Stel häst.

H

Hannaa--

Ska börja tävla en D-ponny, ridskoleponny, till hösten.
Passar mig perfekt, liteliteliten knsk när hon nte går i form då hon har hyfsat kort hals men när hon jobbar rätt sträcker hon den frammåt och neråt, precis som dom ska.
Men ett problem. I galopper kör hon oftast upp huvudet och ställer sig utåt otroligt mkt och är väldigt stel. Även stel i skritt och trav men jag upplever dt som mest i galoppen.
Jag vet ju dthär med ledande tygeltag o böjda spår och så men ngt mer jag ska tänka på?

Sv: Stel häst.

rid fram länge, mer volter och serpentiner rid även henne på en åtta i ena volten går hon innåt ställd men i bytet av volten så har du kvar samma ställning så hon går utåtställd.
Men som sagt ställ och böj mer.

hon kankse inte orkar riktigt i galoppen, prova att rida mkt galoppfattningar och avsakttningar som tränar musklerna.

Igår var hon jättefin i galoppen, men jag tror oxå att dt e mkt från dag till dag + att hon nte har rätt m muskler för att orka i galoppen men dt ska vi nog få till 8D

Känner igen mig. Har en häst som inte är ärlig i sin ställning i vänster varv. Dvs att hästen ställer sig så länge jag leder med innertygeln men så fort jag släpper så far huvudet åt höger och han blir höger ställd. Min tränare har sagt åt míg att rida mer med vikten och ha ha stenkoll på yttertygeln. (Vet inte alls om detta hjälper dig :D, men, men..)
Jag jobbar mycket sidvärs med min hästen och att flytta rumpan på honom så att han ska bara aktivera den. Han blir då inte så stel och kommer dessutom på tygeln och upp i formen.

Så testa med att rida mycket framdelsväning, skänkelvikning och öppna/sluta! :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något...
2
Svar
21
· Visningar
3 244
Senast: tuaphua
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka