Steel joint

L

Linabebis

Jag har hört att mineralfodret steel joint ska va ett underverk för hästar på dålig hovkvalite...stämmer det?

vad har ni för erfarenheter av det???

Sv: Steel joint

Jag har fodrat med Steel-joint, men kan inte säga att jag har sett några skillnader på hovkvaliten. Min hovslagare berättade att han håller på och testar steel-joint på en annan häst för att se om det hjälper, men jag tror inte att han har kommit fram till något konkret svar än.

ok...ja man har ju svårt att tro att dt ska hjälpa, men det kanske det gör...
Det är ju ett ganska dyrt foder, så man vill ju att det ska funka bra!

Jo, precis. Sen fick jag höra nån gång att det inte var bra att kombinera steel-joint med sv. hö, föratt det oftast blev för höga halter av något. Kommer inte ihåg vad, men det var i nån gammal tråd här på buke som nån sa det. Den personen kanske kan hjälpa mig med hur det var nu igen :angel: !

Har ingen erfarenhet av fodret, men har sett värdena...

Det är ett mineralfoder med mycket Ca och väldigt lite P, så se till så att du får rätt mängd och balans om du väljer att fodra med det. :idea:

Har givit steel-joint i några års tid nu och det är bara bra med hovarna. Var i ofs inte uselt innan, heller.

Det många invänder emot är Ca, för det finns nästan ingen fosfor vilket ofta rubbar balansen. Tillverkarens egen reklam + innehållsförteckning finns på: http://www.steel-joint.se/

Kan det ha varit någon "härifrån" (Uppland/Södra Norrland) som uttalat sig, kanske? ;)

Vi har ofta överskott på Ca i grovfodret -som SteelJoint innehåller mängder av- och brist på P, vilket gör SJ till ett ganska värdelöst foder för oss.

Kan tänka mig att samma förhållande även råder på andra platser i landet, trots att SteelJoint-tillverkarna på sin hemsida påstår motsatsen... :smirk:

Aha...ja vet att vi har mkt Ca ( det är väll kalcium) i vårat hö...så det mineralfodret ja ger nu(hippo vitlök) gör att hästen får i sig för mkt Ca, är det farligt att de får i sig för mkt av det?

pinky skrev:
Kan det ha varit någon "härifrån" (Uppland/Södra Norrland) som uttalat sig, kanske? ;)

Vi har ofta överskott på Ca i grovfodret -som SteelJoint innehåller mängder av- och brist på P, vilket gör SJ till ett ganska värdelöst foder för oss.

Kan tänka mig att samma förhållande även råder på andra platser i landet, trots att SteelJoint-tillverkarna på sin hemsida påstår motsatsen... :smirk:

Mkt möjligt! :D

Det är viktigt att ha rätt balans mellan Ca och P (fosfor), annars har hästen svårt att tillgodogöra sig ämnena på rätt sätt.

Ett överskott av Ca som kommer från grovfodret anses inte vara skadligt, eftersom det är i "lätthanterlig" form för hästen. Koncentrerat i rena mineralfoder är värre. (Det sliter ju även på din plånbok att fodra med något som inte behövs... ;)

Jag skulle nog dra ner mineralgivan, men inte så mycket att inte P-behovet täcks. Byt mineralfoder om det inte funkar.

Om din häst har dålig hovkvalitet så måste jag ju slå ett slag för linfrökakan.. Super!

Vad som skiljer steeljoint från andra mineralfoder är kisel o C-vit.
Kisel finns i massor i grovfodret, en foderstat med mkt hö kan innehålla upp till 800g kisel C-vit producerar hästen själv. Andra mineralfoder finns ofta så att du kan välja Ca/P balansen.
PL

Det får hon!!!! :)
Men har ännu ej sett ¨ån verkan, dock har hon bara ätit det ca 2 månader!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama