Statisk elektricitet, hästen livrädd för mig nu

A

axet

Jag och min nya islandshäst, som jag har haft i tre månader, har varit bästa kompisar fram till för en vecka sedan. Jag har lekt parellilekar med henne och hon har älskat "the friendly game" och alla de andra lekarna. Hon sprang fram och mötte mig när jag gick in i hagen och hon gnäggade lågt när jag pratade med henne. Hon älskade när jag lekte med hennes mule och hon gnuggade och spelade med mulen mot mig.

För en vecka sedan fick hon en elektrisk stöt (statisk elektricitet) när vi lekte och sedan följde minst tio stötar till som hon fick på mulen, öronen och nosen när jag gav henne morötter, klappade henne och tog av repgrimman. Detta upprepades sedan tre dagar i rad trots att jag på alla sätt försökte att urladda mig. Jag bar endast bommulskläder, hade gummistövlar på fötterna och undvek all gnuggning.

Hon blev räddare och räddare för varje dag. Och till sist kunde jag inte fånga henne längre utan min man fick hjälpa mig attt fånga henne. Hon är livrädd nu för grimma, morotsspö och mina händer.

I går när min man hade fått på henne repgrimman så gjorde jag ingenting annat än ledde henne och försökte att röra henne med morotsspöt. Men hon frustade och skyggade varje gång spöet nuddade henne. Hon tillät inte längre att jag rörde vid henne och hon kom inte fram till mig trots att jag höll henne i lina. Om jag sträckte ut handen så långt jag kunde mot henne tordes hon sträcka ut sin hals för att snappa åt sig en morot ur min hand. Jag böjde mig ned och lade händerna på marken varje gång innan jag gav henne en morot för att ladda ur mig eventuell elektricitet. Hon fick inga stötar alls då.

Till slut efter någon timme så var hon lite modigare fast fortfarande rädd. Jag lyckades närma mig henne så jag kunde ta av henne grimman. Jag räckte ut handen för att ge henne en morot som avslutning men jag glömde att lägga handen på marken och då fick hon uppenbaligen en stöt igen för hon frustade till och kastade sig bakåt i panik.

Jag tror att hon har fått nog av mig nu. Jag klandrar henne inte. Jag har aldrig varit med om något liknande. Hur kan man bli så statiskt laddad? Kan det vara¨så att Parellis repgrimmor och ledlinor är ovanligt statiska, de är ju av syntetmaterial?

Finns det någon som har ett mirakelråd att ge mig? Hästar kan vara förlåtande men detta kommer nog min islandshäst aldrig över. Om hon aldrig återfår förtroendet för mig så kan jag inte hantera henne varken på marken eller i sadeln.

Snälla ge mig råd jag är öppen för allt.

AnnKristin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Statisk elektricitet, hästen livrädd för mig nu

dränk hästen i pälsglans och använd en lädergrimma istället.

Spraya lite vatten på hästen o dina ärmar så brukar det lösa sig, alt borsten när man borstar.

Och hoppas på regn :D

Det är den torra luften som gör att man lättare "laddas upp".

Gummistövlarna förhndrar jordning. Du gjorde helt rätt som rörde marken för att ladda ut, men skaffa andra skor, ngn form av boots med lädersula eller tunnare sula.
Och lägg ned träningen med specifika redskap så länge hon förknippar dom med obehag.
Klart hon kommer att glömma detta så länge det inte upprepas! Det är ju det som är så praktiskt med hästar :)

Tack för svar.

Att spraya vatten är en bra idé. Ett bra råd. :) Hästen kan jag tyvärr inte spraya men dock mig själv, redskapen och borstarna. Det finnns ju antistatryktskrapor också.

Jag har även kommit på att mina rågummistövlar var det värsta jag kunde ha på fötterna eftersom gummi iisolerar. Man ska inte ha på sig skor med gummisulor överhuvud taget utan istället använda plastsulor. Jag har köpt ett par ESD skor(electrostatic eliminator) .

Jag använder dock rågummistövlar när jag mockar eftersom rågummi är det enda material som inte äts upp av hästurin och gödsel, har jag hört.

AnnKrsitin

Då får du lära hästen bli sprayad. Guld värt när man måste ha på flugmedel. Vatten kan man ju stå o spraya i tusen år till de vänjer sig, flugmedlet vill man ju helst varken råka få på olämpliga ställen eller spraya ut bredvid flaska efter flaska.

(jag har diskussionen med min häst varje gång men nu börjar han kunna stå lös vid sprayning om man passa honom noga, han är oxå livrädd för stötar)

Stackars dej och hästen! Förtvivla inte hon kommer över det!

Jag har ett par softshellridbyxor som jag EN gång hoppade upp barbacka på min känsliga märr med...... :eek: det gör jag INTE om;-)
Det är inte ledrepet och inte grimman som är problemet. fukta är nog den bästa lösningen, det räcker säkert bra med borstning med blöt borste. Det går över när våren kommit längre och luften blir fuktigare.
Datornissar som mekar inne i datorer har antistatarmband men dem måste man koppla till något jordat med en tunn liten sladd....
Jag kan dock tänka mej att morotsticken kan ladda upp rejält när man gnor den mot tjock islänningspäls så här i vårluften....

Lycka till!

jag vet hur det är men min häst reagerade inte så starkt. försök att fråga hästen om du får klappa den eller sätta på den en grimma vänta tills hästen lägger fram öronen eller testa join upp. det funkade ganska bra på min häst. :)
Du kan ju också testa att sitta bredvid den när den äter mat och klappa den lite gran samtidigt så kanske den inte bryr sig så mycket för att den är mer intresserad av maten Det har jag testat på min häst lite och det funkade ganska bra :)
Men börja klappa den vid magen och gå närmare lite varje gång så kanske detta går över.
Lycka till! :)

jag vet hur det är men min häst reagerade inte så starkt. försök att fråga hästen om du får klappa den eller sätta på den en grimma vänta tills hästen lägger fram öronen eller testa join upp. det funkade ganska bra på min häst. :)
Du kan ju också testa att sitta bredvid den när den äter mat och klappa den lite gran samtidigt så kanske den inte bryr sig så mycket för att den är mer intresserad av maten Det har jag testat på min häst lite och det funkade ganska bra :)
Men börja klappa den vid magen och gå närmare lite varje gång så kanske detta går över.
Lycka till! :)

Umgås med henne i hagen i några dagar utan att ställa några som helst krav på henne. Sitt bara där och läs en bok eller nåt så hon kan komma fram och undersöka om du verkligen är så farlig. För att undvika stötar kanske handskar kan hjälpa?

Min kallblodstravare råkade få en stöt på mulen av tråden en gång i samband med att jag klappade honom. Han var orolig ett tag men lite umgänge i hagen hjälpte oss alla fall.

Stackars er, det går över ska du se :). Spraya med vatten och stoppa i henne äppelbitar, hästar är väldigt förlåtande!

Stackars er, det går över ska du se :). Spraya med vatten och stoppa i henne äppelbitar, hästar är väldigt förlåtande!

Det där är åxå min erfarenhet.
Pussade min häst på mulen förra veckan och det "slog gnistor om oss".
Aj sa vi bägge, men efter en bit äpple så var allt förlåtet. :)

Jag tror att hästen är mer statisk nu när den fäller, tror med att mina fleecevantar var en bov i dramat.

knapplån

Fast för ts har det säkert ordnat upp sig , då denna tråd är över ett år gammal ;)

Liknande trådar

G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 218
Senast: tuaphua
·
F
Hästhantering Ja, ibland undrar man... Jag har en söt liten korsningsponny i "medelåldern" som blev inriden för sådär tre år (jodå!) sedan. Vi red...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: vanimelde
·
Hästvård Moderator får flytta om tråden ligger fel, visste inte riktigt vilket forum som det 'hör till' Åringen har under hela den tid jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 065
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?