Stärka Galoppen på en gammal häst.

C

Contezza

Hejsan!

Denna tråd kanske finns någon annanstanns men just nu har jag ingen lust att luska runt och leta då jag är trött och har ont i huvvet. (dålig ursäkt)

Jag rider på en 17 årig valack halvblod.
Han är ridskolehäst.
Har nu ridit honom i 3 år och under detta året har vi väl mest fått grepp om varandra.
Men nu börjar det jobbiga att få honom samarbetsvillig i galoppen.
För när vi skall galoppera på lektion så bara springer han och springer och springer.
Och när jag försöker jobba han så blir han tjuvig och studsar på stället,byter galopp el kör korsgalopp.
Detta är jobbigast i höger varv oxå då jag känner nästan att jag får slita i honom vilket jag vet är det sämsta man skall göra men han springer hela tiden och jag försöker ställa honom tex i volterna men allt blir bara tjaffs och en massa hårda händer.

Någon som har tips hur jag skall stärka den mera tex ute i skogen el på lektion.

Sv: Stärka Galoppen på en gammal häst.

eftersom han är såpass gammal så kan det ju hända att han är stel eller har låsningar som gör att han inte klarar av att galoppera ordentligt. det måste du kolla upp innan du börjar med annat!

bästa sättet att stärka galoppen är att göra massa fatningar. typ galoppera fem steg, bryta av, fatta ny, galoppera fem steg osv. fatningar från skritt och halt är extra jobbigt.

Sv: Stärka Galoppen på en gammal häst.

Jag tycker som Centaur. Just när de undviker speciellt en sidas galopp och håller på och byter och kör korsgalopp brukar vara när de har problem utav något slag. Be någon av ridlärarna ta en ordentlig koll utav honom.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 573
Senast: Ananazen
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Träning Hej alla smarta bukare :) Jag behöver hjälp med att komma på övningar som stärker galoppen. Det är så att jag rider en 4 åring som i...
2 3
Svar
57
· Visningar
6 252
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18