starta D-ponny bland B-ponnys (utom tävlan)

panzy

Trådstartare
Får man det? På t ex lokala tävlingar. Försökt leta i TR men hittar inget.

Tanken är då att starta honom i avd B, fast bara hoppa 60-70cm.

Vi har en D-ponny på 7 år, som behöver komma ut mer på tävlingsbanan. De tränar på banor på 80-90, men på tävling blir både häst o ryttare nervösa o "tittiga", vilket resulterar i en massa stopp trots att det bara är klubbtävling på hemmabanan o inga konstiga hinder. Funderar därför på om det är möjligt att få komma ut o starta lite tävlingar på andra platser, särskilt nu när vi inte har ngr klubbtävlingar på hela sommaren. Men en 80-bana känns för tuff innan pållen lärt sig att koncentrera sig på hoppningen o inte på allt annat.

Finns det regler om sånt här som jag missat eller är det upp till varje tävlingsarrangör? Tror ni isf de är villiga att låta honom starta bland B-ponny-unghästarna?

Sv: starta D-ponny bland B-ponnys (utom tävlan)

Känns inte som om man får det. Men jag vet inte.
Men varför fortsätter ni inte vara på klubbtävlingar och/eller åka på pay n' jumps? Där kan man ju välja höjd och ryttaren och hästen får ändå lite tävlingskänsla.

Jag har aldrig hört att det skulle vara tillåtet...

Men varför inte fortsätta på de vanliga klubbtävlingarna tills ekipaget är helt säkra där?
Jag tycker det låter lite dumt att ge sig iväg med en grön häst (med grön ryttare) om man inte ens klarar ut hemmabanan.

Annars finns det ju alltid klubbtävlingar på andra klubbar, samt pay n jump/clear round hoppningar där ni kan välja så pass låga hinder så hästen kan tryckas över.
Sen anordnar ju vissa klubbar även snäppet lägre än LD, dvs 70 för Dponny.

hemmaklubben har bara 6 klubbtävlingar/år, vilket vi kört på under senaste året, men det behövs tävlingar oftare. Går väl iofs att bli medlem i en massa andra klubbar också och tävla på deras klubbtävlingar, men känns krångligare (och dyrare) än att få åka på "vanliga" tävlingar, men om man inte får det så är det ju en möjlighet.

Pay 'n jumps? var hittar man sånna? Är inte bara det en typ av klubbtävling??

Känns som om de aldrig kommer nånstans när de kan tävla så sällan på hemmaplan och spärrarna behöver verkligen släppa nu eftersom 2010 är deras sista år tillsammans (på tävlingsbanan).

Pay n jump är som banhoppningsträning.
Kolla runt på klubbarna/anläggningarna i din närhet så ska du se att du hittar en del.
Man måste inte vara medlem som på klubbtävlingar, och bedömningen sker alltid i "clear round" , där man brukar få rida klart banan även efter 3 stopp.

oki, tack! Då borde det passa oss bättre...

Ska leta runt lite..

Nej, det tror jag man inte får. Satsa på Pay and Jump istället.

Fats egentligen, varför skulle hon inte få?!
Jag menar startar hon utom tävlan och betalar in samma avgift som alla andra?! Då kan hon ju inte konkurrera och klubben tjänar lite extra på att ta in ytterliggare en häst!

Dock fungerar det ju såklart inte om alla vill göra så det är ju kruxet!

Det var så jag tänkte också. Visst att en ryttare skulle få göra så men då kanske fler vill göra så och i längden funkar inte det. Man ska inte ge sig ut och tävla förrän man är redo för det tycker jag. Och det verkar inte ryttaren och hästen TS skriver om vara. Men klubbtävlingar och Pay n' Jump passar nog dem bättre i nuläget, där de kan välja höjd.

Dom har ju redan sänkt (tagit bort) minihöjden på lokala tävlingar, så det känns ju mest rörigt om de dessutom på det skulle tillåta alla kategorier i alla kategorier :p
För om en Dponny ska få tävla som B, måste ju en B få tävla som D.
Lite lagom orättvist annars, även om det gäller att gå ner och inte upp en klass.

Det finns som sagt en del tävlingar på 70 cm ( = "LE" ) för Dponny, och klarar man inte det ska man nog vänta ett tag med tävlandet.

Men å andra sidan, man vet inte vad som händer i framtiden... ;)

Kan inget om ponny hoppning men borde det inte bli problem med avstånden mellan hindrerna om du kommer in på en D-ponny på en bana som är anpasad efter en b-ponny.

Kram

kl

Det finns nog ingen regel som säger att en överdomare inte skulle kunna ge dig tillåtelse att rida din D-ponny utom tävlan bland lägre kategorier, men jag tror inte det är många som skulle göra det..

Nä det finns det ju inte men det finns ju ändå relaterade avstånd på tex 4 eller 5 galopp steg.

Men det kanse pasar så det bara är att ta bort ett steg eller?

Som sakt jag kan inget om ponny hoppning och deras steglängd.

Kram

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 103
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 688
Senast: Habina
·
M
Tävling Hej. Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior. Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny...
Svar
13
· Visningar
5 348
Senast: Pancakes
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 725
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar