Stelkrampspruta

BernT

Trådstartare
Var på återvinningen och slängde skräp från vår renovering. Fick en stor rostig spik i armen (långt in, blödde som fan) och virket har legat ute i nån vecka i regn och smuts. Behöver jag ta en stelkrampspruta eller är det lugnt?
 
Var på återvinningen och slängde skräp från vår renovering. Fick en stor rostig spik i armen (långt in, blödde som fan) och virket har legat ute i nån vecka i regn och smuts. Behöver jag ta en stelkrampspruta eller är det lugnt?

Jag hade ringt 1177 och kollat men med största sannolikhet tagit en spruta. Jag fick en boosterspruta när jag kört in en död trädrot rakt in i vaden trots att såret var väldigt rent.
 
Det beror väl lite på när du tog senaste sprutan.
Jag trampade in en rostig spik en bra bit in i foten. Ringde 1177 som bokade in en tid på närakuten som tittade på spåret, tvättade rent och gav stelkramp.
Typ vet inte? I grundskolan iaf så minst 17 år sen 😅
 
Typ vet inte? I grundskolan iaf så minst 17 år sen 😅
DÅ ska du definitivt ta en ny!! Pronto! Jag fick en sedan jag klippt rakt genom tumnageln med en rostig sekatör, och en till när jag bivit biten djupt in handleden av en döende stackars katt.... Ofta har det gått längre tid sedan senaste sprutan än man minns... 15 år är gränsen, sen behövs en ny! ÅK! Du kan få en på direkten på din vårdcentral!
 
DÅ ska du definitivt ta en ny!! Pronto! Jag fick en sedan jag klippt rakt genom tumnageln med en rostig sekatör, och en till när jag bivit biten djupt in handleden av en döende stackars katt.... Ofta har det gått längre tid sedan senaste sprutan än man minns... 15 år är gränsen, sen behövs en ny! ÅK! Du kan få en på direkten på din vårdcentral!
Problemet är att vi är vid huset och där är jag inte skriven än och inte heller listad på närmsta närakut. Så måste åka in till stan isåfall, mitt i Göteborg, till min nuvarande närakut :/ kanske kan ta det imorgon?
 
Inte enligt denna närakut. Vet att en annan gång behövde jag gå dit och då sa de åt mig att jag inte fick vård där utan fick gå hem igen.
Det är helt galet! När jag var höggravid och kände mig yr och konstig, gick jag in på närmaste vårdcentral för att kolla blodtrycket. De vägrade. Jag måste till "min" vårdcentral som låg långt bort. För en enkel blodtryckskoll på en höggravid orolig kvinna...!
 
Oj, jag har knallat in på vanliga vårdcentraler kors och tvärs över länet och alltid fått hjälp. Så olika det kan vara.
Givetvis inga stora saker som kräver lång utredning, men typ lättare hjärnskakning, nån sårskada, enkla grejer som en sjuksköterska kan titta på.
 
Du behöver inte vara listad för att söka hjälp på närakut, du kan söka vård i vilken stad du vill :)

Jag får inte, ringde och frågade.

Inte enligt denna närakut. Vet att en annan gång behövde jag gå dit och då sa de åt mig att jag inte fick vård där utan fick gå hem igen.

Det är helt galet! När jag var höggravid och kände mig yr och konstig, gick jag in på närmaste vårdcentral för att kolla blodtrycket. De vägrade. Jag måste till "min" vårdcentral som låg långt bort. För en enkel blodtryckskoll på en höggravid orolig kvinna...!

Oj, jag har knallat in på vanliga vårdcentraler kors och tvärs över länet och alltid fått hjälp. Så olika det kan vara.
Givetvis inga stora saker som kräver lång utredning, men typ lättare hjärnskakning, nån sårskada, enkla grejer som en sjuksköterska kan titta på.

Inte bara länet utan landet. Behöver man vård så behöver man...
Jag har också blivit nekad vård på jourvårdcentral/närakut när jag kom med ett knä som blödde ganska kraftigt och jag inte kunde få stopp på det själv. Hade ett jack ganska djupt in i knät. Jag var inte listad på rätt ställe sa dem. Fick ta mig till akuten på sjukhuset vilket kändes väldigt dumt då jag inte hade behövt vård där egentligen. Det var på en lördag.
 
Jag har också blivit nekad vård på jourvårdcentral/närakut när jag kom med ett knä som blödde ganska kraftigt och jag inte kunde få stopp på det själv. Hade ett jack ganska djupt in i knät. Jag var inte listad på rätt ställe sa dem. Fick ta mig till akuten på sjukhuset vilket kändes väldigt dumt då jag inte hade behövt vård där egentligen. Det var på en lördag.
Ja jag känner att jag kan inte åka till akuten för att få en stelkrampspruta. Så får ta det imorgon på min närakut, de stänger 16 och jag kommer inte kunna ta mig dit innan dess. Man lär ju kunna ta sprutan ”dagen efter” också tänker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 005
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
997
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 345
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp