stärka gallopp

C

Chappe_

Finns säkert 100 trådar om detta men hittade ingen som jag fick svar på min fråga i. vet inte ens om tråden ligger rätt:eek:

Min fd travare har problem med galoppen (suprice ;) )
Höger gallopp går numera ganska okej (dvs byter inte till kors och bryter inte av) men går fortfarande alledes för fort.Vänster gallopp är katastrofal! :eek:

när jag fick henne kunde hon inte gå i höger galopp alls, men den kom efter ett tag, och nu är alltså högergaloppen bättre. det jag har gjort för att stärka den svåra galoppen (som alltid varit höger) är att när jag galopperat ute har jag fattat höger galopp, och i ridhuset har jag gjort mycket fattningar och så. det har tydligen hjälpt. problemet i vänster galopp är nu att hon gör ingen riktig fattning (som hon gjort innan) hon rusar in i galoppen... om man då gör fattningar, ger det samma effekt även om hon rusar in? och är det bra att välja den svåra galoppen ute när man bara ska springa rakt fram? ska det då gå fort eller så långsamt som möjligt?

ursäkta flummigt inlägg:eek:

Sv: stärka gallopp

för att fattningar ska stärka så ska de göras ifrån en samlad trav in till en samlad galopp.

försök få henne att fatta "den svåra galoppen" ute, men fatta den lätta lika mycket.

Hur har du förberett för galopp? För att galoppen ska kunna bli bärig och lugn överhuvudtaget måste styrkan finnas och det sätter man med skrittjobb, förflyttningar, förvänd volt etc och möjligen galopp rakt ute i skog och mark. När hästen bär sig korrekt i skritt i alla momenten gör man samma i trav INNAN man begär galopp. Rent grundjobb, alltså. Tappar hästen sig i trav måste man backa och lägga mer grund i skritt...:cool:

Hur har du förberett för galopp? För att galoppen ska kunna bli bärig och lugn överhuvudtaget måste styrkan finnas och det sätter man med skrittjobb, förflyttningar, förvänd volt etc och möjligen galopp rakt ute i skog och mark. När hästen bär sig korrekt i skritt i alla momenten gör man samma i trav INNAN man begär galopp. Rent grundjobb, alltså. Tappar hästen sig i trav måste man backa och lägga mer grund i skritt...:cool:

hon är stadig och bar i både skritt och gallopp

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama