Stel i bogarna och nacken

E

eehhej

Hej!

Min ponny är väldigt stel i framdelen, han har mycket svårt att lossna i bogarna och nacken. Han är tvärtom som de flesta andra hästar - han jobbar med bra bak men inte fram. Han är kollad av veterinär och har inte haft några skador så det är troligtvis mest av tjurighet. Han är även rikitigt bekväm av sig när det kommer till att jobba ordentligt. Min tränare ska om två veckor ta han på töm, men tills dess - har ni något tips, lösgörande övningar osv?

tack så mycket på förhand! :)

Sv: Stel i bogarna och nacken

Det beror ju väldigt mkt på individen och situationen hur man ska lösa sådant. Är hästen stel som i muskelstelhet från träningsvärk/blivit blöt/kall/stått still för mkt/gammal eller liknande så är ju lösgörande arbete nödvändigt.

Har den gått omkull i hagen, är ojämnt musklad, har spänningar eller snedheter kan en kiropraktor + massör vara lösningen.

Det viktiga är ju att utesluta smärta FÖRST och sedan jobba med problemet. Innan man kan veta hur man ska gå till väga för att lösa problemet måste man ju s.a.s. veta vad problemet är och orsaken till det.

Förhoppningsvis har din tränare mer konkreta tips efter att ha jobbat med hästen och kan berätta hur du ska gå vidare. Fram till dess tycker jag att du ska arbeta hästen lugnt. Inte vila den men träna inte på svårare övningar utan fokusera på det hästen är bra på och kombinera det med lösgörande arbete.

Plocka bort huvuddelen av passet så att du får framskrittning – uppvärmning – avslutning istället för framskritt – uppvärmn. – huvuddel – avslutning. D.v.s. rid hela träningspasset som en uppvärmning.

Börja med att skritta fram länge (15-20 min). Jogga en stund, först på raka spår och stora böjda linjer och öka böjningen efterhand med volter och serpentiner. Fastna inte på en volt utan utgå från fyrkantsspåret och lägg volter, rid serpentiner, flytta sidvärts på långsidor, diagonaler, kvartslinjen, hörnlinjen o.s.v. Rid massor med övergångar mellan skritt och trav. Försök att rida hästen i en lägre och rundare form och ha som målsättning att du ska kunna rida övergångarna utan att behöva ta hästen så mkt i munnen. En liten kort förhållning men annars ska han/hon sakta av för sätet.

Galoppfattningar är kanon i väldigt många lägen. Rid överlag massor med övergångar och tempoväxlingar. Ändra på hästen hela tiden (gångart, form, takt och tempo), det får inte bli statiskt och hästen får inte hinna hitta ett ”bekvämt läge” i någon rörelse, då är du för långsam. Var lugn och konsekvent. Bestäm innan vart och hur du ska rida, är det en 10-metersvolt vid B så är det så – inte 8 meter och inte 12 m, varken före eller efter B. Var noggrann!

Hoppning är väldigt lösgörande för många hästar. Löshoppa, gymnastikhoppa, hoppa en liten bana och trava cavaletti. Jag har ridit flera hästar som är lika mjuka och lösgjorda efter en hopplektion som efter en dressyrlektion. Då kan man passa på att jogga en stund efter hoppasset när hästen känns bra för att hitta känslan och få chansen att riktigt berömma hästen så att den förstår när den gör rätt. För det måste ändå vara det viktigaste av allt – BERÖM din häst. Även om det bara är ett litet steg i rätt riktning. Om hästen inte får beröm då så vet den ju inte vad den ska eftersträva eller vad du önskar. Se på dig själv som en lärare: du ska lära hästen att använda sin kropp på ett bra sätt, för att göra det måste du vara lugn, pedagogisk, konsekvent och uppmuntrande. Det är bara att gå tillbaka till sig själv och fundera över hur DU tycker att en bra lärare bör agera mot en elev som är trött/ovillig/inte förstår/o.s.v.

Lycka till!

Vad har du för sadel?
En dressyrsadel ger hästen mer bogfrihet, så om du inte har det kan det vara läge att skaffa en.

Sen så tror jag hästen lurar dig lite. Jobbar hästen på bra med bakdelen kommer framdelen med "automatiskt", såvida det inte är något som stör hästen.

Och på vilket sätt är hästen stel? Drar den upp huvudet? Vägrar ställa sig? Svårt med längning?

Håller med så bara klistrar in lite extra : P

Vad har du för sadel?
En dressyrsadel ger hästen mer bogfrihet, så om du inte har det kan det vara läge att skaffa en.
och att den måste ligga lagom långt fram/bak, ligger den för långt fram så hamnar den på bogbladet och det förhindrar mycket rörelse. Om du inte vet var den finns så är den lättast att känna när hästen rör sig, så känner du 'kanten' (bild som visar ungefär), sedan ser du till att sadeln inte kommer 'uppepå' den, ens när den rör sig.

Sen så tror jag hästen lurar dig lite. Jobbar hästen på bra med bakdelen kommer framdelen med "automatiskt", såvida det inte är något som stör hästen.
yes, när hästen jobbar på bak är den mjuk i munnen med.

Och på vilket sätt är hästen stel? Drar den upp huvudet? Vägrar ställa sig? Svårt med längning?
det undrar jag med = )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 494
Senast: Ceta
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 374
Senast: Noranovala
·
Hundhälsa Hej! Min berner tik på fem månader har rört sig stelt och haltat till och från sen ca 12 veckors ålder. Varit och kollat upp det hos...
Svar
6
· Visningar
1 212
Senast: Fetaost
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka