Stegrar i stallgången

GladFliicka

Trådstartare
Jag håller på att rida in en ponny på 10 år som inte gjort så mycket annat i sitt liv än gått som sällskap och detta har lett till en hel del problem i hanteringen. I början ville hon inte alls skiljas från sin bästa kompis utan gick och skrek hela tiden men detta slutade hon med efter bara någon gång. Hon är dock väldigt "lätt" i framdelen fortfarande och om hon står uppbunden ensam i stallet och man t.ex. går in i sadelkammaren för att hämta något så trampar hon runt och stegrar direkt. Så länge man står med henne eller håller på med henne är det inga problem, det är så fort man försvinner iväg en liten bit.. Det är även likadant om man släpper in henne i boxen utan några andra hästar i stallet så stegrar hon är på väg över. Håller sig endast på fötterna om man står precis vid boxen och det är knappt då. Tror ni det handlar om att hon helt enkelt kräver uppmärksamhet eller handlar det om seperationsångest? Och hur ska jag göra på bästa sätt för att bearbeta detta? :confused:
 
Sv: Stegrar i stallgången

Absolut separationsångest. Tycker det är duktigt av henne att klara av det hela om du/ni finns i närheten, det tyder på att hon trots allt har ett stabilt temperament.
Men lämna henne inte stående bunden, beröm och uppmuntra mycket, jobba med henne korta stunder.
 
Sv: Stegrar i stallgången

Har en häst som höll på så,blev jävligt irriterad på henne å drog ett spö i boxdörren när hon ställde sig upp, hade då smugit en liten stund innan. detta behöver upprepas var 6e månad så där så håller hon sig fin. Så hon må se rädd å separationsångest å allt men. Det e bara dumheter när allt kommer omkring.

Sedan så började vi träna lite annat typ "bara för att boxdörren är öppen och jag tar en borste i en hink två meter bort innebär inte det att du lämnar boxen..."
Det slutade med att NEJ funkar när jag är inom räckhåll.... så en oväntad borste i luften i samband med NEJ gjorde susen!!! Samma sak där ögontjänare och tramserier...
 
Sv: Stegrar i stallgången

Har en häst som höll på så,blev jävligt irriterad på henne å drog ett spö i boxdörren när hon ställde sig upp, hade då smugit en liten stund innan. detta behöver upprepas var 6e månad så där så håller hon sig fin. Så hon må se rädd å separationsångest å allt men. Det e bara dumheter när allt kommer omkring.

Sedan så började vi träna lite annat typ "bara för att boxdörren är öppen och jag tar en borste i en hink två meter bort innebär inte det att du lämnar boxen..."
Det slutade med att NEJ funkar när jag är inom räckhåll.... så en oväntad borste i luften i samband med NEJ gjorde susen!!! Samma sak där ögontjänare och tramserier...

Alltså.... är du seriös? Mina hästar lämnar aldrig boxarna, men inte har jag behövt ta till sådana metoder som att börja slänga saker i luften för att få dem att stanna och förstå att de ska stanna. Det har räckt med att gå tillbaka, visa in dem och så har det varit bra med det. Och nej, jag har inte tragglat på lång tid heller innan de har fattat. Att ta till sådana metoder skulle då inte falla mig in. Hästen lyder ju inte utav respekt, utan av helt andra orsaker.
Sen att börja dra ett spö m.m. i boxdörren till en häst som redan är uppjagad över annat, ser jag bara som en utväg för den okunnige, som inte kan kontrollera sina egna reaktioner och känslor. Kanske du skulle arbeta lite på det först och främst, innan du försöker få någon annan att kontrollera deras känslor och reaktioner.
Och hur tycker du att det har fungerat för er att göra så? Du skriver ju själv att "detta behöver upprepas var 6e månad". Inte ser jag då att du har löst problemet, du bara undertrycker problemet, och i mina ögon är inte det en hållbar hästhantering, du kommer att få sjufalt tillbaka, förr eller senare.
 
Senast ändrad:
Sv: Stegrar i stallgången

Har också vatt mest inne på det. Men blir ju lite osmidigt när man ska in i sadelkammaren.. Har du några konkreta tips på att jobba med det? :)
 
Sv: Stegrar i stallgången

Det skulle inte alls fungera med den här ponnyn eftersom hon lätt stressar upp sig och förmodligen skulle bli livrädd av sådana metoder. Dessutom är jag inte alls för att skrämma hästar till respekt.
 
Sv: Stegrar i stallgången

Alltså.... är du seriös? Mina hästar lämnar aldrig boxarna, men inte har jag behövt ta till sådana metoder som att börja slänga saker i luften för att få dem att stanna och förstå att de ska stanna. Det har räckt med att gå tillbaka, visa in dem och så har det varit bra med det. Och nej, jag har inte tragglat på lång tid heller innan de har fattat. Att ta till sådana metoder skulle då inte falla mig in. Hästen lyder ju inte utav respekt, utan av helt andra orsaker.
Sen att börja dra ett spö m.m. i boxdörren till en häst som redan är uppjagad över annat, ser jag bara som en utväg för den okunnige, som inte kan kontrollera sina egna reaktioner och känslor. Kanske du skulle arbeta lite på det först och främst, innan du försöker få någon annan att kontrollera deras känslor och reaktioner.
Och hur tycker du att det har fungerat för er att göra så? Du skriver ju själv att "detta behöver upprepas var 6e månad". Inte ser jag då att du har löst problemet, du bara undertrycker problemet, och i mina ögon är inte det en hållbar hästhantering, du kommer att få sjufalt tillbaka, förr eller senare.

Låter ju lite illa Kanske men verkligheten är en annan..

den kom som omplacering som hade tagit över lite....
idag är den ganska snäll.
Det är en jävla teaterapa man får liksom se igenom det där.

Säger man till hästen att skärpa sig så gör den ju det och håller ihop skallen. får den lov att go bananas så gör den det.
Men den provar om det går, nu gör det ju inte det.

Den har ju även fått beröm utav diverse människor som sett den i sitt förra hem.. att OJ!! så lugn den har blivit , den kan ju stå i stallgången....
samt andra dyl kommentarer
 
Sv: Stegrar i stallgången

Om jag förstår TS rätt handlar det om en häst som inte gjort något mer än att gå som sällskapshäst. Att man då inte kan banka fram ett önskat beteende hos hästen är väl helt självklart. Det är ju som att du skulle prygla upp ditt barn för att han/hon är rädd för sova ensam i sitt rum på nätterna. Du kan säkert slå barnet till tystnad, men du har inte skapat en trygg individ precis ....

Hästhantering handlar om att ge trygghet, sätta gränser som hästen klarar av att hantera och att vara en säker ledargestalt som hästen kan lita på. Som sagt, det kan du aldrig få fram med våld.
 
Sv: Stegrar i stallgången

Sedan så började vi träna lite annat typ "bara för att boxdörren är öppen och jag tar en borste i en hink två meter bort innebär inte det att du lämnar boxen..."
Det slutade med att NEJ funkar när jag är inom räckhåll.... så en oväntad borste i luften i samband med NEJ gjorde susen!!! Samma sak där ögontjänare och tramserier...

Du har lyckats att skrämma hästen till lydnad...lyckat.

Finns ingenting imponerande med folk som kan skrämma andra oavset djur till lydnad.
 
Senast ändrad:
Sv: Stegrar i stallgången

Har en häst som höll på så,blev jävligt irriterad på henne å drog ett spö i boxdörren när hon ställde sig upp, hade då smugit en liten stund innan. detta behöver upprepas var 6e månad så där så håller hon sig fin. Så hon må se rädd å separationsångest å allt men. Det e bara dumheter när allt kommer omkring.

Sedan så började vi träna lite annat typ "bara för att boxdörren är öppen och jag tar en borste i en hink två meter bort innebär inte det att du lämnar boxen..."
Det slutade med att NEJ funkar när jag är inom räckhåll.... så en oväntad borste i luften i samband med NEJ gjorde susen!!! Samma sak där ögontjänare och tramserier...

Fy vilken hästhållning :( Jag hade då verkligen inte velat vara häst hos dig. Fy tusan för att bli bestraffad för att man är rädd.
Vad menar du med teaterapa? Hästar tänker inte så. De lever ut sina instinkter, de spelar inte.
Varför inte lära hästen på ett mjukt och fint sätt istället? Då slipper du upprepa och du slipper riskera att hästen en dag får nog och ger igen.
Kanske borde du ta tag i dina känslor på annat håll istället för att låta din ilska gå ut över hästen.
Hade jag sett någon kasta grejer, gapa och skrika eller slå ett spö i boxväggen eller på annat sätt försökt skrämma hästen så hade den personen inte fått komma i närheten av mina hästar någon mer gång.
Jag hoppas att du bara försöker spela tuff och att du inte gör så egentligen för gör du så så tycker jag att du ska tänka om. Man kan bli vän med hästar förstår du och den vänskapen är helt underbar. Man kan lära hästar med mycket små medel och vinkar. Gå ut och sätt dig i en hästhage och lär dig signalerna de ger till varandra och använd dem i ditt umgänge med hästarna istället för att bråka med dem.
 
Sv: Stegrar i stallgången

Jag tycker att din häst är jätteduktig som redan klarar av att stå ensam utan kompis. Den har gett dig förtroendet att du är hennes trygghet när ni är tillsammans. Försvinner du också så är det klart att hästen blir rädd. En ensam häst i det vilda är dödsdömd och det vet hon. Tänk dig själv att stå framför ett lejon, nog skulle du också vara rädd och försöka ta dig därifrån.
Träna korta stunder och prata hela tiden med hästen när du går iväg. Lämna bara några sekunder åt gången och utöka sakta när hästen har blivit trygg med att du går och kommer tillbaka.
Plocka fram allt du ska ha innan du tar in hästen så slipper du gå och hämta saker när hon väl är inne.

Lycka till!
 
Sv: Stegrar i stallgången

Lät väldigt vettigt! Tänk att man kan missa en sån enkel sak som att förbereda utrustningen innan! Lätt att man blir lite insnöad.. Ska absolut prova det och se om det gör henne lugnare! :)
 
Sv: Stegrar i stallgången

hur har ni sadelkamamren i förhållande till stallgången? är det så man kan parkera hästen i dörröppningen och sträcka sig in efter sakerna? hade nog testat att låta hästen följa med dig runt i stallet(i grimmskaft då), och hämta saker. så den blir lite mer hemma med att du springer runt och att den får utforska stallet lite i din närhet.

alt parkera hästen så den alltid ser dig när du går iväg för att hämta utrustning.

det enklaste är ju dock att ha allt utrustning klar vid uppbindnings platsen när du tar in hästen och inte gå ifrån hästen, men hade försökt få den att se en trygghet i dig och bli bekväm med att vara i stallet utan andra hästar där.
 
Sv: Stegrar i stallgången

Vi har sadelkammaren vid sidan av stallgången så jag skulle ju faktiskt kunna knäppa loss hästen och ha ett grimskaft så kan hon stå och kika på vad man gör där inne.. Vi har ju en dörr och element där inne så var ju lite svårt i vintras när man helst vill ha dörren stängd. Lite varmare väder nu så nu är det nog inga problem! Ska absolut prova det så får hon tänka lite med! :) Några tips med boxträningen? Att ge lite mat och/eller binda upp funkar inte. Maten har vi provat men att binda upp henne när hon blir så stressad vill jag inte. Ska man börja med att gå in i stall och in i box och ut igen i en enda veva och sedan börja med att stanna upp lite i boxen och göra längre och längre pauser där inne?
 
Sv: Stegrar i stallgången

KL, allmänt riktat

Fast allting beror ju på varför hästen reagerar som den gör, först då kan man ju gissa sig till vad som är fel tillvägagångsätt och inte?

En häst som helt enkelt inte är van att vara ensam och som därför blir skärrad kan man givetvis inte bestraffa, den behöver ju lära sig att det inte är nåt farligt.

Den typen av häst som Ztrike beskriver har jag själv ett exemplar av. En häst som är van vid att vara ensam och inte har några som helst problem med det, men som helt enkelt tycker det är tråååkigt att vara själv och som då börjar hitta på dumheter (skrapa, gå runt, lätta fram, småstegra..). Detta tyckte föregående ägare inte alls var roligt, och därför fick hästen gå ut till polarna så fort detta beteende visades. Vad lär sig hästen? Har jag tråkigt kan jag stegra så får jag vad jag vill :idea:

Säer sig självt att dessa hästar kräver olika behandling. Den ena är rädd/ängslig, den andre har bara lärt sig dumheter..
Den rädda får man då lugna och jobba långsamt med, den sistnämnde lärde sig själv. När ingentingen hände när man skrapade eller småreste sig så stegrade pållen mer ordentligt, vilket ledde till att trots ordentlig takhöjd slog krabaten i taket. Och då var det inte roligt längre. Efter den händelsen står hästen lugnt och fint utan problem.


Mer on topic- instämmer med de andra, att ta det i långsamma steg och prata med hästen hela tiden så löserdet sig nog när hästen får mer vana och blir mer trygg. Att ha alla grejer framme och ta det i små steg.
När det gäller att vara inne själv i boxen så förutsätter jag att hästen står uppstallad? Att ta in hästen först och senare när den vant sig vid det även släppa ut sist är en bra vardagsträning. Att bara släppa in i boxen, få en morot, ut igen. Små saker gör skillnad!
 
Uppdatering!

Ojojoj, nu var det längesen jag skrev något här! Har varit lite sjukdom och annat som tyvärr kom i vägen men nu är vi igång igen och de senaste gångerna vi har varit där har hon hållt alla fötterna på marken (pepparpeppar)! :) Har haft alla grejorna framme några gånger och det har funkat fint. Har även låtit henne följa med mej runt i stallet vilket hon tyckte va ganska intressant även om hon sett det mesta förut. Just nu går de på bete men boxträning kör vi på ändå när jag tar in henne. Blir in i boxen och ut igen eller in i boxen stå där i några sekunder och ut igen lite varvat och i olika långa perioder. Resultatet ser vi väl mer i höst när de går in men förhoppningsvis fortsätter det att utvecklas lika positivt. :D

Annars så går det även fortsatt framåt med den lilla damen och vi är nästan färdiga med själva inridningen. Nästa steg är att utbilda. Vill tacka för alla tips jag fått i tråden om ni nu kommer in och läser detta igen ;)!
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp