Fia-Lina

Trådstartare
Jag har en loksele till russet, har köpt den begagnad ganska billigt, och det är nog ingen dyrare modell. Men den är så stel i lädret, hur smörjer jag för att få den mera följsam? Och hur ofta ska jag göra det till dess att jag "fått till det"?

Läste nyligen i en tråd att någon höll på med grundinsmörjningen eller liknande, kanske det aldrig blivit gjort på den här?

Jag är lite tveksam till olja, eftersom den kan ge sig på sömmarna, men jag har annars en animalisk olja av bra märke.
Tvätta med sadeltvål, olja och torka av först dagen efter? Olja igen?

Tar gärna emot era tips.
Förr fanns väl ett utrustningsforum, där var så bra tips men den verkar borttagen?

Lotta

Sv: Stel sele

0,5 liter ekololja som grund så håller den sig sedan..
Inte bara olja som kan försämra sömmar utan även sadeltvål fett osv. Man ska inte smörja för ofta. Jag ger mina nya selar en rejäl omgång med olja (0,5 liter) och böjer lädret tills det är mjukt och följsamt. Några timmars jobb men jag har lyckats få t.o.m sämre läder att bli riktigt mjukt av den behandlingen...
Vill man sedan ha en blank yta så finns det ett vax att lägga på för blankhet...

Senast ändrad av en moderator:

När du har på oljan, hur gör du då? Flödigt som får torka in, eller gnider du in den i omgångar eller hur?
Du får gärna beskriva hur du tar dig an en ny sele från början ;)

Lotta

Jag använder en trasa som är rejält dränkt i olja och ser till att oljan verkligen kommer in i alla kanter, under söljor osv. Sedan har jag olja på händerna medan jag böjer och "masserar" lädret. När du gått igenom hela selen så börjar du bara om från början igen. Desto mer arbete du lägger på att böja och massera minsta millimeter desto bättre resultat. Tänk på att lädret tar åt sig bäst på baksidan och andra mindre beh. ytor. Den blanka framsidan tar åt sig ganska dåligt. Du kan även lägga i oljebad men jag föredrar att lägga på olja och böja i omgångar, bättre resultat.

Tips: om metallen är rostig, använd autosol på metallen. Finns på macken, biltema, mekonomen osv..

I somras köpte för 500kr en gammal torr loksele som blev en jätte fin loksele som sedan såldes för 4500 kr (de slogs nästan om den:o);)! Skulle egentligen haft den på medryttar ponnyn men den var tok för liten!

Så här gjorde jag:

-Tog en bra sadel tvål och rengjorde två gånger på rken. Använde stübbens fasta tvål och flytande. (1 gång flytande och 1 gång fasta - går bra med bara en av dem)
-Använde eko-olja och tog en trasa med olja på och strök på selen.
Gjorde det kanske 3-4 gånger. Böjde på lädert mellan gångerna.
-Tog sadel/läderfett ett tuntlager.
+ Lagade vissa sömmar, bytade tömringarna och dragringarna som var rostiga.

Mvh
Emma

Senast ändrad:

om lädret är väldigt torrt smörjer jag med 3-5 dag mellanrum så att oljan helst dragit " botten" innan jag böjer för att inte bryta sönder lädret .

jag skulle inte använda ekololja då den oljan inte är bra för lädret. har fått det rådet av min sadelmakarvän. Finns ett fett som heter Tipp-Topp som ska vara skonsamt och bra för lädret. vill du ha olja så skulel ajg nog rekomendera en annan olja.

jag skulle inte använda ekololja då den oljan inte är bra för lädret. har fått det rådet av min sadelmakarvän. Finns ett fett som heter Tipp-Topp som ska vara skonsamt och bra för lädret. vill du ha olja så skulel ajg nog rekomendera en annan olja.

Vilken olja då???
Ekol olja var det tips jag fick av en gammal sadelmakare, som tyvärr har gått vidare :-(

Jag köpte på granngården i sundsvall ,western butiker har tror jag ,det finns 2 sorter tror jag men det skall vara 100%pure som gäller

Jag köpte på granngården i sundsvall ,western butiker har tror jag ,det finns 2 sorter tror jag men det skall vara 100%pure som gäller

Ok, ska ha den i baktanke OM jag råkar närma mig en westernbutik, inte troligt iofs. men ska se om jag hittar den på nätet...

hej. har också hört att ekols olja inte ska vara så bra, just för det här med sömmarna.

Ekooljan funkar prima! Problemet är att mångar tar ofta för mycket, men som sagt ALLT splitter på sömmarna.

Mvh
Emma

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Bruksnordisen är redo för inkörning! Så nu är det dags att i alla fall börja planera! Matte är sugen på framtida slädar och lite...
Svar
10
· Visningar
1 631
Senast: suberdoo
·
T
Körning Har köpt en begagnad men ändå nästan ny och ganska dyr sele som jag vill sköta på bästa sätt. Har läst i Hästmannaskap-körning att man...
Svar
6
· Visningar
1 420
Senast: Zarro
·
Utrustning jag har hittat 2 gamla, smutsiga selar i lagårn som jag har tänkt att rengöra o smörja. men jag behöver tips på hur jag ska göra. ja har...
Svar
5
· Visningar
4 041
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka