Statestik på antal hobbyryttare vs. tävlingsryttare?

Supersalt

Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet var man kan hitta statistik på antalet hobbyryttare i Sverige och antalet tävlingsryttare? Vet inte riktigt exakt hur jag ska definiera tävlings ryttare, det behöver inte vara på en nivå så att man kan försörja sig på hästarna, men inte heller att de som tävlar 1 gång räknas som tävlingsryttare..

Tack på förhand för hjälpen :)
 
Du får nog försöka definiera det själv först.

Det blir hemskt svårt att hjälpa dig när du inte vet vad du ber om hjälp om ;)
 
Du kan ju få fram siffror på hur många som är medlemmar i en ridklubb och hur många som har licens av olika sort. Det går även att få fram antal starter på lokal, regional, nationell eller elit. Men du behöver som sagt fundera ett varv på definitionerna innan du börjar leta.
 
Det kanske var lite knepig formulering.

Men om jag tänker såhär: Antal ryttare i Sverige, där inkluderas alla som rider på ridskola, har ridhäst, tävlar.

Och sen en siffra på hur många som som tävlar aktivt. Alltså säg mer än 2-3 starter per år och över lätta klasser.

Vet inte riktigt var jag ska leta nämligen. Har hittat på http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Statistik/
Men där står det bara statistik på medlemmar i Svenska Ridsport förbundet. "
  • Svenska Ridsportförbundet har drygt 150 000 medlemmar, varav 90% tjejer (2014)."
Och det måste finnas fler ryttare i Sverige än vad som är medlemmar i Svenska Ridsportförbundet, väl?
 
Och det måste finnas fler ryttare i Sverige än vad som är medlemmar i Svenska Ridsportförbundet, väl?

Ja du kan ju börja med t.ex. westernryttarna som inte är anslutna till SvRF. Utöver det så är man inte automtiskt med i en ridklubb bara för att man häst ;)
 
Ja du kan ju börja med t.ex. westernryttarna som inte är anslutna till SvRF. Utöver det så är man inte automtiskt med i en ridklubb bara för att man häst ;)
Precis, då blir det missvisande att använda siffrorna från Svenska ridsportförbundet, för det representerar inte alla. Men jag har inte lyckats hitta någon data på dessa andra ryttare som inte är med i SvRF.
 
Jag tror att frågan är rätt omöjlig att svara på. Tänk även på att delar av SvRFs medlemmar håller på med körning - du eftersöker ryttare. Tävlar/tränar man inom både t.ex western och typ hoppning så kan man vara medlem i två klubbar och därmed bli dubbelräknad. Ska montéryttarna också räknas på?
 
Jag tror att frågan är rätt omöjlig att svara på. Tänk även på att delar av SvRFs medlemmar håller på med körning - du eftersöker ryttare. Tävlar/tränar man inom både t.ex western och typ hoppning så kan man vara medlem i två klubbar och därmed bli dubbelräknad. Ska montéryttarna också räknas på?
Ja, det blir tyvärr kanske svårt. Får försöka lösa det ändå, ska endast vara en liten del av en uppsats, så kanske kan jobba runt det. Tack för all hjälp.
 
Det finns en uppskattning på att ungefär 500 000 personer i Sverige rider regelbundet - men det är förstås ingen absolut siffra. När det gäller tävlande skulle du ju kunna använda siffran för hur många ryttare som har årslicens - startar man bara ett par gånger per år löser man troligen dagslicenser.
 
Det kanske var lite knepig formulering.

Men om jag tänker såhär: Antal ryttare i Sverige, där inkluderas alla som rider på ridskola, har ridhäst, tävlar.

Och sen en siffra på hur många som som tävlar aktivt. Alltså säg mer än 2-3 starter per år och över lätta klasser.

Vet inte riktigt var jag ska leta nämligen. Har hittat på http://www3.ridsport.se/Svensk-Ridsport/Statistik/
Men där står det bara statistik på medlemmar i Svenska Ridsport förbundet. "
  • Svenska Ridsportförbundet har drygt 150 000 medlemmar, varav 90% tjejer (2014)."
Och det måste finnas fler ryttare i Sverige än vad som är medlemmar i Svenska Ridsportförbundet, väl?

Jag tror inte att det finns statistik tillgänglig över alla människor som rider utifrån de premisser du beskriver.
De som går på ridskola finns förstås registrerade på resp ridskola men de som är medryttare, har egen häst, är fodervärd osv finns inte registrerade någonstans.
För att det ska gå att hitta statistik på antal, krävs att det finns något slags register.

Vad gäller antalet "tävlingsryttare" så kan en ganska nära siffra säkert tas på SvRF utifrån att de självklart kan ta fram hur många personer som har ryttarlicens.
Alla som har löst ryttarlicens för året tävlar väl kanske inte, men det ger en ganska god ungefärlig siffra över dem som tävlar inom SvRF. Däremot får du nog problem om du räknar in övriga discipliner som western och islandshäst, visserligen bör rest paraplyorganisation hitta antalet licenserade ryttare även där, men western är spretigt och där finns många organisationer som ordnar tävlingar.
 
Hej!

Jag undrar om det är någon som vet var man kan hitta statistik på antalet hobbyryttare i Sverige och antalet tävlingsryttare? Vet inte riktigt exakt hur jag ska definiera tävlings ryttare, det behöver inte vara på en nivå så att man kan försörja sig på hästarna, men inte heller att de som tävlar 1 gång räknas som tävlingsryttare..

Tack på förhand för hjälpen :)

Vad är din tes? Utifrån den kan det bli lättare att hjälpa dig ringa in frågorna.
Om det bara är en liten del av din uppsats så kan du ju göra en egen enkätundersökning via sociala medier. Be hästägare svara på frågor, med fasta svar, och använd den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 223
Senast: IngelaH
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 943
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 570
Senast: TinyWiny
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 337
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp