Statens ansvar för alla katter

C

caballera

Tycker inte ni att det borde till hårdare regleringar från regeringens sida för att komma tillrätta med den flera gånger om mättade marknaden för bondkatter?
Många kan säkert tycka att det är ett naivt sätt att se på saken men min åsikt är att staten bryr sig mer om vilda djur, så som rådjursstammen etc. än de bryr sig om de svenska katterna.

Tex tycker jag att det skulle bli tvång att registrera ALLA katter (så långt det går) hos Jordsbruksverket (precis som hundar).
Dessutom skulle det vara tvång på att samtliga dessa registrerade katter skulle vara kastrerade och belagda med avelsförbud. Speciellt de som går ute i bostadsområden. Jag är riktigt trött på att få stolsdynor etc. nerpinkade av revirmarkerande katter under sommarhalvåret.

Jag jobbar extra som jourhem och tar emot hemlösa katter eller katter som någon har ledsnat på och jag upphör aldrig att förvånas över det enorma antal katter i behov av hjälp. Marknaden är så mättad på katter att det är mycket svårt att hitta någon som vill ta sig an en äldre katt.

Jag tycker att alla som låter para sin bondkatt av diverse anledningar, så som lättförtjänta pengar (eftersom det inte finns något tvång att registrera, vaccinera och ID märka en bondkatt) eller bara för att det är gulligt med kattungar borde arbeta några dagar på ett katthem och se det hårda volontärarbete godhjärtade människor gör för att ta hand om ett problem som "bondkattsuppfödaren" har hjälpt till att skapa.
Det skulle kanske vara ett bra sätt att få upp ögonen?

Nå, ja. Det här är min åsikt och jag vill gärna bolla den lite med er häst- och kattmänniskor. Skriv gärna och berätta vad ni tror skulle kunna lyfta fram katterna i politiken och samhället.

Sv: Statens ansvar för alla katter

Skall verkligen ALLA registrerade katter vara kastrerade?
Hur gör jag då med mina rasrena katter som jag vill avla på?
Jo, jag förstår att du menar huskatter, men glöm inte bort och skriv det, för texten kan misstolkas.

Annars håller jag med dig.
Men frågan är hur det ska lösas i praktiken.

Håller med om att alla katter ska registerföras - ID-märkas.

Jag kan tycka att det är okej att avla på huskatter; men då ska man ha koll på temperamentet några generationer bakåt och använda katter med gott temperament, testa för diverse sjukdomar, blodtypa osv. Allt som raskattuppfödarna gör idag alltså.
Det skulle reglera alla huskattkullar ganska ordentligt om folk blev tvungna att göra så.
Det som är lite "lustigt" är att mängder på detta forum som tycker det är nödvändigt att göra detta med hundar och hästar tycker det är totalt onödigt med katter. :crazy:

Jag jobbar också som jourhem för hemlösa katter och jag önskar att alla människor kunde ta ansvar i det stora hela och se att ju mer huskattungar som produceras; ju fler ungar avlivas (i bästa fall hos veterinären) för att de inte får nya hem, de hemlösa huskatterna som redan finns får inga hem osv.
Så även om man lyckas fixa bra hem åt sina katter så sabbar man för resten därute i längden, man resonerar att man inte ska behöva städa upp efter andra men om ingen gör det kommer katterna lida.

Att folk dessutom inte väljer att kastrera sina katter kan leda till att de kommer bort och startar en alldeles egen kattkoloni som inom några år kan innehålla några 100 svältfödda katter.
Förutom det så leder det som du skriver till att dessa katter pissar ner och stör folk allmänt vilket gör att folk börjar avsky dem och då gå till handgripligheter.
Jag hade en katt vars revben var knöliga pga sparkskador och med en svans som klämts i en dörr och brutits.

/Heulwen - trött på att behöva städa upp efter andra men någon måste göra det.

Senast ändrad:

kl
Jag trodde det fanns en lag på reggning av kissen?:eek: Alla mina katter har varit idmärkta och reggade (har haft katt i mååånga år). Har jag varit före min tid?

Man försöker få igenom regkrav på katter ofta, men tyvärr får dom inget gehör. Så det kämpas för det, men så länge regeringen inte tycker det behövs så lär vi inte lyckas heller. Men jag tror ändå att dom som jobbar för dte kommer fortsätta, dom har kämpat i flera år och förhoppningsvis ger dom inte upp.

Jag håller förstås inte med om att alla reggade katter ska vara kastrerade, då skulle hela raskattaveln ramla. Däremot borde alla katter som får gå lösa ute utan uppsikt vara kastrerade, vare sig det är raskatter eller huskatter.

Tycker inte ni att det borde till hårdare regleringar från regeringens sida för att komma tillrätta med den flera gånger om mättade marknaden för bondkatter?
Många kan säkert tycka att det är ett naivt sätt att se på saken men min åsikt är att staten bryr sig mer om vilda djur, så som rådjursstammen etc. än de bryr sig om de svenska katterna.

Tex tycker jag att det skulle bli tvång att registrera ALLA katter (så långt det går) hos Jordsbruksverket (precis som hundar).
Dessutom skulle det vara tvång på att samtliga dessa registrerade katter skulle vara kastrerade och belagda med avelsförbud. Speciellt de som går ute i bostadsområden. Jag är riktigt trött på att få stolsdynor etc. nerpinkade av revirmarkerande katter under sommarhalvåret.

Jag jobbar extra som jourhem och tar emot hemlösa katter eller katter som någon har ledsnat på och jag upphör aldrig att förvånas över det enorma antal katter i behov av hjälp. Marknaden är så mättad på katter att det är mycket svårt att hitta någon som vill ta sig an en äldre katt.

Jag tycker att alla som låter para sin bondkatt av diverse anledningar, så som lättförtjänta pengar (eftersom det inte finns något tvång att registrera, vaccinera och ID märka en bondkatt) eller bara för att det är gulligt med kattungar borde arbeta några dagar på ett katthem och se det hårda volontärarbete godhjärtade människor gör för att ta hand om ett problem som "bondkattsuppfödaren" har hjälpt till att skapa.
Det skulle kanske vara ett bra sätt att få upp ögonen?

Nå, ja. Det här är min åsikt och jag vill gärna bolla den lite med er häst- och kattmänniskor. Skriv gärna och berätta vad ni tror skulle kunna lyfta fram katterna i politiken och samhället.

Håller med fullt ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka