starta i samma klass?

konfunderad

Trådstartare
Jag har verkligen problem med att tolka TR ibland. Trodde att jag hade åtminstone hyfsad koll på det språkliga för jag hade inte helt usla betyg i ämnet svenska när jag gick i skolan.

Det jag undrar är om jag och min medryttare får tävla min häst i samma klass. Alltså om min häst får göra sina två starter i samma klass istället för i två olika.

I TR står det:

"Vid inbjudnings- och lokal tävling tillåts häst/ponny genomföra sina båda starter med olika ryttare i samma klass där inte öppna, sluta och enkla byten ingår. Detta skall i så fall framgå av propositionerna."

Det är en lokal tävling och klassen innehåller inte öppna, sluta eller enkla byten.

När det står "tillåts" så borde svaret på min fråga vara ett självklart "ja" tycker jag. Annars borde det väl stå ungefär "kan tillåtas...om detta framgår av propositionerna"?

Nu tycker jag att det låter som om det kan tillåtas även om klassen innehåller öppna, sluta och enkla byten om det framgår av propositionerna.

Språkpolisen i mig undrar om det är ett syftningsfel. Kan någon annan språkpolis klargöra detta för mig eller kan någon med mer tävlingserfarenhet förklara för mig hur det ligger till med startandet?

Tror nämligen att jag anmälde oss fel idag... så om det är fel borde jag ändra på det a.s.a.p.

Sv: starta i samma klass?

Jippi! Då slipper jag, som är en toffel-hästägarslav, anmäla mig till LC istället. Vilket kanske hade varit lika bra... Vi kanske skulle ha en chans att nå någon typ av framgång där. :idea:

Ser nämligen att det står förtydligat i vissa proppar och det förvirrar mig ytterligare. Men om jag får det i vilket fall som helst, vad ska egentligen vara förtydligat i propositionerna?

Senast ändrad:
Sv: starta i samma klass?

Ingen aning om varför det är förtydligat. De kanske tycker att TR är lite otydligt? :idea:
Så som jag tolkar det så får samma häst gå två gånger (i "rätt sorts klass" alltså). Och jag har varit på en massa tävlingar där samma ponny gått två gånger i samma klass med tex syskon, så det är helt OK att göra så! :)

Det i TR om att det ska framgå i proppen..Dom kanske menar att vilken klass det är ska framgå i proppen?
Och så har de klubbar som skrivit så i proppen bara övertydligat det som står i TR? (övertydligat, är det ens ett ord:p)
Det kanske är så...
Det är i alla fall inte den enda grejen i TR som kan vara klurig att tolka:D

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr Hej, Någon som vet om en sådan här kavaj är tillåten att tävla i, i lägre klasser? (se bild i länk) I TR står det såhär, jag har...
Svar
1
· Visningar
1 504
Senast: Amanda_F
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 122
Hoppning (Och en utrustningsfråga för tävling) Att man får starta 2 klasser per dag är jag medveten om. Gäller det även meeting? Alltså, får man...
Svar
2
· Visningar
2 429
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka