Stegrande häst - tips?

LinnéaL

Trådstartare
Detta blev lite långt, hoppas att någon orkar läsa... Tänkte höra om någon har bra tips till mig. Har en ganska tuff treåring som precis har börjat krångla. Hela hösten har jag satt igång henne sakta med varannandagsträning, mycket tömkörning, långa skogspromenader etc. För ungefär en och en halv månad sedan började jag sitta på henne (hann rida lite innan sommaren, ca 2 månader - sedan blev hon sparkskadad) - har ridit ut en del och varit lite i ridhuset. Allt har gått jättebra och hon verkar tycka att det är helt ok, även om framåtbjudningen inte är befäst ännu.

Min tränare sa till mig förra veckan att jag borde börja jobba henne lite inspänd, för att hjälpa henne att hitta en bättre arbetsform. Först lite longering och sedan lite ridning.
Provade först en gång, med medhjälpare på marken - gick jättebra! Gång nummer två var jag själv (vet att jag inte borde ha varit det :crazy: ), och då gick det åt pepparn... När jag hoppade upp tappade hon all framåtbjudning och skulle inte gå fram alls. Vi fightades en stund och sedan reste hon sig på bakbenen så att jag gled av. Jag hoppade upp igen, men hon gick fortfarande inte fram. Så då lät jag henne springa jättefort på lina en liten stund, eftersom jag inte kände att jag behärskade situationen. Sedan gav jag mig.

En dags vila för tjejen, och sedan igår var det dags igen. Den här gången hade jag kompis med mig. Longerade först en stund för att få henne att tänka framåt. Såg jättefin ut. Hoppade sedan upp, medan kompisen gick snett bakom och "drev". Skritt gick förhållandevis bra, även om det kändes som att hon hade kola under hovarna. Sedan bad jag henne trava. NEJ, sa hon, TÄNKER INTE! Och då kom hon på hur man slipper. Hon reser sig käpprätt upp på bakbenen, och liksom hoppar framåt. Jag har inte en chans att sitta kvar. Tre gånger gjorde hon så, sedan fick hon springa i lina - fort fort. Hoppade sedan upp igen och hade kvar linan så att jag kunde koncentrera mig på att komma undan om hon skulle resa sig igen, och kompis hade koll på hästen.

Detta funkade ganska bra. Först fick hon skritta på volten i linan utan att stanna där hon brukar. Fick massor av beröm när hon gjorde rätt. Sedan fick jag henne att trava några meter innan jag bröt av. Duktig tjej! Sedan ett helt varv på volten - gick också. Och så till slut fick jag henne att gå fram i trav tre varv på raken utan att någonstans "tänka bakåt". Då gav jag mig och tjejen fick massor av beröm.

Är det någon som har några bra tips på hur jag kommer ur denna situation? Jag ska träffa båda mina tränare inom en vecka och kommer säkert att få massa bra hjälp från dem, men tänkte att det kunde vara bra att få höra era synpunkter på detta! :)

Sv: Stegrande häst - tips?

Hej!
Du kommer få en million svar på ditt inlägg :D Alla har ju olika teorier och metoder, men själv skulle jag aldrig spänna in en 3 åring på ett så tidigt stadie. Hästen saknar styrka och muskler att kunna bära upp sig och balansera sig i inspänd form och du tappar som sagt framåt bjudningen om det blir för svår uppgift för henne. Det låter som du har trots allt jobbat ganska mycket med henne - kanske går det lite fort för henne som individ. Att hon stegrar låter som protest och frustration i detta läge. Hur mycket rider du markarbete/på bana? Jag skulle rekommendera att slå av på takten där lite grann och istället rida mer i skogen. Då får du automatiskt upp framåt bjudningen på hästen. se till att du rider i sällskap så har du draghjälp där! Lycka till.

Hej! Jag ska väl tillägga att inspänningen är MYCKET snäll, på yttersta hålet på inspänningstyglarna. Jag jobbar henne som sagt varannan dag, i början i max 15 minuter, nu är jag väl uppe i max 30 minuter. Jag tror också att hon reser sig för att hon blev frustrerad, och nu måste jag förstås backa något steg så att hon börjar tycka att det är roligt igen. Men det är ju också viktigt att hon åtminstone korta stunder övar på att gå någorlunda rätt. Hennes framben kommer att ta alldeles för mycket stryk om hon fortsätter häva sig fram med hjälp av dem.

Jag tror att du har rätt i att vi behöver ta oss ut mer. Hon gillar att rida ut i skogen, mitt problem är att det inte är helt lätt att få sällskap, och så säker att jag kan rida ut henne själv är hon uppenbarligen inte. Sedan jag började sitta på henne igen har jag ridit 12 gånger, varav hälften ute i skogen.

Jag blir för övrigt glad om jag får en miljon inlägg med olika förslag - då kan man ju ta till sig det som man själv tycker verkar vettigt! :)

Tack för ditt svar! :bump:

Eh...jag skulle ge hästen vila över vintern o sätta igång efter nyår. Vissa hästar mognar sent. Vila ger hästen tid att fundera o tänka, vila kan ge en nystart. Gör något bra, skritta hästen bara, gör en volt, klappa, ge vila.

Mm, hon ska få vila snart. Men man vill ju inte sluta så här.. Jag håller helt med dig om (som jag tolkade dig i a f ;) ) att hon måste få känna sig duktig igen.

Ganska vanligt problem har jag märkt. Hästen vill inte gå först. Den är troligtvis lite omogen och inte tillräckligt modig för det än. Ta det lugnt och ha en medhjälpare som moraliskt stöd, FÖR HÄSTEN. Kolla även sadeln och tänderna/bettet. Jag skulle inte spänna in hästen om jag var du. Hästen ska undervisas, inte lära sig veta hut, om du förstår skillnaden. Lycka till!

Mvh

Kolla tänderna.Våran 3-åring började konstra efter några månaders tömkörning.(stegrade sig och backade)Hon hade vargtänder.Nu är allt bra igen när dom är borta.

Tack för tand-tipset. Stoet ska träffa Torbjörn Lundström nästa vecka och han ska ta hennes vargtänder. Men de är små, så jag tror inte att det är dem. :)

Kan det vara så att hon tycker att hon får motstridiga signaler? Just i igångsättningen behöver en omusklad häst ofta sträcka sig mer framåt, och om inspänningen går in i just det läget är det lätt hänt att hästen uppfattar det som en förhållning och då riskerar man att "avprogrammera" lydnaden för framåtdrivande hjälper.

Jag skulle inte heller spänna in, om hästen belastar frambenen för mycket skulle jag inrikta mig på ordentliga halvhalter (ex trav och avsaktning till skritt men precis när hästen kommer att bryta av: lätta helt och rid fram i trav igen) och fortfarande rida med enskilda hjälper alltså antingen förhållning eller framåtdrivning. Halvhalterna hjälper till att minska tidsrymden mellan de enskilda hjälperna och man närmar sig på så sätt sammansatta mer och mer medan hästen styrketränas för att klara en högre form.

*förbereder sig på en jävla massa skäll*

om din häst nu visar sig att den inte har ont, sadeln passar, tänderna OK osv.. och att stegringarna beror på frustration och olater, klappa till med handen mellan öronen när hon går upp, inte så att du krossar benen i din hand, men att det klatschar till.. stegring är en olat och gör hon det enbart som en protest ska du protestera tillbaka.. annars lär hon sig att hon kan och får stegra när hon inte gillar situationen..

olater och olydigheter måste man sätta stopp för..

Det har du rätt i, man gör det man vill med folks inlägg och svar :D Jag tror du har rätt inställning och känsla och om du känner att du kanske behöver ut mera i skogen osv så satsa på det, vet att det är svårt att få sällskap ibland, men gör så gott du kan. Skulle absolut inte rida ut själv på henne om hon är lite osäker och dessutom om du har lite problem just nu med stegring osv - det bäddar bara för mer konflikt. ta ett steg i taget och ta draghjälp av ridkompis så gott du kan fixa det.

ang inspänning så håller jag fortfarande inte med din instruktör. En unghäst ska inte spännas in på ett så tidigt stadie. Vet att du säger att hon går på bogarna etc. I longering balanserar dock hästen bara sig själv, då ska det inte vara något jättestort problem för hästen att snart lära sig att hitta balansen. Jag har dock stor respekt för longering över huvud taget då jag inte tycker mig kunna tillräckligt för att garantera att jag inte sliter på hästen för mycket, däremot kan jag tömkörning och gör det istället.
När du rider ska hästen bära sig bakifrån och fram, det vet du ju garanterat säkert. Men om du tänker så så är det mer logiskt varför en så ung häst inte ska spännas in. Om den inte hittat bjudningen ännu dvs jobbar bakifrån och fram, så jobbar du bakvänt med den i och med att du spänner in. Visst är det vingligt för dom i början, men du har igen senare att hästen lärt sig att balansera upp sig på egen hand och i naturlig form, snarare än genom att spännas in.
Nu ska jag sluta predika. Lycka till så jättemycket. Har själv en tuffing till unghäst :p

Skippa inspänningstyglarna, de ger ju problemen. Stegrandet är bara en olat om det har blivit en vana - nu är det ingen protest utan hästens genetiska arv som gör att den reagerar automatiskt på en situation där två samtidiga hjälper (du ber framåt, tyglarna håller emot, om än hur lite som helst) tävlar på samma gång. Ju mer hästen har det tufft och protesterar, desto fortare blir stegrandet en vana. Så bort med tyglarna! Sen borde du lära henne att ge efter på rätt sätt så att hon kan få en rund arbetsform. Men en unghäst ska man alltid ge mycket rum när den ska fram, dvs. ge efter med tyglarna innan man ber den framåt, annars hamnar du i kontakt med "flight response" igen.

angående att bli av med stegringarna- om hon nu fortsätter med dom!
lär dig känna precis när hon är på väg upp, o vik in huvudet på henne Innan hon hunnit upp. få hästar kan strega sig då. utnyttja invikningen av huvudet till att det blir en liten liten volt hon snurrar på, då går hon iaf nånstans och använd det så hon går ut "volten" och rakt fram dit ni skulle från början.

en vän hade problem med att hennes unghäst kom på att om han reser sig rätt upp blir hon dels rädd, och dels väldigt maktlös. genom att backa några steg o sen vika in huvudet så fort han tenderade till att gå upp, så kom hon igenom det hela! :)

Jag hade det problemet med min häst när jag fick henne... Med åren har det blivit bättre.. Men tillslut så lärde jag henne att göra det på kommando och efter det har det blivit mycket bättre...Säger inte att det funkar på alla andra...Men för mig funkade det... :)

Jag håller med dem som tycker att du ska kasta inspänningstyglarna åt skogen.
När du sätter igång hästen, ge en ordentlig (överdriven) eftergift så att hon verkligen är med på att hon ska helt och hållet framåt. Dessutom, med tanke på att det är ett sto, skulle jag prova att sätta igång främst för rösten ett tag och "lägga bort" skänkeln, för att sedan successivt börja använda skänkeln normalt igen. Ston kan ju ha en förmåga att reagera väldigt våldsamt om de känner sig fångade (i din hästs fall då fångad mellan hjälperna).

Ta bort inspänningen!

Hästen förklarar ju väldigt tydligt för dig att den inte är redo att gå inspänd, låt henne då gå utan!!

Hästen är ju bara tre år!

mackan skrev:
Hej!
Du kommer få en million svar på ditt inlägg :D Alla har ju olika teorier och metoder, men själv skulle jag aldrig spänna in en 3 åring på ett så tidigt stadie. Hästen saknar styrka och muskler att kunna bära upp sig och balansera sig i inspänd form och du tappar som sagt framåt bjudningen om det blir för svår uppgift för henne. Det låter som du har trots allt jobbat ganska mycket med henne - kanske går det lite fort för henne som individ. Att hon stegrar låter som protest och frustration i detta läge. Hur mycket rider du markarbete/på bana? Jag skulle rekommendera att slå av på takten där lite grann och istället rida mer i skogen. Då får du automatiskt upp framåt bjudningen på hästen. se till att du rider i sällskap så har du draghjälp där! Lycka till.

HÅLLER MED OM ALLT!!!! tycker du har helt rätt i allt du skriver här. :)

LinnéaL skrev:
Hej! Jag ska väl tillägga att inspänningen är MYCKET snäll, på yttersta hålet på inspänningstyglarna. Jag jobbar henne som sagt varannan dag, i början i max 15 minuter, nu är jag väl uppe i max 30 minuter. Jag tror också att hon reser sig för att hon blev frustrerad, och nu måste jag förstås backa något steg så att hon börjar tycka att det är roligt igen. Men det är ju också viktigt att hon åtminstone korta stunder övar på att gå någorlunda rätt. Hennes framben kommer att ta alldeles för mycket stryk om hon fortsätter häva sig fram med hjälp av dem.

Jag tror att du har rätt i att vi behöver ta oss ut mer. Hon gillar att rida ut i skogen, mitt problem är att det inte är helt lätt att få sällskap, och så säker att jag kan rida ut henne själv är hon uppenbarligen inte. Sedan jag började sitta på henne igen har jag ridit 12 gånger, varav hälften ute i skogen.

Jag blir för övrigt glad om jag får en miljon inlägg med olika förslag - då kan man ju ta till sig det som man själv tycker verkar vettigt! :)

Tack för ditt svar! :bump:

"Men det är ju också viktigt att hon åtminstone korta stunder övar på att gå någorlunda rätt. Hennes framben kommer att ta alldeles för mycket stryk om hon fortsätter häva sig fram med hjälp av dem."

Jag skulle låta henne gå som hon vill tills hon blivit lite mer musklad. Hon går antagligen i den stilen hon känner sig bekvämast i . Man måste komma ihåg att alla är individer och inte kan gå "i rätt form" vissa hästar kan få en massa spänningar och riktigt ont om dom tvingas på ett sätt som dom inte är bekväma i.

Lycka till med henne./(har själv två 4 åringar och en 3 att rida in:)

Mia

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka