Starr hos häst

Maris_

Trådstartare
Visst kan hästar få starr? Hur visar det sig? En häst i stallet har som en grå "hinna" över ena ögat. Den är inte jämt, utan det är lite grått här och där i ögat, ser ut ungefär som ett moln. En person gissade på starr. Om det är det, vad innebär det då för hästen? Blir de blinda? Får de ont? Går det att göra något åt det? Hur fort måste hästen få behandling i så fall? Vad kan vi göra för att underlätta för henne? (det är inte min häst men ägaren är inte där speciellt ofta) Hästen är ett varmblodssto född kanske 92 och hon är dräktig.

/ Maris

Sv: Starr hos häst

På min gamla ridskola var det en häst som fick grå starr. Det syntes som grått i ögat. Det är linsen som blir grumlig.
Det som hände med honom var att han gradvis började se sämre och sämre tills han blev helt blind.

Ser hästen bra? Eller har den börjat reagera mer för hastiga rörelser, skuggor eller liknande?

Ser den dålig är det nog läge att ta ut veterinär.

Tyvärr vet jag inte så mycket om sjukdomen, men jag hoppas det löser sig.

Hej!
Min förra varmblodsvalack hade grå starr, han blev nästan helt blind, och kommer att bli helt blind antagligen med tiden.
Det påverkade inte honom särsklit negativt merän i hoppningen. Man kan operera grå starr på smådjur, men tror inte att man kan göra det på hästar, enligt min veterinär.
Ibland när han blev irriterad i ögat så tvättade jag det med ljummet kamomillthe, det gör susen! funkade varendagång.

mvh Sandra

Det finns länder som opererar grå starr, men då vet jag inte om det är i "forskningssyfte" för att se om det är möjligt på hästar, men jag vet att det utförs.

Förhoppningsvis går forskningen fort fram och man kommer att kunna göra dessa ingrepp enklare.

Det opereras även på hästar. När det är ok att göra det bedöms dock av veterinären.
Såg att du bor i Eskilstuna. Jag skulle åka till Strömsholm, helt fantastiska ögonveterinärer och de genomför även operation om det skulle bli aktuellt.

Det kan vara lämpligt att ta ut vet först för att kolla att det tex inte är en hornhinneiflammation.
PL

Tack allihopa för era svar! Jag ska kolla med ägaren nästa gång om han har sett det och se vad han säger om det. Tror dock inte att han kommer att göra så mycket åt det, men vi får väl se.

Hur lång tid brukar de ta innan de blir blinda? Blir de alltid blinda, eller kan det stanna upp? Går det att medicinera för att förhindra att det blir sämre?

/ Maris

Det allra vanligaste när hästen blir grå i ögat är just hornhinneinflammation. Min häst har haft det två gånger! Det kan liksom bli som grå fläckar på ögat. Hornhinneinflammation är inte så allvarligt, men det måste dock behandlas. Om det inte blir behandlat kan hinnorna i ögat växa ihop och bilda ärrvävnad och då kommer hästen att få sämre syn på sikt. Om det är hornhinneinflammation kan en vanlig vet. avgöra. De färgar in ögat och kollar om det finns något sår på hornhinnan som kan ha orsakat en inflammation, och så skriver de ut en penicellinsalva.
Hoppas hästen blir bra!

Igår träffade jag på ägaren och han sa att hon haft det gråa på ögat mer eller mindre hela livet, så länge han kunde minnas iaf! Så det verkar vara något som bara är, så att säga. Han hade inte märkt av något att hon såg dåligt heller!

/ Maris

Ett tips är att om man misstänker att hästen kan vara på väg att få något sådant men annu inte har fått det så kan man behandla med akupunktur.. Vet inte om det hjälper just för starr men man kan ju fråga någon insatt :) upphakningar och liknande som bara är i ett lindrigt stadium kan bli bättre iaf.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 871
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 856
Senast: Smallgot
·
Hästvård Ska försöka korta ner en lång sjukdomshistoria och göra den kort ;) Julafton 2008 på kvällen när jag tog in hästarna upptäckte jag att...
Svar
8
· Visningar
3 173
Senast: Hellez
·
Ridning Ja, min kompis rider ett 16 årigt sto som har lite dumheter för sig. Så fort hon tycker nånting är minsta lilla jobbigt så stegrar hon... 2
Svar
28
· Visningar
4 446
Senast: raggarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka