Stel nacke

M

MarreAndersson

Hej

Öppnar en ny tråd då jag inte kunde hitta någon liknande..

Jag har en gammal vbl dam hemma som jag brukar knalla ut med i skogen och ibland blir det lite "träning" på ängen.
När jag köpte henne kunde hon inte gå på tygel och hon har fortfarande mycket "släng" kvar i benen.

Nu det senaste så har hon blivit väldigt stel i höger sida och jag tror att felet hänger mycket på mig hur jag har "plockat" i hästen.
Jag är endast självlärd och kan alltså inte så mycket, har bara läst mig till och fått tips ifrån andra.
Hon kan gå fint framåt när jag böjer huvudet åt vänster, men när jag gör tvärt emot så svänger hela hästen, jag har inte tillräckligt starka skänklar till att trycka emot henne.
Har heller inte möjlighet till någon paddock så jag har inga väggar att träna emot.
Vad jag skulle vilja ha hjälp med är tips på hur jag skulle kunna få henne mjukare åt höger, eller åtminstone att inte gå med huvudet åt vänster så fort jag tar i tyglarna..

Tacksam för svar..

Sv: Stel nacke

Även om du inte har en paddock så skulle du tjäna på att ta dit en tränare så att du får hjälp med det grundläggande i ridningen. Det är alldeles för vanskligt att sitta här och ge råd när det inte går att se dig och hästen tillsammans.
Med tränarens hjälp vet du hur du ska träna och sen kan du ta ut tränaren igen efter ett tag. Det är viktigt att det blir rätt från början.

Jag tycker det låter som om hästen skulle behöva gås igenom av veterinär eller equiterapeut. Låter som om hon är rejält sned.

MarreAndersson skrev:
eller åtminstone att inte gå med huvudet åt vänster så fort jag tar i tyglarna..

Det finns tydligen någon här som har provision på veterinärernas arvode !Många problem kan sitta i sättet att rida på som någon redan svarat .
Det måste inte alltid vara något kropsligt fel. Naturligtvis skall man ta ut veterinären när det behövs, men i detta fallet kan det nog vara en god ide att ta hjälp av en tränare.

Kontakta en massage terapeut, det låter som din häst är väldigt sne. Jag är själv hästterapeut och jag vet med erfarenhet att det går inte att "träna" bort en skada eller träningsvärk osv. Lycka till!!:)

det jag tycker du kan göra först är att ta ut en bra tränare, det har hjälpt mig och hästen SÅ mkt! :love:
sen, efter det att tränaren har "tittat" på er kan nog denne hjälpa dej med beslutet om att ta ut en equiterapeut/kiropraktor/veterinär etc.
lycka till! :)

Tack för tips.
Jag var hos en kiropraktor för bara någon månad sedan med henne efter en låsning och vid det lagret så var det inga fel för övrigt. Jag har oxå funderat på tränare men för min del är det lite av en ekonomisk fråga, och sen ska man ju få tag på en bra tränare.? Någon som har erfarenhet av vad det kan kosta med en tränare? Självklart så ska hästen inte få lida för min ekonomi!

Tack för tips.
Jag var hos en kiropraktor för bara någon månad sedan med henne efter en låsning och vid det lagret så var det inga fel för övrigt. Jag har oxå funderat på tränare men för min del är det lite av en ekonomisk fråga, och sen ska man ju få tag på en bra tränare.? Någon som har erfarenhet av vad det kan kosta med en tränare? Självklart så ska hästen inte få lida för min ekonomi!

När jag hade en tränare till min dam tog hon 150kr per lektion, vi höll på i ca 1 tim. Jag behövde ta ut henne varannan vecka. Du behöver ju inte rida för henne/honom så ofta. Utan mellan gångerna kan du träna på det hon/han lärt dig?

Är hästen stel ta ut en ET... då försvinner spänningarna och du kan sedan rida på och kanske få hjälp va nån så du ser att du gör rätt...

Jag haller med manga andra har, forsok att fa tag i en bra tranare som kan hjalpa dig. Du sager att du plockat i henne och du har nog ratt i att det gor problemet varre. Om du tittar pa hur hon vinklar bakknana sa kommer du nog att se att hon vinklar det vanstra bakknaet mer an det hogra.

Generellt sa ar antagligen det forsta du behover gora att se over din egen sits att den ar mjuk och foljsam, att du inte stor eller sitter snett. Medans du gor det kan det vara en bra ide att forsoka fa hasten att slappna av, soka sig framat och nedat (nacken lagre an manken) och rida enkla spar, stora bojda spar och raka linjer. Efter det ar skolorna bra att anvanda, och en hast som ar sned som du beskriver sa ar det bra att hanvanda en vanster oppna till att borja med och vanta med hogeroppnan tills hon ar mer lika i sidorna. Det viktiga att tanka pa ar att inte forboja i hals och nacke. Forsok att halla hals och nacke sa raka som mojligt aven pa bojt spar. Var speciellt forsiktig i hoger varv vilket ar det varv som jag antar ar det lattaste att forboja. Det kan kannas lockande att forsoka boja at hoger, men vanta med det tills hon mjukat upp sig och far med sig sitt hogra bakkna lite mer.

Jag haller med om att det ar svart att svara pa din fraga har, det handlar om grundutbildning for bade dig och hasten och det tar ar att ta sig igenom.

Lycka till!

Kontakta en massage terapeut, det låter som din häst är väldigt sne. Jag är själv hästterapeut och jag vet med erfarenhet att det går inte att "träna" bort en skada eller träningsvärk osv. Lycka till!!:)

Sant att det inte gar att trana bort en skada eller traningsvark om man fortsatter pa samma satt man gjorde innan, om nu skadan uppkommit pga traning vilket manga skador gor. Jag har sett hastar med skador som veterinarer eller equterapeuter aldrig trott skulle bli bra, men som genom forandringar i traningsprogram (och ofta hela grundsynen pa ridning och hasthantering) blivit hur starka, smidiga och anvandbara som helst. Jag tror ocksa att det ar jattebra att ta ut en terapeut eller en massor och kanske lata en veterinar ga igenom hasten, men det viktiga maste vara att bli kvitt kallan till problemet.

Sant att det inte gar att trana bort en skada eller traningsvark om man fortsatter pa samma satt man gjorde innan, om nu skadan uppkommit pga traning vilket manga skador gor. Jag har sett hastar med skador som veterinarer eller equterapeuter aldrig trott skulle bli bra, men som genom forandringar i traningsprogram (och ofta hela grundsynen pa ridning och hasthantering) blivit hur starka, smidiga och anvandbara som helst. Jag tror ocksa att det ar jattebra att ta ut en terapeut eller en massor och kanske lata en veterinar ga igenom hasten, men det viktiga maste vara att bli kvitt kallan till problemet.

Japp och det är därför inte bara hästmassör/vet/tränare ska titta på hästen var för sig. Tillsammans gör man mycket mera nytta! Var och en ser sina specialiteter. Men kanske inte källan till det. Vilket kan vara svårt att hitta många gånger. En röntgen visar kanske på ett dåligt bakknä, som gör att hästen ska tränas på ett annat sätt, tränaren ser att ryttaren sitter snett vilket inte hjälper det dåliga knät och massören hjälper hästen lätta på de spänningar som antagligen kommit av knät i ryggen och den sneda ryttaren så att hästen kan börja jobba enligt träningsprogrammet utan smärta.

En duktig ryttare kan jobba hästen stark. En massör kan göra hästens muskler smidiga. En vet kan läka en trasig häst med behandling.

I TS fall, om en kiropraktor har kollat på hästen och tagit bort en låsning. Var fanns låsningen? Fick du några tips från kiropraktorn vad du skulle träna? Känner du att hästen även från marken är svår att böja åt höger (var det väl)? Om du sitter på hästen och skrittar runt ett träd/kon/hinderstöd hur känns hästen? Utan att du skänklar. Använd bara ledande tygeltag och sitt med i hästens rörelse. Puttas du åt ngt håll? Viker du dig i sidan? Börjar hästen grimasera och öppna upp munnen precis som att den har ngt mellan tänderna? Förutsatt att du inte rider m nosgrimma förstås...

En bra övning för att komma i balans är att rida i 3-5 meters åttvolter med bara ledande tygeltag, halvlång till lång tygel så att hästen kan sträcka på halsen. Slappna av i sitsen. Hjälper oavsett om det är häst eller ryttare som är stel. Hästen slappnar av o ryttaren balanserar upp sig utan att spänna underskänklarna.

/Massören som lägger sig i hur hästen tränas.... Fy o fasa... :angel:

Är man självlärd och har läst sig till sin kunskap och tittat på andra... så är risken stor att man "självlärt" sig fel... Inte illa ment, utan missförstå mig rätt. Man får inte samma känsla för hur det ska KÄNNAS när man läser om en rörelse, eller ridhjälpt och man får inte samma känsla för hur det ska kännas på den EGNA hästen om man tittar på någon, som har en häst som har helt andra problem eller förutsättningar än den egna hästen.

Så har man råd att ha häst och har man råd att ge hästen mat, veterinärvård och kiropraktiker, då får man nog ta skeden i vacker hand och ta sig råd att skaffa sig en instruktör, vilket kan göra hästägandet mkt billigare i längden om man slipper vissa veterinär, kiropraktiker, tandläkar och ET besök pga att man lär sig rida hästen på rätt sätt och hur det SKA kännas.

Som sagt, det är INTE illa ment, du är säkert en jätteduktig självlärd ryttare. Men det är än viktigare att ha en tränare, när man skaffar sig egen häst, inte minst för HÄSTENS skull.

Mvh

IngelaH

Jag håller med de andra om att ta ut en tränare, det är mycket lättare att hjälpa om man ser ekipaget och ser vad som krävs för att få rätsida på problemen.

Många tipsar om att ta ut vet/ET osv. Jag personligen hade börjat med en ET, de brukar se mycket och kan, om de inte ser en hälta råda till att söka veterinärhjälp.

Har hon alltid varit stelare till höger eller är det något du upptäckt nu när du börjat ställa/böja henne? För är man inte så kunnig så kanske man inte har märkt av problemen förrän man just börjar med att ställa/böja. Jag tror ditt största problem är att hästen är olika stark i sina sidor och den oliksidigheten kommer oftast från travet.

Jag tycker absolut att du ska ta hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa dig att få rätsida på din ridning och hjälpa hästen att komma till arbete. Att få en häst mindre oliksidig är ett jobb som tar tid och man måste låta det ta tid.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 897
Senast: Dopy
·
Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat