Stel islänning

Ellenkantarell

Trådstartare
Jag upptäckte för cirka 2 veckor sedan (under en tävling) att mitt 22-åriga islandssto har blivit så stel i länden och ner i höger bakben. Det yttrade sig genom att hon totalvägrade att trava under själva uttagningen (har alltid varit grymt duktig på överångar mellan tölt och trav), och hon verkade sur och ur form. Hon har alltid varit svår att få i kondition pga åldern, och hon har varit lite åldersstel i höger sida.
Men aldrig så här. Jag tycker att det är så konstigt att det helt plötsligt bara poppde upp, utan att jag märkt det tidigare. Hon är inte halt, och verkar inte ha speciellt ont.

Så nu har jag försökt att behandla henne lite. Jag har försökt att stretcha henne lite, och man känner att hon är väldigt stel i höger bakben. Jag har även kontinuerligt lagt på henne en back on track ryggpad på länden. Hon har blivit lite bättre, men ingen större förändring. :o Har även provat att massera lite lätt.

Undrar nu om ni vet några tips på hur jag kan mjuka upp henne? Jag försöker att hålla henne så varm som möjligt och rida fram ordentligt.
Vi ska tävla igen i oktober, och jag hoppas då på att hon mår bättre! :angel:

PS! Nån som vet några bra konditionsövningar till äldre hästar? Nåt som med träning ger lite bättre kondition än grundkondition? :bow:

Sv: Stel islänning

Jag hade nog tagit hem en Equterapeut som fått känna igenom hästen.
Kan röra sej om låsning.

Kör in på klinik och kolla hasen, det är mitt heta tips just nu. Strecha inte förrän du vet vad hästen har för problem i bak.

När något förändras så plötsligt så är det klinikveterinär som gäller. Sen kanske ET. SEN kan man fixa själv, utefter hemvårdsråden du får av de som undersökt din häst.
Man börjar ju inte med att mixtra själv och hoppas på det bästa.

Jag rekomenderar också en Equiterapeut. Hon kan ju ha halkat i hagen och dragit på sig en låsning. Inte skönt. :)
Lycka till!

Jag rekomenderar också en Equiterapeut. Hon kan ju ha halkat i hagen och dragit på sig en låsning. Inte skönt. :)
Lycka till!

När man får rörelseförändringar hos en häst och man absolut inte vet varifrån dessa härrör så får ET inte röra hästen, utan först veterinär och därefter så kan övrig behandling tillämpas när veterinär givit klartecken. Det gäller samma för dessa vårdgivare som för hovslagare, om man inte har ett av jordbruksverkents godkännande.

Du kan ju alltid smørja in henne med ett bra liniment. Jag anvænder gærna samma som till mig sjælv -Sasco från life hælsokost. Det innehåller aloe vera och mentol. Men jag håller med ovanstående om att hon behøver undersøkas av vet.

Jag håller med Boj, röntga hasen!

Min gamling hade alltid varit lite stel, men började i våras markera lite svagt i ena varvet. Ingen hälta men han gick emot lite och gick lite ojämnt, klarade inte riktigt att hålla traven på böjt spår.

Det var spatt och han hade tydligen haft det länge, så stelheten tidigare berodde troligtvis på spatten också.

Men kolla upp det ordentligt istället för att bara gå med det. Jag gick länge och tyckte att något var inte riktigt rätt, men ingen annan såg någon skillnad när han rörde sig. Magkänslan hade rätt som vanligt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 679
Senast: manda
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 356
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Hästvård Först och främst hästen ska kikas av veterinär, så det behöver ni inte oroa er för. Vill bara höra vad era tankar på om vad det kan vara...
Svar
13
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka