Stark dragbil till bra pris?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ultrabeat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 741
Sv: Stark dragbil till bra pris?!

Hej,
Okej verkar som det är stort sett omöjligt att få tag på en bil som kan dra 1600kg me b-kort. tyvärr har jag inte tiden till att ta BE kort. Och min volvo får man ändå bara dra 1560kg med BE kort.
Funderat länge på en Jeep, vilken är den mest bensinsnålaste och som kan även dra 1600kg me b-kort tro? :angel:
//ultrabeat

Det är svårt att hitta en bensinsnål Jeep tyvärr, fördelen är att dom oftast är så starka att dom inte drar mer än vanligt när man har transport efter. Jag har en Cherokee som dragbil, får faktiskt dra 1500 kg med den. Hade en Volvo 850 tidigare men den är framhjulsdriven och käkade verkligen bensin när man drog så just som dragbil drar inte min jeep mer än volvon. Sen älskar jag fyrhjulsdrift nu vintertid :love: det har verkligen underlättat alla resor till ridhus nu vintertid, har 2,5 mil till närmaste ridhus så det blir en hel del resor vintertid...

Alla bilar drar mer bränsle när man hänger släp efter. Något annat tror jag faktiskt inte på.

Vår Subaru är ganska snål för att vara en fyrhjulsdriven bil som får dra 1500+ kg. Normalt sett drar den ca 0.85 l/mil och det är Ok för en sån bil.

Min har faktiskt dragit mindre än vanligt när jag nästan kört en hel tank med transport efter så belive it or not :smirk:

Du har inte funderat på en typ av halvjeep? Dvs King cab, Hilux, L200 Mazda B2600 och alla de här? Skitbra dragbilar so man får dra ganska tungt med även utan e-kort.
Men ett tips är ju att ta Ekortet, jag gjorde det och nu slipper man fundera på vad man kör, bara man har koll på hur mycket BILEN får dra...
De bilarna jag nämnde kostar dessutom MYCKET mindre än landrover osv..

Pick up brukar det kallas... Halvjeep var något nytt.

PL: Golfen har en tjänstevikt på upp till 1610 så varför skulle det vara ett problem?

Jezzie skrev:
Det är svårt att hitta en bensinsnål Jeep tyvärr, fördelen är att dom oftast är så starka att dom inte drar mer än vanligt när man har transport efter. Jag har en Cherokee som dragbil, får faktiskt dra 1500 kg med den. Hade en Volvo 850 tidigare men den är framhjulsdriven och käkade verkligen bensin när man drog så just som dragbil drar inte min jeep mer än volvon. Sen älskar jag fyrhjulsdrift nu vintertid :love: det har verkligen underlättat alla resor till ridhus nu vintertid, har 2,5 mil till närmaste ridhus så det blir en hel del resor vintertid...

Jag måste bara få fråga vilken typ av Jeep Cherokee du har om den får dra 1500 kg efter den med B-kort? Och framförallt vilken motor sitter det i den om den drar samma med och utan släp (och kanske allra viktigast; vad drar den då utan släp...)? Det är klart att är man riktigt försiktig med släp och har tung högerfot utan släp så kan säkert siffrorna bli rätt likvärdiga. Speciellt med en bil som drar dubbelt så mycket som en vanlig bil nästan hur man än bär sig åt.

Men det låter som en fantastisk bil, den är jag helt klart intresserad av! Håller med om att fyrhjulsdrift är fantastsikt, jag kommer aldrig välja något annat!

ThomasN: Vad har du för Subba? Berätta mer!!!

Ultrabeat skrev:
..kanske en dröm variant av bil. Letar i vilket fall som helst efter en stark dragbil som ej drar så mycket i bensin eller har allt för hög skatt. Som kan dra 1600kg med b-körkort. Har just nu en 850 kombi som drar 1550kg men behövs bytas ut och letar efter en annan bil. Är öppen för allt, men det finns så fruktansvärt mycket att välja på idag. Letar inte efter en ny utan en begangnad och inte allt för dyr, så andrahandspriset bör inte vara för högt. Kanske ställer orimliga krav, vem vet...inte ja i alla fall..haha..//ultrabeat

Okey, lite moment 22 känning där :smirk:

Ju tyngre bil i förhållande till släp ju säkrare.
Bra vridmoment viktigt, minst 350nm.
Max dragvikt minst 1600kg.

Ovan nämnda gynnar inte bensinförbrukningen :eek:
Vill man ha en bra och säker dragbil måste man vara beredd att betala lite mer än för en vanlig "svenssonbil".

Har själv en bil som är rena drömmen att både köra med släp och har ypperlig komfort :cool:

Får dra 3500kg med BE-kort
400nm (vridmoment)
väger 2300kg
4x4 + lågväxel
bra höjd over underlaget, ca:45 cm
drar 1,32 blandad körning och 1,53 med släp och två hästar.
tar sig fram överallt, även brevid vägen :cool:
billigt inköp begagnad
all tänkbar extrautrustning är standard, utom taklucka :cool:
hyfsat pris på reservdelar (utom strålkastarna som är inställbara från förarplatsen)
får inbjudan varje år till VIP-parkering och VIP-tält med buffé på Falsterbo Horse Show :cool:

Nackdel:

får bara dra 990kg på B-kort :angel:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

ALFA460...

Pickis var det ja...tappade namnet. Eller i modernt språk! SUV, men jag tror du vegrep vad jag menade med "halvjeep"! Men dom är jädrigt bra och relativt billiga!

Från vilket århundrade hör denna relik? Allvarligt talat, vad är det för konstigt med det att det är så? Din Passat är väl knappast av årets modell? Den senaste generationen av Passater med fyrhjulsdrift heter väl 4motion om jag inte är felinformerad. Bilarna blir ju större och tyngre för varje generation. En Polo idag är ju lika stor som en Golf av förra modellen var.

Från förra århundradet förstås men den tuffar nog på ett tag till.
Jag vet att de nya heter 4M däremot visste jag inte att golfen ökat så mkt, 1560 kg, variant med stora dieseln o 4M så invägd med krok så blir det väl ngt sånt.
PL

Min Mercedes C200 får dra 1500 kg på B-kort och 1540 på BE.
Föräldrarnas Suzuki Grand Vitara får också dra 1500 på B-kort men 1800 på BE. Båda är bra dragbilar!

Ultrabeat skrev:
..kanske en dröm variant av bil. Letar i vilket fall som helst efter en stark dragbil som ej drar så mycket i bensin eller har allt för hög skatt. Som kan dra 1600kg med b-körkort. Har just nu en 850 kombi som drar 1550kg men behövs bytas ut och letar efter en annan bil. Är öppen för allt, men det finns så fruktansvärt mycket att välja på idag. Letar inte efter en ny utan en begangnad och inte allt för dyr, så andrahandspriset bör inte vara för högt. Kanske ställer orimliga krav, vem vet...inte ja i alla fall..haha..

Hoppas på gensvar och tips om bra bilar, behöver ej vara kombi, bara den uppfyller mina krav!

//ultrabeat

Jag har nyligen köpt en Kia Sportage, 4-hjulsdriven jeepmodell. Det är en -95 som är importerad från Belgien. Detta innebär ingen rost :bump:

Den har gått ca 13 000 mil och priset är ca 50 000. Den har urkopplingsbar 4-hjulsdrift, drar ca 1 liter milen om man inte trycker allt för häftigt på gasen och den får dra 1 500 på B-kort. Att den dessutom är snygg är ju bara en bonus. Min har bl a träratt och är väldigt välvårdad, ser ut som ny. Motorn är en Mazda 626 motor så det är inga problem att hitta delar.

Fel!
Jag har en L200 den får bara dra 750kg på B-kort (allstå inte "hyfsat" mycket) och varken king caben eller hiluxen får dra särskilt mycket mer... Kollade detta när jag köpte, de är så gott som identiska och väger ungefär lika mycket..
Håller på att ta BE så för min del kvittar det, får dra 2800kg på BE

Till trådskrivaren:
Det är inte särskilt tidskrävande att ta BE, köp böcker - läs 1-2 ggr och gör provet sen kan du ta nån lektion på körskola så ni går igenom vad som kommer på uppgörningen, teoriprovet är så gott som samma som provet för B-kort, jag fick 3 släp-frågor.
Teorin kostar 180:- Böckerna kostar väl runt 500-lappen (beg på nätet kanske?)
Körlektion 3-500:- och sen uppkörningen kostar väl 1000-1500:- vill jag minnas, minns inte exakt.
Är du van att köra och backa med släp kommer uppkörningen gå galant!
Att lägga några timmar och ett par tusen lappar på att ta BE kommer löna sig redan vid bilköpet!

Vi köpte vår L200 förmånligt, skatten är 1990:- på volvon jag hade innan betalade jag 3500:- + hade högre försäkring. Dessutom drar L200 mindre diesel än vad volvon drog bensin så jag har så gott som redan tjänat in mitt BE-kort på bil bytet.

Min 855:a fick dra 1560kr på B och 1600 på BE, Om du måste dra 1600kg faller du på maxvikten 3500kg för B-kort hur du än vänder och vrider på det.
Måste du ha de få kg? annars kan du ju typa ner släpet, fast står och faller du på de 2-40kilorna så kvittar det ju..

Lycka till

vi har haft en saab 9000 T16 cd, automat -92. den fick man dra 1620 kg med på b-kort. dock ej bensinsnål...

Audi 100 2.3 Avant (den senare, bulliga, modellen) får dra 1600 +, beroende på utrustning. Opel Omega får också dra tungt (samma eller mer beroende på motor). Dessa får du för klart vettiga pengar (runt 30 000:- och uppåt).

Så visst kan du dra tungt med B-kort och lägga tusenlapparna på bilen. Vi är två som måste ta BE-kort, så det blir dyrt som !"#¤%! om vi skulle satsa BE.

Liknande trådar

Äldre HJÄLP!!!! Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar. Krav: -Dragvikt 1990kg på utökad... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 314
Senast: super
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)... 2
Svar
25
· Visningar
1 923
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
997
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025