Stel häst i vänstervarv?

S

_Sweetheart_

Hon har stått i ca 2v nu o skrittats i ca 1v nu.
Men vill absolut inte jobba i vänster varv?
I höger jobbar hon på bra i skritten men i vänster stretar hon bara emot..

:crazy:

Sv: Stel häst i vänstervarv?

Skulle tro att hon bara är stel och otränad men jag tycker att du ska åka till klinik och kolla henne för säkerhets skull. Bättre förekomma än förekommas. Men gör det INNAN du tar ut ev massör eller liknande. Det är en gyllene regel att låta vet. utesluta ngn skada innan man går vidare. Är hon frisk så kan du med gott samvete jobba igenom henne i vänster varv och då även ta ut massör om du vill det. Lycka till!

även ta ut massör om du vill det.

I vissa fall kan en e.t. göra väldigt mkt skillnad. En låsning eller liknande i ryggen kan i många fall utvecklas till något värre om inget görs. Jag anser att det är en avvägning huruvida man tar ut en e.t eller anlitar veterinär först. I vissa fall kan en e.t. göra en del "finlir" som inte veterinären gör. Fast är man alls osäker så tkr jag att man ska anlita både och, för att vara på den säkra sidan. En seriös e.t rekommenderar en vidare till veterinär ifall dom tror att de själva inte kan lösa problemet. Det optimala är väl kombinationen.

TS: Har din häst bara "vilat allmänt" eller p.g.a. skada? Känner du dig osäker så tycker jag att du ska åka till en klinik och utreda. Ta tag i det med en gång och gå inte omkring och hoppas på att det ska gå över. Det lönar sig i längden att kolla upp saker och ting, jag talar av egen erfarenhet. Lycka till!

Senast ändrad:

Till TS: min häst har gjort så när hennes knän har krånglat, dvs innan det visar sig i form av en riktig hälta. Det är väl skillnad från häst till häst beroende på hur den känns när man är helt säker på att den är frisk (min är då i stort sett liksidig och mjuk, böjbar och arbetsvillig). Du känner ju din egen häst bäst, jag hade bett en veterinär titta på den och satt stopp för en eventuell inflammation eller annat skräp innan det blossar upp.

Säger som de andra: Det kan vara bra att kolla upp med en veterinär för att få reda på vad det är. Sen kanske det kan vara bra att ta ut någon alternativ terapeut, typ massör eller liknande.

Tvinga henne inte i vänster varv, men när orsaken är kartlagd kan det vara på sin plats att träna upp "rätt muskler" genom tömkörning och träning i branta backar (obs påstår absolut inte att du tränar fel, vill bara betona vikten av sunda muskler).

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama