Startberättigad SM i BR och PB????

Texaz

Trådstartare
Hur bär man sig åt för att bli startberättigad i SM i Pole Bending och Barrel Race? Jag hittar på sin höjd tre tävlingar som fungerar, varav två redan gått av stapeln på Gotland.....

Kommer startfältet måne bara att bestå av gotlänningar i år:D???

Eller gäller inte regelboken i dessa klasser??:confused:

Sv: Startberättigad SM i BR och PB????

Du måste förmodligen söka dispans hos WRAS för att få starta på SM i dessa klasser om du inte lyckas kvala. Eftersom att du måste vara placerad på en B-tävling för att få delta.

Men frågan är...om du får starta i vilken SM-klass du vill om du placerar dig i EN klass på B-nivå. Eller om du måste bli placerad i varje klass på B-nivå som du vill tävla SM i. Det funderar jag över faktiskt..

Ja så är det, du måste kvalificera dig i varje specifik gren och det krävs två placeringar....
Min fundering är hur man ska hinna kvala när det inte finns tävlingar:confused:, eller tja, inte så många iallafall.....

Ska också tillägga att jag definitivt inte har några egna planer på SM-start:D, absolut INTE!!!! Funderade bara lite när jag såg att dessa klasser hade SM-status på Chappen...

Ja så är det, du måste kvalificera dig i varje specifik gren och det krävs två placeringar....
Min fundering är hur man ska hinna kvala när det inte finns tävlingar:confused:, eller tja, inte så många iallafall.....

Ska också tillägga att jag definitivt inte har några egna planer på SM-start:D, absolut INTE!!!! Funderade bara lite när jag såg att dessa klasser hade SM-status på Chappen...

För att starta i ÖPPNA SM klasser hos SQHA, RHA,SPHA,SCHA, SRCHA, SRHA eller ApHc.se behöver du inte kvala alls det är bara att komma! Till WRAS SM däremot gäller kval, licenser och annat. Förstår du nu varför övriga föreningar kör ett "utspritt" öppet SM.
Varmt välkommen till RHC där RHA kör öppna SM i timed events och SCHA kör öppna SM i cutting.:idea:

Senast ändrad:

Jo fast det känns inte riktigt som en bra grej att köra spridda SM, jag menar kan vem som helst arrangera ett SM på eget bevåg???

Tror nog att det förlorar all tyngd då och beklagar att westernsverige inte kan enas kring ETT gemensamt SM, trodde att man redan gjort det...

OCH det är väl lite galet att kalla rasförbundens s k SM för Öppna??? Har du någonsin sett ett SM för halvblod i hoppning t ex?

Kvalen ser jag som en garanti för att höja klassen på SM och att inte "vem som helst" kan starta i SM....Borde ju vara de bästa, eller hur???
Vilket ju också är tanken med WRAS SM!

håller med dig!

Men det finns ju tex Welsh SM, Fjordings SM, Arab SM mm i hopp, dressyr etc...

Nja, då kallas det väl RIKS???

Fast jag har nu en förklaring till varför det heter SM på Chappen med.

Fast bra tycker jag inte att det är, fast det är inte lätt att ena westernsverige, men vi får väl alla hjälpas åt! Det är en underbar sport med underbara människor och jag är optimist och tror att det kommer att bli en sjujäkla utveckling inom western de närmsta åren!!!:bow::bow::bow:

Så du menar att du inte börjat träna Alvira till det än??? :eek:

Skulle ALDRIG våga rida henne i barrelrace......Har bara skrittat än och det är en upplevelse i sig....:angel:

Nä, däremot ska jag ner och lattja lite med unghästen, dock inga SM-starter...

Skulle ALDRIG våga rida henne i barrelrace......Har bara skrittat än och det är en upplevelse i sig....:angel:

Nä, däremot ska jag ner och lattja lite med unghästen, dock inga SM-starter...

Eeeehh??? En upplevelse att skritta på Alvira??? Snälltanten? :love:

Ja snäll är hon definitivt, fast det går FORT!!!!:D
Törs inte tänka på galopp och definitivt inte på hur hon skulle reagera på den hrm...hetsiga musiken före start:p

Vågar fegskiten jag galoppera på henne i full kareta så vågar du det också, det är inga problem att få stopp på henne i alla fall....:D

Okej! Det är ju så sjukt. Jag är från Norrbotten...och ni kan ju tänka er hur många B-tävlingar vi har här uppe... Vi har en B-tävling här i stan nästa helg, sen är det ca 50-60 mil till närmsta B-tävling för oss. Jag har sett ca 4 B-tävlingar som jag skulle kunnat åka på iår inom ca 60 mils avstånd... (Om nu inte hästen blivit sjuk..) Fast vi hade nog ändå inte siktat på SM iår, kanske ett annat år (:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka