Stärka bakbenen

Julienne

Trådstartare
God kväll gott folk!

Jag sitter och funderar lite på olika övningar man kan göra för att stärka bakbenen. Jag och mitt 15 åriga hbl sto har precis debuterat msv dressyr och då har jag känt att hon skulle behöva stärka bakbenen ytterligare. Ex för att göra snyggare ökningar, bättre samlingar osv.

Men jag har lite idétorka, det enda jag kommer på är mest att pulsa i djupsnö samt klättra i backar, men vi har ganska dåligt med backar i närheten av stallet och snö är det ju inte hela året.

Så har ni några bra övningar att dela med er? Alla förslag är välkomna!

Sv: Stärka bakbenen

övergångar övergångar övergångar övergångar övergångar övergångar......

Kavalettibommar och hoppa studs

En övning som jag gillar är attt lägga 4-5 bommar som en solfjäder på en volt. Gärna lite upphöjda. Travar bommarna och fattar galopp direkt efter. Ner i trav och över bommarna o sen ny galopp. Rider 3-4 varv sen byter jag.

Eller lägga ut 2- 4 galoppbommar på en volt.

Träna att fatta galopp över en bom. Då måste hästen ta i lite extra. Dessutom kan man höja upp den lite i taget så måste hästen ta i ännu lite mer.

Personligen gillar jag attt använda bommar eftersom att man kommer åt att stärka bakbenen samtidigt som hästen tycker att jobbet är kul.:) Som extra plus blir den mer alert och dessutom mjuk o lösgjord.:)

*kl*

Som min mkt kloke tränare sa, man gör mängder av övergångar mellan gångarter, men inte så ofta i en rörelse. Rid tex en sluta volt i trav, gå över i galopp fortfarande i sluta, tillbaka till trav, ställ sedan om hästen så får du en förvänd öppna, fortfarande på volten å sen gör du övergångar där igen mellan trav, galopp. Sen kan du växla hej vilt mellan öppnor/slutor och rida dem ställda rätt och förvända dom. Bra hjärngympa för både häst och ryttare och det stärker och mjukar upp hästen otroligt mkt!

Finns de inge roligare övningar? ;)

Det ÄR ganska roligt när dom är bra och man känner resultatet:) Man kan klättra och hoppa studs men om du verkligen ska kunna använda styrkan du bygger upp rätt så kommer du inte undan alla hundra tusen övergågarna:)

*kl*

Som min mkt kloke tränare sa, man gör mängder av övergångar mellan gångarter, men inte så ofta i en rörelse. Rid tex en sluta volt i trav, gå över i galopp fortfarande i sluta, tillbaka till trav, ställ sedan om hästen så får du en förvänd öppna, fortfarande på volten å sen gör du övergångar där igen mellan trav, galopp. Sen kan du växla hej vilt mellan öppnor/slutor och rida dem ställda rätt och förvända dom. Bra hjärngympa för både häst och ryttare och det stärker och mjukar upp hästen otroligt mkt!

Ja det där läste jag i en tidning om, det hade jag glömt bort, det ska vi testa!

och bom övningen lät också rolig!

Jag gör redan nu ganska mycket övergångar så det var typ något mer jag var ute efter ohc nu har jag fått lite fler förslag, härligt!

Skrit skritt skritt och åter skritt

på lång tygel i raskt tempo, om möjligt sänk takten. Det är inte en promenad det handlar om utan timmar, matsäck är lämpligt! Kanske nån bekant att rasta hos så här vintertid när inget bete finns. Åtminstonne nån sån tur i veckan!

Lång och låg och lugn, då börgar bakbena driva utan väldiga belastningar. Varierande teräng är ännu bättre, behöver inte vara extremt på något vis, men väg är monotont.

Sen är det rätt trevligt att sitta på hästen och drömma, eller växla om och gå brevid/framför bitvis.

Ptr

Det lät mysigt men jag vet inte om jag blev frestad att göra det nu när det som mildast är 12-13 minus ute. Då är det extremt milt ute i jämförelse.. Som värst har det varit -22 och då är man rätt stelfrusen efter bara en liten stund. Enda sättet att hålla sig varm är att hålla igång tempot. Men i sommar, DÅ ska vi göra sådana där turer! :)

Cavaletti, studs, övergångar. Rider du i backar kan du träna halter nedför, hästen sätter under sig lite extra i nedförsbacke så det blir iaf lite mer effekt :)

Rida i skog och mark så hästen får lyfta ordentligt på tassarna, men det funkar ju med cavaletti också som sagt, gärna upphöjd.

I balanserad trav kan du rida på volt, minska den sedan och rid ett par varv med tagen bakdel för att sedan flytta ut igen. Dock inget man bör göra för mycket och absolut inte mer än 3-4 varv på en mindre volt. Det ska stärka, inte slita! Rid likadant i båda varven. Inget för nybörjaren kanske, hästen ska vara välbalanserad.

Är det riktigt kallt så är det den enda övningen, kall luft river i strupen, även om hästarna är bättre rustade en vi. Kom ihåg att göra ren näsborrarna då och då om inte hästen gör det skälv.

Är det kallt rider jag barbacka! Ev med liten filt hängande över knäna, som att åka på en kamin! Jättemysigt. Och händerna sitter jag på växelvis.

Tänk dig en stilla stjärnklar natt när månljuset gnistrar i snö och rim. Djudet när kylan knäpper i björkarna som om nån stod och slog på dem med käpp. Hästens andehämtning och det dova ljudet av hästens tramp i snön blandat med knarret i steget.

Ptr

Tänk dig en stilla stjärnklar natt när månljuset gnistrar i snö och rim. Djudet när kylan knäpper i björkarna som om nån stod och slog på dem med käpp. Hästens andehämtning och det dova ljudet av hästens tramp i snön blandat med knarret i steget.

Ptr

Åh, du kunde verkligen få mig att vara på plats! Jag får nog ta och leta rätt på någon bra runda, är ännu ganska nyinflyttad och rider ännu med gpsen på telefonen för att hitta hem när jag letat nya ridvägar :angel:

Med risk för att få på skallen, vilken märklig fråga om du rider på msv nivå.

Samtliga rörelser och kravet på graden av samling i msv nivå är alldeles tillräckligt för att stärka en häst i sig själv.

Så svaret borde bli: Rid.

Med risk för att få på skallen, vilken märklig fråga om du rider på msv nivå.

Samtliga rörelser och kravet på graden av samling i msv nivå är alldeles tillräckligt för att stärka en häst i sig själv.

Så svaret borde bli: Rid.

Jo visst är det så, men jag vill inte bara rida "samma" hela tiden. Och man hamnar ju lätt i samma gamla bana utan nya ideer från andra. Så det var det jag sökte nu att få lite nya tips och ideer på roliga och stärkande övningar.

Haha har du vart ut o glott på några MSV på senaste? Att hästen går i form, arbetar med bakben o rygg, klarar av att samla sig och öka o.s.v. o.s.v. o.s.v är ingen garanti bara för att man rider/startar MSV! det låter mer på papperet än vad det är, i mina öron!

TS, ta inte illa upp av det men jag var tvungen att skriva nåt haha.
Håller med om cavaletti o gymnastikhoppning, det är sjukt underskattat av typ alla dressyrryttare!

Cavaletti, studs, övergångar. Rider du i backar kan du träna halter nedför, hästen sätter under sig lite extra i nedförsbacke så det blir iaf lite mer effekt :)

Rida i skog och mark så hästen får lyfta ordentligt på tassarna, men det funkar ju med cavaletti också som sagt, gärna upphöjd.

I balanserad trav kan du rida på volt, minska den sedan och rid ett par varv med tagen bakdel för att sedan flytta ut igen. Dock inget man bör göra för mycket och absolut inte mer än 3-4 varv på en mindre volt. Det ska stärka, inte slita! Rid likadant i båda varven. Inget för nybörjaren kanske, hästen ska vara välbalanserad.

Håller med! Skritta i branta backar nerför och uppför är jättebra för bakbenen!:)

Det var inte så jag menade, jag har själv börjat nosa på msv och jag känner jätteofta att jag inte vet hur jag ska hinna allt. Så jag har aldrig kännt att jag rider på "samma sätt".

Utan det är mer: "måste hinna med att rida ut nån gång, f*n idag hann jag inte med bakdelsvändningar, idag blev det för lite övergångar.
Jäklar, måste trimma på mina "slutor" och förvänd. Gahhh, när red jag ökad skritt senast"..., enkla byten osv osv

Min tjej ligger så pass säkert i det mesta så jag känner inte att jag behöver träna allt, det är liksom mest bytena som inte sitter och jag har inte lust att byta ett helt pass. Däremot så tror jag att med lite starkare bakben skulle allting bli ÄNNU snyggare :)

Så jag tycker faktiskt för min del att det blir en hel del lika träning.

Ett tips om man har idetorka är att välja ut ett program och dela upp det i programdelar, linjer . Jag tittar i programmet, plockar ut delar som hänger ihop tex i MB:4 skolorna + skrittpiruetterna eller skrittpiruetterna+ skritten.

Galopprogrammet enkla bytena+galoppombytena.

MB:2 åttvolten i galopp + enkla bytet+ åttvolten igen.
i trav, skolorna.
Eftersom skolorna ligger annorlunda i alla program så blir det olika linjer och alla linjer måste ju ridas med precision.

Till slut har man fått med "allt" i programmet. Gör inte för långa delar av det bara för då tappar man lite precisionen och det är ju den som är stärkande.

/
e030.gif

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 509
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
348
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 227
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 185
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar