Stel när han rör sig.

I

Isbel

Min häst är jätte stel när han rör sig, han har vilat sen i vintras. Jag fick hem honom för 3 veckor sen, och sen dess är han riden regelbundet. Han är bara 10 år gammal fast det knäcker i ett ben ganska ofta. Och sen rör han sig allmänt stelt i hagen och så. Men han är inte hallt. Någon som har något tips? Och hur ska man göra för att få honom mindre stel?
Annars är han jätte pigg och sammarbetsvillig när man rider och så. Och han har blivit mindre stel i självaste ridningen.
Tacksam för alla tips :)

// En som älskar sin häst mer än allt!:)

Sv: Stel när han rör sig.

Har hästen vilat länge så kan den ju upplevas som stel ett tag innan den "kommit igång", även om den inte är så gammal. Det behöver inte ha hänt något, men det kan ju också ha gjort det.
Hade det varit min häst hade jag tagit ut en massör som fick gå igenom hästen, och ge det ett par gånger. Massören känner ju om det är något som känns "fel", om det kan ha hänt något, eller om hästen bara är allmänt stel.
Massören är guld värd för min häst, som visserligen är äldre (20 år), men det är ju aldrig skadligt.

Så, mitt råd är att ta ut en bra o erkänd massör och som sagt, ge det ett par gånger, det är inte allt som släpper på en gång alltid. När det gäller ridningen så rid lätta pass, med mycket mjuka rörelser, lösgörande övningar och övergångar, sätt inte för mycket press, särskilt inte innan du är helt säker på att det inte är något "fel" på hästen.

Lycka till! :)

Korsförlamning??
ta blodprov kanske.

Skulle också satsa på en massör. Vår häst får massage regelbundet innan vi rider och sen kommer massören när vår massage inte tar ordentligt längre.

Tack för alla tips:) Kanske ska testa med en massör. :) För det är lite otäckt när det knäcker till i benet varje gång man ska kratsa hovarna.
:)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
968
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 441
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Födda -21