Stelbent häst.

Sulax

Trådstartare
Jag var ut till sköthästen ikväll för att pyssla om honom lite och mysa eftersom det var för sent för att rida. När jag skulle kratsa hovarna ville han inte lyfta ena bakbenet alls. Först trodde jag att det var fasoner och envishet från honom, men trots att jag försökte på alla sätt och vis så gick det inte. När jag väl fick upp hoven kunde han bara lyfta den så att jag nätt och jämt kunde kratsa ur den. Han va stel. Jättestel. Inte svullen någonstans, lite lite varm på kronranden. Han stog lixom med bakhovarna ganska tätt ihop men inte i någon fångställning eller så. De andra tre hovarna lyfte han utan problem. Ägaren var med mig när detta upptäcktes och vi kom överens om att jag åker ut i morgon, leder honom en runda i skritt och ser hur han ser ut då. Fortsätter han vara stel så kontaktar vi veterinär. Hästen är kallblod, gammal men pigg i övrigt. Inte varm i benet, inte svullen heller. Men jag som tycker så mycket om denna häst blir ju så klart lite orolig. :confused: Någon som har råkat ut för detta att de står med bakhovarna ihop?? Vad kan det vara?

Sv: Stelbent häst.

Det kan vara en låsning uppe på korset. Men det är ju inte alls säkert. Pållen kanske bara var lite stelbent av att ha stått.
Det kanske löser sej som du skrev att du ska gå med honom. Hoppas det!

Sv: Stelbent häst.

Det kan vara en låsning uppe på korset. Men det är ju inte alls säkert. Pållen kanske bara var lite stelbent av att ha stått.
Det kanske löser sej som du skrev att du ska gå med honom. Hoppas det!

Ja jag var ut igen och kollade. Vi ledde honom fram och tillbaka lite grann. Han har ganska raka hasor och är gammal så det verkar som att han bara är stel. Ägaren sa att han brukar vara så stel. Så det är väl kanske tur i oturen att han är skogsmullehäst som rids ganska lugnt. Men det blir mycket skritt i fortsättningen så ser vi hur han håller. Skulle vilja lära mig stretcha hästar för att se om det hjälper. Han verkar dock inte ha ont, men blir lite snubblig eftersom han går stelt. Ska rida och se om det stela släpper efter uppvärmning. Hoppas han bara slipper få ont.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 592
Senast: unoannis
·
Hästvård Köpte nyligen en häst. Den var nyligen röntgad (typ 4-5 dagar innan jag provridit den), tyckte om den, den besiktades och gick igenom...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 883
Senast: unoannis
·
Hästhantering Tjena! Jag är lite skrajsen med att kratsa hovar, ibland är det lättare för mig att kratsa fram och ibland är det lättare att kratsa...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur