stegrar sig ...

H

Havregryn

rider en b-ponny lite då och då.. och när jag kräver mkt av henne stegrar hon sig... sks det vara så??

med hennes ägaren gör hon aldrig de, men med mig str hon lite då och då på bakbena.. när jag är jobbigt mot henne.. ska det vara så här??.. förut bockade hin bara men rev på hela tiden, och nu har hon börjat att lyfta sig..

help me..

Sv: stegrar sig ...

Hon testar dig kanske eftersom hon inte gör så med ägaren

Kan det vara så att hon inte förstår vad du vill?? Eller så försöker hon bara komma undan jobb... "min" shettis gör det nu också då jag tömkör och vill få han och trampa lite bättre, tror både att det blir jobbigt och lite att han inte riktigt förstår vad jag vill. Men vi tränar vidare. Då han är liten och jag bara går bakom så får det inte så stora konsekvenser. Kolla med ägaren hur hon rider, kanske be henne hjälpa dig ibland så kanske hon ser vad som blir fel!

Jag tycker det låter som att hon testar dig. Rider sjärlv ett russ på loven (är lite för lång, men inte för tung =) ) Och hu som hon testar mig dom första dagarna! Det är inget elakt utan bara stegringar och bockningar, och den där busiga ponnyglimten i ögat! Jag tycker bara att du ska vara bestämd med henne, driv framåt när hon stegrar och rid! Kanske du ger dig? Du måste vara envisare än ponnyn! =) Om ägaren rider henne utan problem så har hon ju aillafall inte ont nånstans, men prata med ägaren och fråga om hon kanske vill hålla lektion? Hon vet ju hur hon är! Kanske ponnyn gjorde så med henne i början också?

Lycka till!

ponnyn går mvs dressyr, ägaren rider lb, det är därför jag rider henne då ägareb är en 10 årig tjej som inte vill att hästen ska tappa allt den kan.. hästen kan bara hon vill.. att hon inte orkar kan ha nått att göra i det, men hur fåpr man bort detta stegrande.. är inte så hemskt kul att sitta på henne när hon gör det.. vill inte slå runt.. =/

hurtigmartina skrev:
ponnyn går mvs dressyr, ägaren rider lb, det är därför jag rider henne då ägareb är en 10 årig tjej som inte vill att hästen ska tappa allt den kan.. hästen kan bara hon vill.. att hon inte orkar kan ha nått att göra i det, men hur fåpr man bort detta stegrande.. är inte så hemskt kul att sitta på henne när hon gör det.. vill inte slå runt.. =/

Du får nog helt enkelt vara mer bestämd när hon gör dumheter. så hon lyder dig

Hej
Att ta hästen på en liten volt har fungerat för mig. Snurra runt ett tag gå sedan framåt igen. Om man gör detta brukar hästen tycka att det är ganska så tråkigt att stegra. LYCKA TILL

hur lång e du?tung? han/hon kanske inte orkar dig och vill säga igfrån????????? eller så testar han/hon dig? eller så är han/hon bara dum

jo jag vet, men på ett sätt känns det lite fel att bli riktigt förbannad på henne då hon gör det för att hon onte orkar, men vet att jag måste säga till henne på skrapen.. ska rida henne imån igen, och denna gång skall hon ej få stegra sig, annars pisken mellan öronen..

har inte tänk på att göra dte feter stegringarna.. bara när hon sticker i väg med mig i aloppen, viklket hon sällan nu gör.. tackar, ska testa..

jag är ca 160 och väger ca 50 kg, så för stor är jag inte riktigt, hmm.. hon ska få sig en skrarp tillsägelse i morhon sen får dte vara slut på detta...

TACK ALLA FÖR SVAR, NU VET JAG NOG VAD JAG SKALL GÖRA..

Piska hästen mellan öronen?!!! Djurplågeri!!!

En jag vet var tvungen att göra så, eftersom hennes ponny slog runt VARJE gång hon red, men bara för att dom stegrar i ridhuset och ännu inte slagit runt?? NEJ!

Snurra ett par varv som Claudia2 föreslog! Det bästa skulle jag tro, då tycker hästen att det är tråkigt!
Jag är 160 lång o väger 42 kg, och jag är för lång!! din ponny kan tycka att det blir obalans! Prata med ägaren om en RIDLEKTION!!!

djurplågeri det är loite att ta i, slår hon över med mig kan båda två skada oss... hör du med folk som har haft hästar som lyfter sig så är det många som använder spöet mellan rinen eller en plastpåse vatten..

jasdå för lång är jag det är de inge snack om saken, men rider henne precisd varje dag.. men ska testa att snurra henne.. så får jag se hur de utveckla<s.. =P

Hej!

Precis som Claudia2 skrev så tycker jag du ska prova att snurra runt henne på liten volt när hon stegrar. Direkt när hon stegrar tar du in henne på volt och efter ett par varv försöker du få henne framåt igen. Om hon stegrar igen så tar du ny volt och fortsätter så tills hon slutar. Kom ihåg att berömma när hon går fram utan att stegra. Detta har fungerat bra på många hästar.

MVH Sanna

det ska jag göra..

TACK SÅ MKT FÖR ERA FÖRSLAG NU VET HAG HUR JAG SKA GÖRA..

de beror ju på hur stor ponnyn är och hur den är byggd. Du är ju inte för tung för en B ponny! du väger ju bara två kg över 40! Men om ponnyn är 116 så är hon verkligen för stor men de borde ju ägarna veta

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama