starta först!?

B

Bellson_

ja har tävlat i hela mitt liv men aldrig startat först i en klass:o men nu så ska jag göra de för jag ska tävla 2 hästar i samma klass(först och sist). jag har aldrig tänkt på detta förut men hur gör man.. alltså ska hästen vara helt framhoppad och klar när jag går banan så att det bara är att sitta upp och starta när klassen börjar?
:p

Sv: starta först!?

japp!! Banan brukar ju vara öppen en 10 minuter, så om du går den fort hinner du ju hoppa något språng innan du startar! Så du måste ha någon som håller hästen när du går banan.

Har du tur så har det kommit några efteranmälningar så då hinner du ju hoppa fram efteråt!

När jag rider tidigt brukar jag rida fram hästen och hoppa fram den lite innan jag går banan. Sen Hoppa fram ordentligt, en tre-fyra språng innan jag ska gå in på banan. Jag tycker att det är skönt att rida först! Då har man en exakt starttid att vara klar till i stället för att hålla på att hålla koll på alla startnummer innan och så. :)

Är det första klassen brukar man ju kunna gå banan lite tidigare så då går jag banan direkt och rider sen fram och hoppar fram hästen. Är det mitt på dagen istället så får man rida fram och hoppa fram innan, men jag brukar försöka vara snabb med att gå banan så man hinner ta något sista språng på framhoppningen innan man går in på banan.

När jag har startat först så har jag gått banan först, sen ridit fram och hoppat fram hästen.
Alternativt att ha ridit fram först, och sen gå banan och efter det hoppa fram.

Det beror ju på!

Om du har D-ponny som jag så kanske du inte vill gå banan innan B-ponnyerna, för om det är mååånga starter som det kan vara ibland så är det ju lite onödigt att vara där så tidigt.
Då rider man fram OCH hoppar fram innan det är 5 minuters bangång mellan kategori C och D.

Alltså: rid fram, hoppa fram, gå med hästen mot tävlingsbanan, låt någon hålla hästen medan du går banan i fem minuter, hoppa upp och rid in på banan! Tänk bara på att galoppera runt lite extra inne på banan innan du startar, eftersom hästen stått still/skrittat en liten stund.

du verkar redan fått många bra svar :p lycka till på tävlingen :)

Det beror ju på!

Om du har D-ponny som jag så kanske du inte vill gå banan innan B-ponnyerna, för om det är mååånga starter som det kan vara ibland så är det ju lite onödigt att vara där så tidigt.
Då rider man fram OCH hoppar fram innan det är 5 minuters bangång mellan kategori C och D.

men man kan väl gå banan mellan B och C??

jaaa banan brukar ju ta typ 1-5 min. o rida beroende på om man rider en lång, kort, svår eller lätt bana, men jaa precis som du sa det ska bara vara att sita upp.
har inte en enorm tävlingserfarenhet men på de tävlingar jag har ridit har jag ridit först en gång, då red jag fram ända tills det var 10 min. kvar och då skrittade jag i väg till banan o sedan när det var min tur så travade jag på en volt galloperade ett varv o red mot första hinderet.

lycka till.!!:):)

Hos oss är det aldrig bangång mellan kategorierna! :( Bara före första start i klassen!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
606
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 323
IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
217
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka