Stärka skritten?

LinnéaL

Trådstartare
Min häst har en ganska dålig skritt. När hon är exalterad är övertrampet ungefär en dryg hovbredd och när hon bara är som vanligt trampar hon i framhovarnas spår.

Jag vet att skritten är den svåraste gångarten att göra något åt och att det som går att göra är minimala förändringar. Men trots detta frågar jag:

Vad kan jag göra för att stärka skritten på min häst? Hur maximerar jag uttaget ur de förutsättningar som hon har?

Hästen ifråga är ett sto f 01 (Campari M-Magini) som jag satsar på att tävla dressyr med. Och jag vet att hennes gång inte räcker för de högsta klasserna, men hon har en vinnarskalle som jag älskar och jag tror att vi är ganska jämbördiga förutsättningsmässigt sett.. :p

Här är hon och jag i höstas då hon var fyra (jag har haft henne sedan hon var 2,5 år).

IMG_0365.jpg

Tar tacksamt emot tips! :)

Sv: Stärka skritten?

Hej

Vet inte om jag har ngt tips direkt. Var på kurs i sommras för Klaus Hempfling och han uttryckte då att man utvecklar skritten genom att arbeta med traven. Något mer direkt tips fick vi inte.

Ni ser mkt fina ut på bilden, du har en bra sits:)

Lycka till och hoppas att ngt annan kan ge mer konkret tips!

För det första är ju din häst ganska ung... De kan ju vara lite långa fortfarande och därför är inte skritten maximal. Sen är det ju också viktigt att rida hästen rätt. Uppåt liksom. Och mkt ihop. Kommer man till det läget när hästen är mkt ihop och man sen skrittar på lång tygel då är ju hästen fortfarande lite ihop och du ser den väl genomarbetade skritten. Rider du däremot med en lång och låg hals kommer huvudet och frambenen längre ner mot marken och bakbenen högre upp och hästen blir längre vilket leder till att skritten inte utvecklas.
Det här är en lågt utbildad logik och Kyra eller Lussan har säkert fler saker. Men det beror ju på vilken utbildningsståndpunkt man är i absolut!!

Lycka till... den kommer nog med den fina stamtavlan.;)

Jag har förbättrat/stärkt min hästs skritt väldigt mycket genom att ge mig ut och skritta på lång tygel i bra tempo, långa kliv! Ta en dag i veckan och ge dig ut och skritta, inget mestempo utan kliv på ordentligt, det är nyttigt och ger faktiskt resultat!

Fina stamtavlan?! Hoppehäststamtavlan menar du... :o (Ja, jag vet att Magini har en underbar trav..)

Tack för tipset förresten.

Senast ändrad:

Detta tar jag till mig. Hon har ju ännu inte gått så mycket att det har varit något läge att lägga in uppsuttna skrittpass (hittills mycket varannan dagsridning). Men nu när hon blir fem och ska gå lite mer kan man ju byta ut varannan dag vila mot lite skritt och sånt.

Mer tips om ni har några! :) :bow:

Brukar hålla med Polly-Mulle och gör det den här gången också.
Försök hålla en mycket aktiv skritt utan att det känns stressat.
Min hästs undertramp blir iaf 30 cm på det sättet! :)

Måste tillägga att det var en snygg bild du har lagt in! Väldigt sött ansikte har hästen! :love: Jag sparar till lång man på min men efter att ha sett din bild så funderar jag på om jag ska ha det...

Kan ju meddela att min häst hade en totalt obefintlig skritt, han blev ifrånskrittad av shettisarna :o och han är 163 cm hög... Pinsamt värre :o men nu hänger han ledigt med 170cm-hästarna! Stor skillnad alltså!

Mitt förslag: Skolor och skänkelvikning i skritt. Mycket öppna och sluta samt klättring.

LinnéaL skrev:
Fina stamtavlan?! Hoppehäststamtavlan menar du... :o (Ja, jag vet att Magini har en underbar trav..)

Tack för tipset förresten.

Haha! Ja visst om det är de du vill kalla den. Kan säga att det finns hopphästar med finare rörelser än riktigt framavlade dressyrhästar.. men de visste du nog.. men det tål att tänkas på.

Ja det var ju kanske inte mkt till tips men som mulle säger så e ju alltid skritt i skog och friskt tempo bra.

Godd luck

Liknande trådar

Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 298
Senast: pannis
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·
Islandshäst Sku behöva tips och idéer vad jag ska tänka på vid töltsättning, kanske låter ganska noobie, om detta, men det vore kul och höra vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 287
Senast: Gimlan
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 564
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V