Stel vänster sida

Thrill

Trådstartare
Hittade ingen tråd om detta, om det finns ber jag om ursäkt..

Rider en liten häst som har väldiga problem i vänster varv. Hon bär sig själv bra på rakt spår och i höger varv och har en väldigt trevlig form. Men i vänster varv är det, speciellt i framridningen, katastrof. Hon lägger sig totalt på innersidan och är i princip omöjlig att räta upp igen. Om man travar henne på halvlång tygel går hon utåtställd för att balansera upp sig. Hon blir bättre efter en stunds ridning, men det är fortfarande väldigt svårt för mig att få bort henne från innersidan.
Det jag gjort hitills är att jag höjer innerhanden en centimeter, då faller hon inte in lika lätt. Jag vill gärna ha en framridningsövning som kan hjälpa mig hjälpa henne att komma loss på den sidan.
Några tips? Vi rider för tränare två gånger i veckan, men vill gärna höra era förslag!

:)

Sv: Stel vänster sida

Min häst är också svår åt olika håll och speciellt i vänster vill han vara rak, fara iväg i kroppen och skjuter över en i sadeln. Jag brukar rida mycket serpentiner, böja igenom på volter och flytta för skänkeln i båda varven. Det gäller att inte ge sig, eller att bara rida i det varv som går bäst. Det är också bra att rida med hästen utåtställd eller att rida så rakt som möjligt, på raka spår. Visa vägen med tygeln, understöd skänkeln och tänk på hur du sitter i sadeln så att du sitter mitt över hästen. Lycka till! :)

min häst var kanske inte lika extrem, men hon balanserade upp sig sämre i högervarvet innan. Jag började rida fram henne länge, gör det fortfarande. Jag skrittar i minst 20 min, börjar korta tyglarna efter c:a 10 min. På långa tyglar kollar jag så att hon är med, stannar, backar, rider på volter. Sedan börjar jag rama in henne och korta tyglarna, då rider jag mycket innanför spåret så hon verkligen måste koncentrera sig på vad jag gör. Detta har hjälpt mig i min ridning och hon är inte alls lika stel i hö-varvet som innan.

/Lisa :)

Min häst är också svår åt olika håll och speciellt i vänster vill han vara rak, fara iväg i kroppen och skjuter över en i sadeln. Jag brukar rida mycket serpentiner, böja igenom på volter och flytta för skänkeln i båda varven. Det gäller att inte ge sig, eller att bara rida i det varv som går bäst. Det är också bra att rida med hästen utåtställd eller att rida så rakt som möjligt, på raka spår. Visa vägen med tygeln, understöd skänkeln och tänk på hur du sitter i sadeln så att du sitter mitt över hästen. Lycka till! :)

Är det min häst du beskriver :angel:?

Nåväl, jag lät en ET kolla igenom honom för säkerhets skull och det visade sig att han hade en låsning i ländryggen på höger sida. När låsningen försvann var det som att sitta på en helt annan häst. Nu behöver han i och för sig stärka sig så att inte låsningen kommer tillbaka. Jag jobbar precis på det sättet som du beskriver och det funkar superbra.

Senast ändrad:

Mitt första tips är på fullt allvar att få hjälp att kontrollera hur du själv sitter och belastar, min erf är att en stor del av hästens bekymmer åt ett håll är ryttarens bekymmer eller en kombination av bådas bekymmer.

Och kolla sadeln att den är rak. Det säger jag just nu för att igår provade jag en ny hoppsadel (eller beg då) och kände att jag tycktes ha längre stigläder på höger sida:crazy: Det visade sig att sadeln envist la sig till höger och nar jag tittade riktigt noga under utifrån olika vinklar så var den högre i vänster bossa, någon har alltså antingen haft den på en en sned häst, eller själv varit sned, eller så har något hänt i bommen... Den var rätt ny och inte gammal så man väntar sig inte sånt:cool:
Skulle jag rida med den länge skulle hsäten få mycket svårt åt ena hållet:crazy:

Jag har trott att hästen har svårare åt ett håll och det hade hon först, innan jag ens red henne, det vet jag. Men idag har hon eg inte det, utan det som kärvar det handlar om mej till allra största delen och det är särskitl eftersom det är en väldigt känslig häst så gör minsta viktförändring tex stor skillnad:crazy:

Hästar som är lite mer tåliga mot ryttarobalans tex anpassar sej nog ofta och det kan kännas som att man kommit "tillrätta" med ett problem men kanske är det bara hästen som lärt sej kompensera bättre:( Så kolla hästen också om du tycker att den har svårt, det finns ju eg ingen anledning att en ok häst ska ha så väldigt svårt åt ena hållet.

Precis som flashen skrev så kolla dig själv, det är ju inte helt omöjligt att du sitter med din kropp i höger varv fastän du befinner dig i vänster varv.

Och det kan du göra med spegel alt kompis

är stigbyglarna på samma nivå?

Lutar huvudet?

är axlarna på samma nivå?

Är den ena armbågen mer intill än den andra?

pekar båda knäna rakt fram eller det ena mer utåt
känslan att man hänger mer i ena knävecket

ja man kaske inte känner det förrän manblri medveten - men dra själv en linje från överskänkeln ut i naturen -är de i samma vinkel på båda sidor?

Förmodligen om du är dödlig :D

detta styr hästens bäcken - går det i fel riktning så kan man inte böja

Senast ändrad:

Framdelsvändning i framridningen!! Jobba med övningen tills hästen verkligen dansar undan skänkeln så fort du lägger till den. Fortsätt med tvära skänkelvikningar i skritt och sedan i trav! Du kan även gå bredvid hästen, håll i tygeln och flytta undan den stela sidans bog. Använd hand eller bara visa med pisken. När du sedan jobbar vidare på volter i framridningen, böj hästen lite för mycket - åt bägge håll! Det är ingen fara att rida med en förböjd häst så länge man vet att den här förböjd. Ha tålamod! Så småningom brukar det gå att räta upp hästen på bägge tyglarna och bogarna är där de ska. Låsningar hit och dit, jag vet inte jag! Kanske bara är så att du inte har lösningen på hur du ska få din häst lösgjord, det är bara att jobba på!

Min har samma problem och det gör en OTROLIG skillnad att stretcha honom!! Sen gillar han det med!

Jag säger som min tränare skulle ha sagt till mig (och gjorde också när jag började träna, eftersom vi hade samma problem):

ALLA hästar har en svagare och en starkare sida. Hänger din i vänstertygeln så är det högersidan som är svag. Då är det högersidan du måste jobba med. Släpp vänsterbenet helt (alltså innerskänkeln) och led endast med vänstertygeln, du får aldrig dra bakåt i den! Högertygeln ska hela tiden vara stadig, ligga intill halsen och erbjuda hästen att ta stöd. Det är förmodligen du själv som är svagare och inte håller om lika mycket med ditt högerben - så var det för mig och har även varit för alla andra när de började träna för henne. Se alltså till att få in högerbenet intill hästen och aktivera högersidan. Går hästen utåtställd i början är det inte hela världen - koncentrera dig på att få stöd på högersidan. Tänk att du ska få upp högersidan och att hon ska sänka sin vänstersida - därför får du gärna leda lite neråt med vänstertygeln.
Detta ska du göra i båda varven. Alltså även i högervarvet där du tycker att det känns bra ska du inte låta henne lägga sig i vänsterhanden - håll stödet i höger och led utåt med vänsterhanden för att räta ut henne. Jobba med högerskänkeln.

Och det kan ta tid - med min ponny fick jag sitta och hålla på med detta i 40 min innan han släppte vänstersidan. Sedan tog det 3 pass utan att vi lyckades- och nu efter 2 mån är det fortfarande vissa dagar jag får lägga hela passet på att få upp den svaga sidan och lossa den starka sidan.

Inte heler helt lätt att jobba med själv eftersom det kan kännas väldigt bakvänt om man inte är van vid den här ridningen - men med min ponny funkar det iaf hur bra som helst :love:

Sådär gör jag också med ponnyn jag rider. Han är extremt oliksidig pga tidigare tandproblem som ledde till spänningar och felmuskling. Men får man honom att ta vänsterskänkeln kan man få honom att ta mer stöd på högertygeln och då blir han rakare.

Jag går emot strömmen.

Visserligen kan hästar precis som människor ha en svagare sida men en stor skillnad i höger/vänster varv tyder på att något är fel.

En frisk häst är en liksidig häst. Är det stor skillnad beroende på varv, ta hästen till kliniken.

Liknande trådar

Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 978
Hästmänniskan Hej, Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här...
Svar
8
· Visningar
2 154
Ridning Hej! Har fått en riktigt fin liten pärla till häst som fyller fem till våren. Vi har kommit en bit i ridningen, hon går i fin form i...
Svar
5
· Visningar
1 370
Senast: LisaY
·
Träning Hejsan! Är ny här på fourmet och hoppas att ni ev kan hjälpa mig lite! Jag har efter 3 års uppehåll tagit upp ridningen igen och...
Svar
9
· Visningar
1 266

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka