Stärkande övningar för bättre galopp

Calvaro

Trådstartare
Min unghäst har svårt för att galoppera under ryttare. Han har inte styrkan och balansen för att kunna fatta galopp och när han väl har fattat så orkar han inte hålla den. Så vi har beslutat att bara galoppera rakt fram när vi rider ute och jobba mer med stärkande rörelser i skritt och trav.
Problemet är nytt för mig eftersom min förra häst hade svårare i traven och gärna föll in i galopp när det blev jobbigt.
Så det här är ju motsatsen.

Övergångar är det jag kan komma på. Vad kan man hitta på mer?

Sv: Stärkande övningar för bättre galopp

öka och minska volter gör galoppen bärigare iaf.. hm.. annars äre nog övergångar som gäller!:grin:

Klättra! Stärker hästen massor. Prova att galoppera bommar, kan bli lättare m framåtbjudning. Annars cavalletti i trav, stärker också. Gymnastikhoppning? Annars, fattningar,fattingar,fattningar...!

Övergångar, rida mycket på volter (gärna åttor), klättra i skogen, bommar m.m.

Men sen skrev du att "när han väl har fattat så orkar han inte hålla den" men kom ihåg att DU måste fortsätta driva när han väl kommer in i galoppen:) Slutar du rida när han fattar så säger det ju sig själv att han slutar om han inte får stödet.

Lycka till:)

Tömkör i galopp på volter.

Har hästen lika svårt för galoppen när någon annan rider? (för att utesluta att problemet ligger hos ryttaren)

Hej!

jag skulle nog stärka honom med töm rätt mkt så han får mer "ork" och göra galoppfattningar i uppförsbackar, flera styckna. Som de andra skrivit, övergångar (skritt,halt, ryggning, skänkelvikning,trav, skolor och ur de komma fram i galopp)

Gymnastikhoppning, intervallträna, bommar (olika höjder, avstånd), åttvolter, variera storleken på vägarna i galoppen så h*n inte tar stöd av ex väggen, hoppa (många halvblod blir väldigt lösgjorda i galoppen av det).

Träna för en instruktör av ngt slag, be ngn annan rida och jämför. Ser du ingen förbättring efter en viss tid tycker jag du nog bör kolla upp hästens bakomliggande orsaker till att galoppen inte stärks, sadel, rygg, tänder eller vad det nu kan tänkas vara. Men troligtvis är det bara lite "gym"-träning som behövs.

Har en nordis på 4 år, jag har exakt samma problem och vi tränar som alla andra skriver här volter bak-och framdelsvändningar fattningar m.m. Rid mycket i korta intervaller! :)
/ www.successen.blogg.se

Hej
jag har en unghäst, när vi tränar galopp så gör jag många tempoväxlingar på rakt spår först och sen på volt.. att i något steg samla hästen för att sen öka galoppen utan att släppa den i formen har gjort undervärk på min kuse. Sen ut i skogen och bygga muskler!

lycka till..

helena

du kan ju alltid löshoppa honom i galopp, stärker ju ryggen och magen plus att han får galopera:)

Fattningar på töm/lina under inspänning och gärna från skritt fick jag i "läxa" av en fd OS-tränare för att stärka min hästs galopp.

Min unghäst har svårt för att galoppera under ryttare. Han har inte styrkan och balansen för att kunna fatta galopp och när han väl har fattat så orkar han inte hålla den. Så vi har beslutat att bara galoppera rakt fram när vi rider ute och jobba mer med stärkande rörelser i skritt och trav.
Problemet är nytt för mig eftersom min förra häst hade svårare i traven och gärna föll in i galopp när det blev jobbigt.
Så det här är ju motsatsen.

Övergångar är det jag kan komma på. Vad kan man hitta på mer?

Galoppera på volt är väldigt jobbigt för en unghäst, det orkar de inte särskilt länge så det skulle jag inte rekommendera. Däremot att fatta galopp ur skritt på rakt spår är en dunderkur. När hästen fattat rätt galopp så får den beröm och får sakta av till skritt. Busenkelt och jättebra övning. :)

Öppnor och slutor. Bra fattningar - gärna från skritt - stärker massor. Bryt galoppen innan den hunnit tappa kvalitet. Tempoväxlingar ( i skritt och trav) och övergångar är väldigt bra men de måste göras noga med kvalitet annars sliter de mer än gör nytta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 764
Senast: banani
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar