Jag var ut till sköthästen ikväll för att pyssla om honom lite och mysa eftersom det var för sent för att rida. När jag skulle kratsa hovarna ville han inte lyfta ena bakbenet alls. Först trodde jag att det var fasoner och envishet från honom, men trots att jag försökte på alla sätt och vis så gick det inte. När jag väl fick upp hoven kunde han bara lyfta den så att jag nätt och jämt kunde kratsa ur den. Han va stel. Jättestel. Inte svullen någonstans, lite lite varm på kronranden. Han stog lixom med bakhovarna ganska tätt ihop men inte i någon fångställning eller så. De andra tre hovarna lyfte han utan problem. Ägaren var med mig när detta upptäcktes och vi kom överens om att jag åker ut i morgon, leder honom en runda i skritt och ser hur han ser ut då. Fortsätter han vara stel så kontaktar vi veterinär. Hästen är kallblod, gammal men pigg i övrigt. Inte varm i benet, inte svullen heller. Men jag som tycker så mycket om denna häst blir ju så klart lite orolig. Någon som har råkat ut för detta att de står med bakhovarna ihop?? Vad kan det vara?