Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Av med täcke, ute mycket i dagsljus, se till att stoet inte för för tunt utan gärna lite åt det rundare hållet.
Jag har alltid skickat iväg mitt sto på tredje brunsten. Första brunsten är den så allt startar igång, och de har kunnat vara upp till två veckor. Andra brunsten är den första normala, och hon har åkt iväg på den andra normala brunsten. Har tagit sig på första insemineringen varje gång utom en då det var problem med spädningsvätskan och ingen tog sig.
Ston som är i normalhull till något i överhull (6-7 på skalan) har lättare för att bli dräktiga. Mycket utevistelse, låt stoet fälla av det mesta av pälsen innan transport till stationen och plocka dem inte direkt från träning/tävling utan låt dem varva ner i lugn och ro innan betäckningssäsongen. Valacker kan också funka för att trigga igång brunst hos vissa, även om hingst givetvis är att föredra.
Ta ett bakterieprov när hon brunstar.
Av med täcke
Solljus och hormoner.Nyfiken på detta?
Har man en frusen häst känns det inte så snällt så jag är genuint nyfiken på varför du skriver av med täcket.
Du menar att den ska ha fullt solljus på hela kroppen/pälsen? Jag antar att det även menas när det är dags för betäckning och inte nu mitt i vintern så fort solen tittar fram?Solljus och hormoner.
Solen och ljuset påverkar brunsten och pälsfällningen. Ju mer sol desto tidigare brunst. Funkar med solarie med.Du menar att den ska ha fullt solljus på hela kroppen/pälsen? Jag antar att det även menas när det är dags för betäckning och inte nu mitt i vintern så fort solen tittar fram?
Solen och ljuset påverkar brunsten och pälsfällningen. Ju mer sol desto tidigare brunst. Funkar med solarie med.
Finns det nån gräns för hur svagt/starkt ljuset behöver vara för att göra någon nytta? Vi har nattbelysning t.ex., räcker det eller behöver ljusstyrkan motsvara dagsljus?Fast det är bara ögonen som har betydelse för det ljusupptaget. Så en grimma med lampa vid ögat funkar t ex, ta av täcket funkar inte.
Finns det nån gräns för hur svagt/starkt ljuset behöver vara för att göra någon nytta? Vi har nattbelysning t.ex., räcker det eller behöver ljusstyrkan motsvara dagsljus?