Steg 3 på Strömsholm

B

BJÖRKIS

Längesedan vänner, hoppas allt är väl med er? Här är det prima, har börjat sitta in min nya bebis och snart ska Nariaat sättas igång för kommande säsong, ska bli så roligt att få börja rida igen, har inte gjort det sedan Augusti! Snacka om att jag kommer få grym träningsvärk de första veckorna, som väl är kommer det skrittas en hel månad innan traven läggs in, därefter kommer galoppen så kroppen hinner nog vänja sig.
Imorgon åker vi till Jägers med Narre och åringen, ska börja visa åringen vad startboxar, ledvolt mm innebär, ju tidigare desto bättre. Uppsittningen och några kliv i skritt har fungerat finnemang, han är hur cool som helst, trodde han skulle bli mkt värre då det finns nerver i honom, men han har inte brytt sig det minsta, tänker framåt hela tiden, vilken klippa han är min bebis!
Nog pratat om det, det va inte därför jag gjorde ett inlägg, tänkte bara höra om någon ska gå steg 3 på Strömsholm nu i December? Jag ska vara med, vore kul att se om någon härifrån ska dit. Ser verkligen fram mot att få göra en uppgradering av licensen, målet är ju som sagt vad att uppgradera licensen varje år för att till slut nå målet, att bli proffstränare.

Hur går det med era åringar då? Hur långt har ni kommit? Nyfiken förstås, min är sen och jag kommer gå väldigt långsamt fram med honom, den som väntar på något gott...

Massor av kramar från Björk

Sv: Steg 3 på Strömsholm

Men hej på dig. Ja det var länge sedan. Vad kul att det går bra med bebisen och dina andra hästar. Skynda långsamt är ju det bästa för att få ut bästa resultatet och en hållbar häst.

Svarade även att jag inte skall gå kursen, hoppas det är ok?

Jo, det känns väldigt fint att åringen (som snart blir 2 egentligen) utvecklas på rätt sätt, han va väldigt nervig och okontrollerad när jag hämtade hem honom, är mkt glad åt att han lugnat ner sig som han gjort, han vill ha fasta rutiner och massor av utevistelse, vilket han oxå får, runt 14-15 timmar/dag. Det ger mig glada och starka hästar som trivs med livet.
Nogge är såld till Linköping som hopphäst, han gillade inte livet på banan och då ska han inte heller behöva vara där, nya ägaren är jätteglad i honom, det är viktigast för mig.
Narre har breddat sig under vintervilan och växt litegrann, dock inte mycket.

Synd att ingen ska komma på kursen, det kommer nog bli väldigt givande, jag har bara positiva kommentarer från de andra kurserna, trots att det blev lite stimmigt med alkohol från en del, skratt! Tänk när en av tjejerna trillade ner från taket på 2:a våningen, det kunde gått riktigt illa men hon klarade sig bra som väl är. Själv satt jag mest och läste i böckerna, va livrädd för att inte klara kursen, men det gick ju finfint.

Kramar på er galoppvänner

BJÖRKIS skrev:
Jo, det känns väldigt fint att åringen (som snart blir 2 egentligen) utvecklas på rätt sätt, han va väldigt nervig och okontrollerad när jag hämtade hem honom, är mkt glad åt att han lugnat ner sig som han gjort, han vill ha fasta rutiner och massor av utevistelse, vilket han oxå får, runt 14-15 timmar/dag. Det ger mig glada och starka hästar som trivs med livet. Utecvistelsen är ju a och o i hästhållningen. Tror mer på denna ide än att ha dom i boxarna för många timmar om dygnet.

Nogge är såld till Linköping som hopphäst, han gillade inte livet på banan och då ska han inte heller behöva vara där, nya ägaren är jätteglad i honom, det är viktigast för mig.Låter härligt. Vilket tänkande du har.
Narre har breddat sig under vintervilan och växt litegrann, dock inte mycket. Alltid kul när man ser resultatet efter en vila. Kommer att gå jätte bra för honom nästa år.
Kramar på er galoppvänner

Kram till dig själv och dina hästar.

Jag ska gå kursen!Skickade PM till dig tidigare i veckan,men du har väl inte sett det! Jo det ska bli kul att gå vidare i kurssystemet, mitt mål är även som ditt att gå hela vägen.
Har du varit på jägers nu? Jag tror inte jag skulle ha vågat åkt ner med varken min tvååring eller min åring till banan innan dom står på listan. Händer det något så sitter man i klistret. Tänker försäkringsmässigt. Har haft min 2åring startklar hela hösten men det är ju bara den där licensen som saknas.
Jag har också kommit långt med min bebis,hon är så gott som färdig inriden efter 6 uppsittningar.Ändå har jag tagit det sååå långt,men hon har lärt sig mycket snabbt! Svårt att tänka sig att hon var så gott som vild när jag köpte henne på Lambada auktionen i Augusti. (Det var hon son Jörgen inte ens fick in i ringen). Mi n åring är född tidigt och verkar även mycket tidig utvecklingsmässigt. Men jag kommer att skynda långsamt och siktar på att starta tidig höst. Hur gick det med boxarna? Min skötte det toppenbra här hemma,men det är en sak nu och en annan när dom är i tävlingskondis.
Känner du någon annan på kursen? Jag hade två utav dom på min steg2. Hur tar du dig upp från skillingaryd?
Ses på torsadg.
Gabrielle

Åhh så kul att nån härifrån ska gå kursen! Blev jätteglad!

Jodå, vi va på Jägers idag, bebin fixade startboxar, ledvolt mm galant, brydde sig inte ett smack, så cool va han, det trodde jag faktiskt inte, eftersom detta är en herre som kan hoppa ur skinnet om det är något som inte passar honom blev jag lite förvånad. Men som du sa, det är skillnad när de är i löpkondis, men övning ger färdighet.

Jag kommer förmodligen fråga någon av vännerna om inte de kan skjutsa upp mig till Strömsholm, själv har jag blivit av med mitt körkort för 2 veckor sedan, :o , får det tillbaka om 3 månader.

Kul o höra att det funkar fint med din åring oxå, min är som sagt sen och jag vill inte stressa fram något hos honom, räknar med att han ska vara fullt "ridbar" innan månaden är slut, sen får vi se hur kropp och själ verkar ha tagit det hela. Är din anmäld till Breeders?

Hur kommer du upp till kursen?

Tjingeling :bump:

BJÖRKIS skrev:
Jag kommer förmodligen fråga någon av vännerna om inte de kan skjutsa upp mig till Strömsholm, själv har jag blivit av med mitt körkort för 2 veckor sedan, :o , får det tillbaka om 3 månader.

:eek: Det var väl inte nödvändigt ;) Körde du för fort då?

Njae, inte riktigt, gjorde en fruktansvärt dum vänstersväng, i en kurva, då kom en halvblind gammal gubbe med sin volvo och jag råkade snudda hans drömbil på bakskärmen, han vatt helt hysterisk gubbafan (ursäkta, men det va faktiskt löjligt). Jag stannade givetvis och frågade hur det gick med honom, han va så korkad idioten att jag inte kunde prata med honom, det fick polisen göra, de såg det som en struntsak med det accepterade inte gubben, på så sätt blev jag av med lappen, surt men sant. Men det är ganska lyxigt att slippa köra ett tag, ha ha :rofl:

Jag tycker att det inte var mer än rätt att du blev av med körkortet.De är ju såna som du som ställer till med otäcka olyckor.Och vad är du för någon som kommer och snacka om halvblinda gubbjävlar.Hur mycket såg du själv? :mad:

Hallå!
Jag kör nog själv, vi kan ju åka ihop annars. kan ju inte vara så långt mellan oss. Kul att set gick så bra på jägers.Var det dom riktiga boxarna eller attrapperna?

Jösses, gamla gubbar skall inte köra bil, så är det bara. Men visst kan det vara sjönt att slippa köra ibland också.

Men göra en "dum" vänstersväng i en KURVA hur smart är de?Tänk om det hade kommit en mc istället för en bil.Det var ju hon som körde på honom om jag förstått det rätt.
Nä jag är inte gubben :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Ojoj vad har stoppat i magen? Sura miner?
Jag kan tillägga för dig att kurvan va omkring 500 m BORT från den plats jag gjorde min vänstersväng, och visst fan tittade jag vänster först, men gubben, som INTE höll laglig hastighet kom som ett skott! Så det är inte bara jag som skulle blivit av med körkortet, tur att jag körde i 20 km i timmen, annars hade det gått illa, gubben höll MINST 120 på 90 väg, så han va inte mycket bättre han.

Så kom inte o gnäll när du inte har alla fakta på bordet.

BJÖRKIS skrev:
Så kom inte o gnäll när du inte har alla fakta på bordet.

Det är ju lätt att veta när du INTE lägger alla fakta på bordet från början.Varför blev du av med körkortet för det första?Jo för att det var ditt fel.Hur kan du säja att han kom i 120 när du inte kunde bedöma farten?Det är din skyldighet att du gör en säker vänstersväng.Skylla på andra är lätt.

Inte för att jag startade denna tråd för att diskutera mitt körkort, en sak ska du veta, jag har ALDRIG sagt att det inte va mitt fel, så varför ens komma med en sådan kommentar? Jag är inte en människa som skyller felen på andra om jag orsakat något, det vore till att smita vilket inte är passar mig.

Nog om det, det är inget att hänga upp sig på, det va mitt körkort som drogs in, inte ditt.
Inget att tjaffsa om tycker jag, det finns värre saker att ta tag i.

Nä men du skrev om det i den här tråden och jag tycker att det är ett korkat inlägg.Va ylar du om gubben för då?Skriv inte om något du inte vill få kommeterat............

Vårdslöshet i trafiken med risk att ta livet av andra är ju inte så viktigt.Eller hur?

Ge dig, varför förstöra denna tråden.

BJÖRKIS hoppas det går bra för dig på steg 3 kursen.

Ska vi åka ihop då?Eller känner du någon annan på kursen som du kan åka med?
Ha en skön helg!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka