stel och kort i höger sidan!

Cilla

Trådstartare
har ni några bra övningar för mig och min lilla dam, så att vi kan mjuka upp och länga ut hennes höger sida?
hn böjer sig jättefunt runt höger skänkel, men har jättesvårt att böja sig runt vänster!
hon vill även flyta up med båda bogarna, fast mer med höger bog.

hon har varit avställd i ett år, så nu ligger vi på skrittnivå och halva volter i trav, så inga jätteakrobatiska rörelser tack.... :D

det lilla jag ridit henne nu, har vi tränat på att sätta inner bakben under kroppen i en volt, som en öppna ungefär. det går att hålla i bogen och få böjning i båda varven, men hn orkar inte så många steg än.
vi har även kört en del raka sidförande för att få korsningen med bakbenen.

det börjar bli lite tjatigt att varv på varv gå i öppna.......

så några tips?

Sv: stel och kort i höger sidan!

ett "misstag" man ofta gör är att om hästen är svår att böja för t.ex. vänster skänkel, så fokuserar man mycket på vänster sida som innersida, flyttar och böjer... det man gärna glömmer är att stelheten inte bara beror på t.ex. problem att sätta under vä bak, utan lika mycket (om kanske inte mer) handlar det om att hästen inte vill sträcka ut högersidan.

min häst är/har varit ganska sned och ojämn, när han kom till mig för 1,5 år sedan gick han alltid kraftigt högerställd och kunde knappt ställa över till vänster öht. en bra ET fixade de värsta låsningarna, och sedan är det "bara" att träna rakriktning, rakriktning, rakriktning.

när min häst faller tillbaka i de sneda tendenserna tänker jag att ha en stabil vänsterskänkel, som ligger stilla och stadigt, strax bakom sadelgjorden för att hindra hästen att falla till vänster. höger skänkel driver ganska mycket, och ber hästen att faktiskt ta i och sträcka ut hela sin högersida och gå fram till bettet på den sidan. för att hästen ska våga gå fram till handen ligger högerhanden stilla och är bara stadig. när hästen börjar kliva på och bli rakare kan man så småningom börja tänka vänsterställning med vä skänkel, och eventuellt visa vägen lite lätt med handen.

så, mer kortfattat - glöm inte yttersidan! jag ride också en del öppna/sluta men är noga med att driva fram yttersidan precis som innerskänkeln måste finnas där, och ha hela tiden tänket att den svaga sidan (den högra i vårt fall) måste vara igång.

eftersom hon i stort sett alltid flyter ut med ytter bog, så MÅSTE hon ridas med ytter skänkel! så fokus i vänster varv blir ofta att rida in (rida rak?) höger bog för att hon inte ska kunna flyta.
sätter ja höger bog på plats kan jag steg för steg flytta in bakbenet under henne, men släper ja minsta lilla på bogen så blir hon hemslt geleeig att sitta på!

hon är även jätteduktig på att böja sig runt höger skänkel i vänster varv! :crazy:
så det är månbga delar att rida ihop på den lilla damen!

jag är inte så skicklig på sånt här men kan du inte ta ut en equiterapeut eller nåt? :)
din häst kanske har nån låsning elelr roterade kotor eller bäcken eller allt vad det nu kan vara, och då kan den ju kanske inte ställa sig åt vänster.

Kan också vara att sadeln är sne, så var det för mig.. eller att du sitter snett.
Jag tycker du ska undersöka möjliga orsaker till problemet först, innan du går på själva problemet :)

en grej som jag fick i uppgift av ET att göra med min häst var att stretcha halsen, ta en godis och locka hästen att böja halsen så långt bak/åt sidan (ja du förstår nog) som det går. Då stretchar den i alla fall ut halsmusklerna, det kan du ju göra på båda sidor.
Eller så kan du göra som en tränare sa till mig att alltid ge hästen godis på den sida den inte vill böja åt, då blir det positivt för hästen att böja åt det hållet samtidigt som den stretchar, fast det är nog bra att göra åt båda håll så den inte blir sne åt andra hållet :p
men undersök möjliga orsaker först tycker jag :)

orsak är snett belastad i arbete, kroppen är inte lika stark på höger sida.
inga låsningar eller dyligt.
rak i kroppen.
jag rider barbacka, så sadel beror det inte heller på och jag märker väl på henne när jag hamnar snett, hon flyttar sig fint även för vikthjälper.

hon ställer sig, men vill inte mjuka upp helt i sidan. halsen och nacken är mjuk och fin. man kan säga att hon är mjuk fram till sadelstaden, sen börjar hon på att stelna.
hon placerar bakbenet under sig, men vill inte sträcka ut.

okej om du är helt säker på att det är orsaken så..
och är helt säker på att hon inte har några rotationer eller nåt, ja då vet inte jag vad man kan göra..
eller jag vet ingenting egentligen, men hade det varit min häst hade jag tagit ut ET :)

men har du redan gjort det så vet jag inte.. du kan ju fråga din tränare också om övningar, eller hoppas på att få svar från flera här på buke :)

hon är regebundet kolald av ET sen 2005 och har aldrig haft varken låsningar eller rotation någonstans....

antar att hon, precis som vi människor, är starkare på ena sidan och föredrar att jobba med den. jag har tex jättesvårt att bära min dotter på höger arm, det blir helt snett för mig!

men det måste ju finnas mer övningar än öppna........? :confused:

hon har varit avställd i ett år, så nu ligger vi på skrittnivå och halva volter i trav, så inga jätteakrobatiska rörelser tack.... :D

Jag tror att du har svaret här. Hon är inte igång ännu och därför kan du inte begära vad som helst av henne. Mitt tips är att du rider varierat, både på banan och ute i naturen, och inte nöter för mycket med samma sak. Efterhand som styrkan och konditionen kommer tillbaka så kommer även den stela sidan "lossna".

hon var likadan när hn var igång, det kanske jag skulle skrivit i första inlägget. :)

jaadu,
stock och sten, uppför och nedför
fick även ett bra tips av tränare att "vika mankam" stillastående,
dvs, du vill inte att hästen vrider på huvudet, men när du tar litet i tygeln (stillastående) vill du se hur mankammen "viker sig" litet, sedan andra tygeln så ska mankammen åt andra hållet lite som att ställa på volten, fast stillastående och endast halsen.
Även bra diciplinövning för att kunna stå still och ändå fokusera på arbete :idea:

detta hjälpte mig då damen var stel i nacken..

När ni sedan kommit igång så börja tänja sidorna med godis efter träning, håll en morot eller liknande ungefär vid skänkelläget och låt henne försöka nå den, upp i luften framför henne så långt du når, en bit fram på backen och hon får inte kliva fram utan sträcka sig, sedan den gamla hederliga "bugningen" som sträcker ut ryggen ordentligt. En fördel med dessa är att du snabbt ser hur stel hon är, försöker hon men ger upp= kortare avstånd, ser det för enkelt ut = längre avstånd, då kan hon själv avgöra hur mycket hon kan sträcka sig utan att det tar ont :) börja kort och utöka succesivt

Löslongera henne om hon har bus i kroppen också!:idea: så får hon sträcka på sig och krumma runt :)

Lycka till

men lite hjälp från tränare, har vi nu koll på bakben ch bogar och kan plcera som vi vill, oavsett sida. :D

har tränat MYCKET på att rida in inner bg i kroppen, samt att rida in ytter bak. och en miljon halvahalter för att samla.

Låter som att hästen belastar snett. Har hästen ont? Varför har hästen varit avställd?

...tror Cillas profilbild ger svaret pa det.... :)

Cilla:

Gymnastisera pa, tror du har helt ratt tank o ratt hjalp med det hela.. :idea: Stretcha lite efter passet kanske kan vara en ide med?

..o kanske testa att rida i fyr/att kanter i stallet for volter sa att du bara kraver stallningen nagra steg at gangen?

nej, nu har hon inte ont, men har varit vilande i ett pga av barn och dubbelsidig hovledsinflamation fram och kotledsinflamation HF.

friskförklarad i maj 2009 och igångsatt i maj 2010 och av hälta eller ont syns inte ett spår.
(tack och lov och peppar, peppar!!!!)

nu skulle jag dock säga att hn är hyfsat rakriktad, dock en aning starkare på höger, hennes braiga sida. jbbar på med vänster, men det ju sin lilla tid!

raka spår jobbar vi med och behäller en liten, liten böjning i bgen för att jbba rätt musklerna.

åh jag har samma problem med min nordis :( hon kan inte gå rakt alls i vänster varv. innan jag började med henne så höll jag och min kompis på att rida in och rida till ett varmblod, hon blev stark i båda sidor väldigt snabbt med hjälp av longering i båda varv. om det är rätt att man kan longera för att fixa det, borde jag börja med detta på nordisen då med?

om du är duktig på det ja!
att låta hästen gå runt, runt och tro att den kommer att jobba rätt muskler av det kan kosta mer än det smakar....

skulle hellre börja uppsutten, med att flytta bogar och länga ut sidorna.
försök jobba mot att hästen inre framben ska korsa över och framför det yttre, samtidigt som du överböjer och håller koll på bakbenen.
har gjort underverk på min dam!

min har det hjälp att inte rida på rakt spår.
då blir nämligen hästen väldigt, väldigt stark och går lätt emot dig. en lite böjning och små benförflyttningar gör att dom blir mindre starka och måste jobba mer effetivt.

det är först nu som jag kan ut Karisma på raka spår och bibehålla en hyfsad form.

Har du testat att tömköra? Det tycker jag hjälper otroligt bra på mina hästar, man kommer åt dem på ett helt annat sätt när de inte behöver balansera upp någon ryttare. Är du inte bra på det, be någon som kan om hjälp för det är super!!

Brukar du stretcha hästen? Annars kan ju det vara något att prova. Det är ju inget rid-tips, men något som man lätt glömmer...
Om hästen har ont i höger fram (som din hade) så blir det lätt att hästens diagonala ben (vänster bak i det här fallet) påverkas och ibland blir det hälta av den felaktiga belastningen. Kanske är det här det sitter? Inte så att det är roterat eller så, men bara extra stelt?

Jag skulle nog gå/tömköra i skogen på kuperad mark, upp och nedför backar, så att hon får jobba lite "själv" och använda kroppen och musklerna "naturligt".

Annars vet jag inte hur det är med serpentiner och öva mycket med att ställa och böja? Bara enkla lösgörande övningar alltså? Eller rid i skogen och slalom mellan träden?

Har haft samma problem med min valack. Har inga avancerade tips, jag tycker det funkar bra att rida mycket "åttor", både ute och på banan. Slalom runt träd osv. Och stretchar efter ridningen, med en morot eller så. Det brukar vara betydligt lättare att jobba den "svaga" sidan om han är riktigt ordentligt uppvärmd, ( efter en timme ca) vilket jag tror jag glömmer ibland och kanske ställer för höga krav:o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 762
Senast: Jamtland
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
958
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
2 067
Senast: RubinNovak
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur