stark häst!

F

ft_lover

hej ! :)

Ska börja på en ny ridskola till våren och har varit där och provridit två gånger. Sist så hoppade vi och jag fick en väldigt stark häst. när vi red igång dom i början , innan vi började hoppa så Kunde hon trava och skritta i normaltakt då och då, men ville oftast bara kuta på liksom. Hon var inte heller särsilt villig att gå på fyrkantspåret.. trots att jag höll om med innerskänkeln i princip hela tiden .. när hon väl gick på spåret sneddade hon i hörnen ganska ofta, med några undantag också, plus att hon gick innåtställd, när jag ville rakställa henne så hamna vi utanförspåret liksom ..jobbigt..
Och sen när vi började hoppa, så kännde jag verkligen hur hon ÖKADE när man kom mot hindret, försökte verkligen sakta av och tillochmed komma io skritt mot hindret, mkt ta och lätta, som jag blivit tipsad om, och så men det funknade inte, kanske gav Liite resultat. Själva Hoppen blev bra, hon kom mitt på och rev inte eller så.. Men det hade ju varit trevligare om hon kunde tagit det lite lugnare liksom .. :crazy: Gillade henne ändå, för hon hoppade riktigt bra och är väldigt gullig annars i allmänhet, undrar bara hur man ska göra för att hon inte ska snedda, och för att hon ska hålla sig på spåret och ta ut vägarna och FRAMFÖR allt hålla sig i ett någorlunda lagom tempo .. :crazy: :D

tack för mig :D

Sv: stark häst!

asså, det är inte så att man tappar kontrollen övr henne , hon hoppar ju rakt på och hoppade ju banan rätt på slutet .. men hon är stark ,. somsagt.. massa tips nu :crazy:

men om du börjar där så lär du dig förmodligen att rida henne bättre, man är ju där för att lära sig eller hur? ;)

jaa , har funderat på att rida HENNE , just för att hon är som hon är .. men tips på hur jag kan rida henne bättre är ju kul :D :bump:

ft_lover skrev:
undrar bara hur man ska göra för att hon inte ska snedda, och för att hon ska hålla sig på spåret och ta ut vägarna och FRAMFÖR allt hålla sig i ett någorlunda lagom tempo ..

om hästen går ifrån väggen, så tänk på att inte vända hennes huvud mot väggen. tänk på dina egna hjälper, gör du verkligen som ridläraren brukar säga? eller har du börjat slarva?

även om innerhjälperna verkar viktiga för att hålla ut henne på spåret, så får du absolut inte tappa ytterhjälperna.

även om pållan är stark, så försök att vara lätt i handen och använd gärna rösten. vikthjälperna är väldigt användbara för att lugna ner tempot.

det kan ju oxå vara så att hon har ont någonstans eller att utrustingen inte passar. Eller så har hon bara tråkigt och försöker att 'springa ifrån' alla krav

tack för tipsen!
ridläraren sa bara att hon brukade vara stark och sinte gärna gå på spåret.. men hon sa inget om vad jag kunde göra åt saken :crazy:
hehe , jag frågade iof inte , ska nog göra det nästa gång !
Tack för tipsen , Igen ;)

jolie_madame: aa visst, ;) ska börja på mälaröarnas ridskola , på ekerö .. varit där nån gång eller så ?

mälaröarna ok.
tror jag ridit ponnycupen där.
hoppas de blir bra å att du trivs iaf.
själv funderar jag på att börja i vby igen. men ja vet inte. saknar alla kompisar.

Ja, det duger bra för mig .. ;)
vart rider du nu för tillfället ?
eller rider du alls nu?

Just nu är jag medryttare på en d-ponny ute vid Drottningholm, på Kungsgården.
Trivs jättebra, men känner att jag saknar ridskolan också. Frågan är bara hur jag ska hinna med båda två?
Men det ordnar sig nog :)

ja, äh, det ordnar sig nog på nåt sätt ;)
lycka till ! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 416
Senast: mackan
·
Ridning Hej på er! I oktober förra året kom dröm hästen hem. En vaken, het, känslig varelse som ändå har alla fyra hovarna i marken och går...
Svar
14
· Visningar
1 576
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama