaccinering? Hur snabbt behöver hon få den? Ska man ringa ut vet. imorrn eller kan man lika bra vänta till måndag?

/Kardemumma som i fortsättningen sätter på transportskydd även vid träning...

Sv: Stelkrampsvaccin nödvändigt?

Varför är hon inte vaccinerad? Det borde alla hästar vara, oavsett om dom "bara" är till sällskap eller om dom tävlar Elit.
Ring ut vet så fort du kan och beställ en fullständig grundvaccinering för hästens bästa!

När/om det händer en olycka så hjälper första sprutan. Inte så bra som om hästen är grundvaccinerad men den ska hjälpa.
Jag tror inte att det är så stor ide att ringa ut någon på måndag utan du skulle gjort det när olyckan hände. Ring en veterinär idag och rådfråga vad du ska göra.
I vilket fall så kan det ju vara bra att påbörja grundvaccineringen nu.
Om hästen får stelkramp så är det en svår sjukdom så jag hoppas för din skull att hästen är bra försäkrad.
Risken för stelkramp är störst vid sticksår och andra större saker som går längre in.

Tror kanske inte att just den skada som du beskriver, behöver innebära så stor risk för stelkramp. Det är framförallt stickskador där huden sluter sig ovanför stickkanalen och ger en lagom syrefattig miljö för stelkrampsbakterierna, som ger stor risk.
Vaccination given inom ett dygn efter skadan ger visst skydd; senare har en "akutspruta" inte så stor skyddseffekt för då har ev stelkrampsbakterier hunnit få fäste. Å andra sidan trivs dessa "baggar" väldigt väl i hästgödsel.

Jag har sett till att alla mina hästar är vaccinerade mot just stelkramp (utom fölet som ännu inte påbörjat vaccination men det är planerat) medan jag är mindre noga med influensavaccin (endast tävlingshästarna får detta).

Jag har sett till att alla mina hästar är vaccinerade mot just stelkramp (utom fölet som ännu inte påbörjat vaccination men det är planerat) medan jag är mindre noga med influensavaccin (endast tävlingshästarna får detta).[/QUOTE]

Min har inte varit vacc på flera år, gått som maskott hos ägaren, men nu ska jag vaccinera. Absolut stelkramp, men funderar oxå på att hoppa över influensan. Men vad säger du om botulism? Våra har fri tillgång av en stor bal som står ute, så vi ser ju inte själva vad som är i. Nu när jag beskrev det sådär så kände jag att jag nog måste ta botulism oxå! Vad tycker ni?

Oj, förlåt, knapplån!

Jag har sett till att alla mina hästar är vaccinerade mot just stelkramp (utom fölet som ännu inte påbörjat vaccination men det är planerat) medan jag är mindre noga med influensavaccin (endast tävlingshästarna får detta).

Min har inte varit vacc på flera år, gått som maskott hos ägaren, men nu ska jag vaccinera. Absolut stelkramp, men funderar oxå på att hoppa över influensan. Men vad säger du om botulism? Våra har fri tillgång av en stor bal som står ute, så vi ser ju inte själva vad som är i. Nu när jag beskrev det sådär så kände jag att jag nog måste ta botulism oxå! Vad tycker ni?

Oj, förlåt, knapplån![/QUOTE]

Jag hade vaccinerat mot botulism utan att blinka!
För mig är det självklart att vaccinera mot det.

För mig är det också självklart att vaccinera mot botulism. Om olyckan en dag är framme så skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Om hästen får stelkramp så är det en svår sjukdom så jag hoppas för din skull att hästen är bra försäkrad.

Bra att veta är att oavsett hur väl hästen är försäkrad så hjälper inte det om den får stelkramp och inte har ett så fullgott skydd den kan ha via vaccinering enligt rekommendationer. Försäkringen täcker inte då. Står tydligt i undantagen i försäkringsvillkoren.

Bra att veta är att oavsett hur väl hästen är försäkrad så hjälper inte det om den får stelkramp och inte har ett så fullgott skydd den kan ha via vaccinering enligt rekommendationer. Försäkringen täcker inte då. Står tydligt i undantagen i försäkringsvillkoren.

Oj, ja det kunde jag ju i och för sig ha räknat ut. Något som är så lätt att förebygga ska ju inte ge ersättning från försäkringen om ingen vaccinering har gjorts. Där är jag helt enig med försäkringsbolagen.

Tack för era svar. Vet är kontaktad och kommer ut idag och ger vaccinet.

Jag är ämligen övertygad om att inget bolag ersätter stelkramp och relaterade kostnader på en ovaccinerad häst (och då menar jag en som inte är grund/revaccinerad, inte att den har fått en enstaka spruta vid skadetillfället.)

stelkrampsbakterier är känsliga för penicillin, så om man råkar ut för en högrisk-skada går det ändå att förebygga och behandla akut.

Jag måste få säga att det inte är särskilt bra att sätta ut en bal i hagen, botulismvaccin eller ej. Det är inte bra foderhygien. Men om man absolut vill fodra på det sättet så måste man vaccinera.

TS; Skulle inte vara överdrivet orolig för stelkramp i din situation, typiska stelkrampsskador är tex spiktramp. Viktigt att komma i håg att vaccin är inte det enda sättet hästen kan skaffa sig antistoff mot olika smittor! Den har förmodligen ett visst skydd ändå, då det är en vanligt förekommade bakterie i hästens miljö. När det är sagt så är det en potensielt dödlig sjukdom och trots att jag är mkt restriktiv med vacciner till båda människor och djur så har jag ändå valt att fortsätta vaccinera mot stelkramp. Så jag tycker du skall grundvaccinera din häst mot stelkramp.

Jag måste få säga att det inte är särskilt bra att sätta ut en bal i hagen, botulismvaccin eller ej. Det är inte bra foderhygien. Men om man absolut vill fodra på det sättet så måste man vaccinera.

På vilket sätt menar du? Menar inte att säga emot dig utan bara ren okunskap??
Det är 6 på natten och 9 på dagen, så den äts upp fort. Den ligger i en slags behållare så de äter inte från marken.
Vad är skillnaden mot alla som lägger ut hösilage direkt på backen?

Det hjälper ju lite att den är i en behållare, men problemet med hur den faktisk ser ut inuti kvarstår ju. Kan ligga ett rådjur eller en kanin inne i balen som ni inte ser, eller den kan vara möglig i vissa partier. Hade ni öppnat den och tagit ut i portioner så upptäcker man sånt mkt lättare.

Vet att det är jättevanligt att man bara kör ut stora balar, givetvis snabbt och enkelt. Själv skulle jag inte ens ge en liten vanlig (torr) höbal hel utan att kontrollera den, även om man har bra hö/hösilage så kan det finnas enstaka delar som blivit dåliga av någon anledning.

Ja, det har du rätt i, man har ju eg ingen kontroll alls på vad de får i sig. Hm, svårt läge, är ju samtidigt bra att ha fri tillgång.

Alternativet är ju att bära ut såpass mkt till varje mål att de har att äta större delen av dagen/dygnet?

Inte???? Jag som trodde det var stora stygga baciller som hoppade omkring. :grin:

Kan öht inte se vad din kommentar har med saken att göra, ligger det döda djur/delar i en bal skall den kasseras och det upptäcker man som sagt inte om man bara kör ut hela balar. Givetvis kan det förekomma botulinum i för ögat fina balar också men man behöver ju inte för den sakens skuld strunta i att inspektera balerna.... Handla ju inte bara om risk för botulism, kan vara annat som mögel och värmeutvickling i mitten av balen. Kul för hästarna att äta bedärvat foder...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka