J

Jossan Älskar Saga

Hej, jag undrar om nån vet hur man lär hästen att göra kommandon som att stegra t ex? :) Tacksam för svar!!

Sv: Stegring?

Känns som en ganska farlig sak att lära sin häst. Det är lätt för hästen att komma underfund med att stegring är ett effektivt sätt att bli av med ryttare/slippa arbete, och även om du känner din häst väl är det inte roligt att överta en häst med sådana kunskaper om du någon gång skulle sälja den. :o

Hej,
läste din andra tråd nyss om ponnyn som inte vill gå fram. Om denna fråga rör sig om samma fyrbenta kamrat så tycker jag att det låter som en typiskt dålig idé - det borde ligga nära till hands att den kan ta till stegringen som ett ytterligare vapen för att inte behöva gå fram och det tycker i alla fall jag är mycket värre än att den står still. Det finns ju en massa andra ofarliga trick som man kan lära hästen i stället, tror att det finns en hel del trådar om det redan om du söker i det här forumet!

det som inte går fram går upp :grin: att lära sin häst tex. levad är dressyr på väldigt hög nivå och inte cirkus konster ;)

sparka hästen i sidorna och ryck i munnen. Gör du det i rätt kombination så kommer hästen resa sig.

allvarligt, att lära hästen stegra är inget att rekommendera!

Varför ska du lära hästen detta? Vad är målet med det, ska du starta cirkus?

Förstår verkligen inte varför man vill lära sin häst stegra, visst det kan vara lite kul med konster men man har absout ingen användning. Tänk t.ex. om hästen säljs, och sen säljs igen osv. Och helt plötsligt vet inte den nya ägaren att hästen stegrar på komando och istället tror att hästen gör det av egen vilja? För hästens skull, och människorna runt om den, lär den inte att stegra på komando.

sedan finns det ju dom hästarna som lärt sig resa sig som utnyttjar det kraftigt när dom inte vill gå fram/blir istadiga. en istadig häst reser sig ju oftast lätt ändå när man driver på.

Som många säger tänk några gånger till. Jag är inte imot trick träning tvärt om jag gillar det och det är något jag tränar med mina hästar. Men som sagt börja kanske med dessa frågor:
Varför vill du lära hästen stegra?
Har du ett bra stabilt ledarskap över din häst?
Finns det någon som hällst risk att hästen någon sin säljs?
Har du tillräkligt med kunskap?
Vad har hästen för psyke?
Det ska finnas en tanke i det du gör, och det ska göras på ett schyst sätt.
Det är inte tricket som räknas utan hur det utförs och vad det ger dig och framför allt vad det ger hästen.
t.ex. jag skulle absolut inte lära mitt varmblod stegra i nu läget, han är inte redo för det (och blir nog aldrig häller). Medans shettisen kan det.
Läs på mer om NTT, leta en tränare?, tänk efter en gång till och snälla börja i rätt ände med underlägsna trick istället för de dominanta. För din och hästens säkerhet.

Och frågar du mig är detta:
22158604.jpg

mkt mer imponerande än detta:
22311549.jpg

Hej, jag undrar om nån vet hur man lär hästen att göra kommandon som att stegra t ex? :) Tacksam för svar!!
Du ställer dig mitt framför hästen och kryper ihop lite och sen "stegrar" du genom att räta på dig samtidigt som du höjer armarna. När hästen fattar vinken och lättar aldrig så litet från marken så ge den en godbit. När väl tricket sitter där så behövs ingen morot utan då räcker det med beröm och en klapp.

Hästar som FÅR stegra och vet att dom KAN stegra använder sig inte av detta för att protestera eftersom protesten iallafall inte ger nån respons. Jag lärde en häst som bara dansade vals med ryttarna och dängde av dom att stegra kontrollerat och då la hästen av med att stegra i protest när den tyckte det var jobbigt eller den inte ville.

Mycket bus, lek, kel, påhitt och skratt stärker banden mellan häst och människa. Jag har ju själv en fd. folkilsk häst som bara busanfaller numera och senast ikväll "högg" hon mig i armen så det stod härliga till. Farten finns i hugget, men inte kraften. Hon har aldrig gett mig så mycket som ett blåmärke trots att våra "slagsmål" och lekar kan gå rätt vilt till.:D

Alltså, skojar du!? Leka med en häst? Krypa ihop mitt framför..? Det är ju just allt detta som man har fullt jobb att lära föl och unghästar att de inte får göra med människor. Läs Monthy Roberts bok där har berättar om en häst som ägaren "lekte" med som föl och som fick avlivas som vuxen eftersom den fortsatte att "leka" med människor. Mitt råd är; lägg ner alla tankar på sådana trix och hitta på annat med hästen som du kan "skratt" ihop med den.

på ett stall i närheten lärde dom en häst att stegra sig och sedan gjode han det så fort det var något han inte ville göra.

om man ska lära en häst stegra bör man först ha lärt den att ligga ner på sidan när du har kommit så långt så kan du försöka lära hästen att stegra vilket är en dominant handling:grin:

Liknande trådar

Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
885
Senast: Roxy
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 324
Senast: iliedtoday
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel