Starta företag!

Splittan

Trådstartare
Är det någon häsr inne som har startat ett företag/har ett företag!

Vi funderar på att starta ett företag omfatande hästverksamheten.

Är det någon som har bra tips på sidor, där man kan få reda på vad som gälller m.m

Eller har ni några bra tips att komma med!

Jag har gjort det. Till att börja med kan man säga att det till stor del beror på var du bor, för Skattemyndigheten verkar tolka detta med hästverksamhet olika i olika delar av landet. Jag har 4 hästar varav 1-2 ston i avel + boxuthyrning och det tyckte de var ok här, men det var inte självklart. Jag fick skriva en lång plan om hur jag tänkt mig verksamheten nu och i framtiden, hur mycket jag beräknas tjäna och hur mkt tid jag lägger på verksamheten.

Skatteregler mm hittar du på www.rsv.se, det gäller samma för hästverksamhet som för annan. Enskild firma är väl det vanligaste tror jag? Annars kan man ju starta olika typer av bolag, handels el AB t ex. Särskilt om man är flera personer.

Det bästa du kan göra tror jag är ringa din lokala skattemyndighet och helt enkelt fråga hur de ställer sig till hästverksamhet, och höra vad de vill att du ska göra. Du får de blanketter som krävs osv från dem också.

går det runt? tjänar du några pengar på det? *nyfiken* :p
jag funderar på något liknande.. jobbar du med något annat också?
vilka raser avlar du på?
pojkvännen får la tjäna dom stora pengarna så jobbar jag med hästar.. :D :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har precis startat ett litet företag där jag tillverkar pannband, främst till travhästar. Jag vill så gärna skicka med...
Svar
11
· Visningar
1 454
Senast: tara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
589
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 873
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024