Stel nacke-erfarenhet?

T

Thes69

Hur ser man/känner man att nacken är "farligt stel" om ni förstår vad jag menar? Går det inte att "vicka" på den alls, blir den svullen, vad är det man ska vara uppmärksam på?
Vår ponny har haft stel nacke vid ett tidigare tillfälle hos förra ägaren och vi skulle hålla koll på nacken sa veterinären. Nu låter vi henne gå i betad gräshage mellan 8-20 (uppehåll vid ridning under dagen) sedan inne på natten på halm. Hon har senaste tiden gått i samma hage dygnet runt, men då med betesreducerare. Släppte henne "lös" några timmar per dag några dagar innan hon fick gå hela dagar. Men sedan hon gått "lös" hela dagar har hon stått inne på natten. Är det risk att det blir för snabb övergång?
Nu är jag lite nojig och orolig att hon ska bli dåligt och eftersom jag inte vet hur "stel nacke" ser ut är ju oron större om/när vi ska ändra rutiner, eller märker tydligt att nacken är stel??? :confused:

Sv: Stel nacke-erfarenhet?

Läs fång-tråden.
Svullen, hård nacke=fångrisk.

Om jag hade haft din häst, hade jag fortsatt med betesreducerare och inne på natten.
Tänk även på att motionera hästen ordentligt.

Om du tar i manen på en normal häst så ruskar du ju lätt på nacken på den. Det liksom svänger ju fram och tillbaka...En fångnacke är inte tunn upptill utan rejält bred och inte lös och vickbar. Enklast är att känna på nacken i normalt tillstånd och lära sig hur den känns då. Sedan är det lättare att fort känna ev förändringar.

Hästen har haft fång förut???

Tack för ditt svar! Hästen har inte haft fång, vad vi vet iallafall. Varken veterinären el hovslagaren kunde se några spår. Det enda förra ägaren sa var att hon blivit stel i nacken vid ett tillfälle för ca 2 år sedan, hon fick då stå inne några dagar och det släppte snabbt. Som jag fattade hade de inte tagit ut veterinär utan frågat andra i stallet.
Problemet är att vi inte fick några raka svar på vad hon ätit, vilka hagar hon gått i, hur länge osv...jag ställde massa frågor men blev inte klokare tyvärr...så vi får helt enkelt testa oss fram. Hon stod inhyrd i ett stort stall så jag antar att de inte hade full koll själva.
När vi fick hem henne i början av juni lät vi henne gå lite på vår gräshage med betesreducerare, satte henne däremellan i en hage med grus och inne på natten. Ökade tiden i gräshagen efter hand och efter midsommar lät vi henne gå ute dygnet runt med reduceraren i gräshagen, men nu har vi (efter lite testperiod) släppt henne utan reducerare på dagen i gräshagen (som är rätt avbetad) och tar in henne på natten. Hon motioneras regelbundet och är pigg men oron finns ju där eftersom det var så luddigt när vi köpte henne.

Tycker att du fick en bra beskrivning av Rutsie. Lägg gärna upp bilder på hästen också!

...om jag bara visste hur man gör när man lägger ut bilder :o

...tänkte på..Rustie skriver "En fångnacke är inte tunn upptill utan rejält bred" ... upptill alltså mot manen hela vägen, eller upptill mot huvudet...dum fråga kanske...

Senast ändrad av en moderator:

Mest mitt på manen mätt mellan huvudet och manken. Det är min erfarenhet i alla fall. Den känns svullen och så smalnar den av lite ner mot manken och upp mot huvudet. Har även sett hästar som svullnad i bogen och lite i hela kroppen. När man tryckt på dem så känns det svullet och tjockt.

Ladda upp bilder från din dator till t.ex. photobucket, och sedan är det lätt att lägga in bilder i inläggen här :)!

Tack för svar! Vi håller koll på både nacke och hovar, men har inte sett någon förändring .... hon verkar pigg och nöjd :D
Man ska väl inte bli för nojig, men jag har nog en tendens att oroa mig för allt möjligt, blev ännu värre efter att vi miste en häst i våras i sviterna efter en förstoppning som övergick i diarré :-(

tack, ska se om jag lyckas framöver... :-)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 361
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 018
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Svamp?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat