Starka brunster

zala

Trådstartare
Hej.
Nu vill jag ha era bästa tips och knep för att få igång riktigt bra brunster på stona... =) Alla era husmorsknep för att få stona dräktiga. Allt ni kan komma på.
 
Ston som är i normalhull till något i överhull (6-7 på skalan) har lättare för att bli dräktiga. Mycket utevistelse, låt stoet fälla av det mesta av pälsen innan transport till stationen och plocka dem inte direkt från träning/tävling utan låt dem varva ner i lugn och ro innan betäckningssäsongen. Valacker kan också funka för att trigga igång brunst hos vissa, även om hingst givetvis är att föredra.
 
Av med täcke, ute mycket i dagsljus, se till att stoet inte för för tunt utan gärna lite åt det rundare hållet.

Jag har alltid skickat iväg mitt sto på tredje brunsten. Första brunsten är den så allt startar igång, och de har kunnat vara upp till två veckor. Andra brunsten är den första normala, och hon har åkt iväg på den andra normala brunsten. Har tagit sig på första insemineringen varje gång utom en då det var problem med spädningsvätskan och ingen tog sig.
 
Av med täcke, ute mycket i dagsljus, se till att stoet inte för för tunt utan gärna lite åt det rundare hållet.

Jag har alltid skickat iväg mitt sto på tredje brunsten. Första brunsten är den så allt startar igång, och de har kunnat vara upp till två veckor. Andra brunsten är den första normala, och hon har åkt iväg på den andra normala brunsten. Har tagit sig på första insemineringen varje gång utom en då det var problem med spädningsvätskan och ingen tog sig.

Bor ganska långt norrut... så här är det ännu mycket snö å lite kyligt. Ska man ändå låta täcket vara av? Eller är det bättre försöka hålla dom varma? Ute mycket, dygnets alla ljusa timmar och även till sen kväll. Det blir naturlig betäckning. Hon tog sig inte ifjol... så vill försöka "boosta" så mycket som det bara går =)
 
Ston som är i normalhull till något i överhull (6-7 på skalan) har lättare för att bli dräktiga. Mycket utevistelse, låt stoet fälla av det mesta av pälsen innan transport till stationen och plocka dem inte direkt från träning/tävling utan låt dem varva ner i lugn och ro innan betäckningssäsongen. Valacker kan också funka för att trigga igång brunst hos vissa, även om hingst givetvis är att föredra.

Har tyvärr bara två ston och inga andra hästar finns i närheten... hon är ingen tävlingshäst... lullar på i skogen mest bara. Har haft fyra föl, tog sig inte ifjol... haft uppehåll på fyra år sen sista fölet. Fick inga ordentliga brunster ifjol. Hemma brunsta hon, men vägrade brunsta för hingst. Så fick spruta i gång henne... dock tog hon sig inte...
 
Solen och ljuset påverkar brunsten och pälsfällningen. Ju mer sol desto tidigare brunst. Funkar med solarie med.

Fast det är bara ögonen som har betydelse för det ljusupptaget. Så en grimma med lampa vid ögat funkar t ex, ta av täcket funkar inte.
 
Fast det är bara ögonen som har betydelse för det ljusupptaget. Så en grimma med lampa vid ögat funkar t ex, ta av täcket funkar inte.
Finns det nån gräns för hur svagt/starkt ljuset behöver vara för att göra någon nytta? Vi har nattbelysning t.ex., räcker det eller behöver ljusstyrkan motsvara dagsljus?
 
Finns det nån gräns för hur svagt/starkt ljuset behöver vara för att göra någon nytta? Vi har nattbelysning t.ex., räcker det eller behöver ljusstyrkan motsvara dagsljus?

Ja det finns siffror på det men jag har dem inte i huvudet. Men att ha nattljus dygnet runt är inte att rekommendera om man vill ha igång tidiga brunster, det är ännu mer onaturligt. Tänk mer att försöka efterapa våren :). Att förlänga dagen med nattljuset ngn timme morgon och kväll kan ju funka men då får det nog inte bli mörkt i glappet mot "riktiga dagen".
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 934
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: jemeni
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
446
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp