Stark urinlukt...

Humelibumlan

Trådstartare
När man mockar åt Humlan så luktar det så mycket amoniak att man blir tårögd.. :cry:
Har för mig någon tidigare tipsat om något som neutraliserar lukten?
Någon med bra tips?

Sv: Stark urinlukt...

Humelibumlan skrev:
När man mockar åt Humlan så luktar det så mycket amoniak att man blir tårögd.. :cry:
Har för mig någon tidigare tipsat om något som neutraliserar lukten?
Någon med bra tips?

Vanlig foderkalk, salta gärna på maten så hon kanske kan dricka lite mera, så blir inte urinen så koncentread

martha skrev:
Kalken lägger du ju på golvet i boxen, om det inte framgick, saltet i krubban :rofl:

Va? Humlan äter på golvet och går ofta på toa i krubban??
Hur blir det då? :p

Mer salt är nog inte lämpligt... och foder kalk har jag redan testat med dåligt resultat.. :smirk:

äter hon FÖR mycket salt, så kanske det kan vara det, eller att hon får för mycket protein i sig...bytt hö??

VA???? Får du inte bort stanken med kalk??? Vad ÄR det för häst du har :rofl:

Vad står hon på?

Sopar du golvet i boxen när du mockat? Det brukar fungera bäst och sedan kalka. Annars vet jag inte vad din häst kissar för nåt ;)

martha skrev:
äter hon FÖR mycket salt, så kanske det kan vara det, eller att hon får för mycket protein i sig...bytt hö??

VA???? Får du inte bort stanken med kalk??? Vad ÄR det för häst du har :rofl:

Jag föredrar att säga att hon får precis den mängd salt som hon ska ha! :D
Så här har det varit länge... har bara inte mockat åt henne så ofta på senaste så jag har glömt hur det varit... *svammel*

Vaddå häst? Jag har en Huggsnok! :love:
Testade kalk förra året och det vart då inte bättre? Kan ju iofs testa igen! Är aldrig omöjlig så... ;) Finns på lantmännen va? :o

hanna_shetland skrev:
Vad står hon på?

Sopar du golvet i boxen när du mockat? Det brukar fungera bäst och sedan kalka. Annars vet jag inte vad din häst kissar för nåt ;)

På golvet! *sorry, var tvungen*
Nu står hon på halm, men var likadan på spånet hon stod på förra veckan..
Sopar? Det händer... :p :o oftast... ingen skillnad där... men jag ska testa!
Sopa och kalka, samma procedur som förra året... :angel: :smirk:

Öh! Om jag sopar varje dag i 3 månader och det inte hjälper... kommer det då bli bättre om jag fortsätter ännu en månad? :confused:
Som jag sagt... Jag har testat att sopa och kalka, utan resultat!

Sen är det inte jag som mockar varje dag... *kuriosa*

Senast ändrad:

Som sagt, Stalosan F tar bort all äcklig lukt + att den tar död på svampar och virusar och bakterier och flugägg. Finns ingen karens! Det är ett rosa pulver som luktar ganska gott. Jag tycker det är oumbärligt, använder det hos getterna, hästarna, hönsen, kaninerna...

Ang. Stalosan så finns det att köpa på tex. Granngården.

Den här info hittade jag på nätet ang Stalosan:

"Stalosan F förbättrar stallmiljön eftersom produkten bland annat sänker smittrycket genom att minska tillväxten av bakterier, svamp, virus, coccidier samt eliminera antalet spolmaskägg och antalet fluglarver.

Stalosan F binder skadlig ammoniak- och svavelgas vilka irriterar samt skadar djurens slemhinnor och på sikt kan försvaga motståndskraften mot infektioner. En annan god egenskap är att Stalosan F absorberar fukt vilket innebär att produkten torkar upp stall- och boxgolv. Torra golv och boxar förbättrar hov- och klövhälsan samtidigt som det minskar förbrukningen av halm och annat strömaterial.

Stalosan F är känt för sin värdefulla och miljövänliga effekt. Produktens effekt är väldokumenterad av erkända forskare och laboratorier i ett flertal länder.

Efter 2 års miljöstudier av Stalosan F's eventuella påverkan på det kemiska och mikrobiella förhållandet i gödsel och jord, dras slutsatsen att produkten inte är att betrakta som skadlig (Danish Institute of Agricultural Sciences). Det har alltså inte observerats någon negativ effekt i jordmiljön när Stalosan F använts i rekommenderade mängder. Till dags dato finns inga biverkningar inrapporterade trots att det sålts många tusentals ton av Stalosan F i ett stort antal länder. Produkten får därför betecknas som både biverknings- och giftfri. "

Förpackningen ser ut så här:
objektvisa.asp

Observera att jag inte är återförsäljare eller har "något intresse" i produkten, jag är bara en nöjd användare.

Mvh Huntress :)

Det förstår du nog om du läser svaret...
Jag sopar, men det är inte alltid jag som mockar!
Och det blir inte bättre TROTS att jag sopar!

Be då den som mockar i ditt ställe att vara lika noggrann. Sopa HELT rent och plocka ut det du sopar upp. Låt sedan fläcken vara otäckt i några timmar så den hinner torka upp. Sen kan du strö över Stalosan eller annan kalk och gärna sopa igen, så att pulvret sprids över hela fläcken. Täck sedan över med TORRT strö/halm och repetera VARJE dag, även efter att lukten försvinner. En annan variant med hästar som pinkar mycket och ofta kan vara att lägga torv eller tov blandat med sågspån i botten och ha halm över. Mocka, sopa och kalka på samma sätt, men se till att det alltid ligger ett tjockt lager (minimum 7-8 cm) torv/spån i botten innan du lägger på halmen. Det är lite krångligare att mocka, eftersom halmen blandar sig med torven/spånet och det blir lite jobbigt, men urinet sprids inte ut tillnärmelsevis lika mycket som utan strö i botten, vilket i sin tur gör både mockning och ströräkning lättare att tas med! :)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka