Stark dragbil till bra pris?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ultrabeat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 741
U

Ultrabeat

..kanske en dröm variant av bil. Letar i vilket fall som helst efter en stark dragbil som ej drar så mycket i bensin eller har allt för hög skatt. Som kan dra 1600kg med b-körkort. Har just nu en 850 kombi som drar 1550kg men behövs bytas ut och letar efter en annan bil. Är öppen för allt, men det finns så fruktansvärt mycket att välja på idag. Letar inte efter en ny utan en begangnad och inte allt för dyr, så andrahandspriset bör inte vara för högt. Kanske ställer orimliga krav, vem vet...inte ja i alla fall..haha..

Hoppas på gensvar och tips om bra bilar, behöver ej vara kombi, bara den uppfyller mina krav!

//ultrabeat

Sv: Stark dragbil till bra pris?!

Har du E-kort? Annars tror jag inte det finns bilar som får dra 1600 kg med B-kort. Rätta mig gärna om jag har fel.

TomasN skrev:
Har du E-kort? Annars tror jag inte det finns bilar som får dra 1600 kg med B-kort. Rätta mig gärna om jag har fel.

Har för mig att jag får dra 1590 kg med B-kort. Har en 945 -91:a. Närmast 1600 man kan komma ;)

/Lizzie

Jag tror att jag får dra 1600 med min Saab 9000. (på B-kort)

Varför är alla så rädda för att ta BE-körkort?

Det är faktiskt det billigaste sättet att skaffa en bra dragbil för att dra 1600kg med.
Och det går att återanvända varje gång som man köper en ny bil.

En annan begränsning är att släpet får inte vara tyngre än dragbilen. Så en bil som väger tex 1500kg får inte dra mer än det med b-kort, ofta ligger maxvikten minst 10kg under bilens vikt. Men det framgår ju på regbeviset.Det kan göra att det skiljer mellan samma bilmärken/modeller beroende på utrustning.

Rolle på Österlen

Rolle skrev:
En annan begränsning är att släpet får inte vara tyngre än dragbilen. Så en bil som väger tex 1500kg får inte dra mer än det med b-kort, ofta ligger maxvikten minst 10kg under bilens vikt. Men det framgår ju på regbeviset.Det kan göra att det skiljer mellan samma bilmärken/modeller beroende på utrustning.

Rolle på Österlen

Jo, det vet jag. Bilen väger 1600 kg.

Kolla vad du har för totalvikt på bilen också om du inte redan har gjort det. Bilens totalvikt+släpets totalvikt får ju inte överstiga 3500 kg för att klaras på B-kort. Många större bilar har ganska hög lastvikt också vilket medför att bilens totalvikt blir för stor för att klara ett släp på 1600 kg på B-kort.

Om du klarar dig med ett släp på 1500 kg (t ex typa ned det du har) så kan jag rekommendera Honda CRV. Bra dragbil för B-kort och drar ca 1,0 l bensin/mil med släp.

Är väldigt förtjust i subaru, kombimodellen och 4hjuls driven, kommer inte ihåg skatt o förs på den, men det kan du ju kolla på deras hemsida.
Tyvärr finns det inte så många beg på marknaden. (när jag har tittat)

Vi sålde våran för ett tag sen men funderar på att ev byta tillbaka till subaru.

Om du vill slippa att åka i en traktor alla de gånger du inte drar släp så skulle jag säga att det bränslesnålaste och effektivaste (och minsta) du kan dra 1600 kg med är nya Golf 4motion 2.0TDI. Sen vet jag att många tycker att hela dragegenskaperna sitter i vikten på dragbilen, jag är av en delvis annan åsikt.

Ultrabeat skrev:
..kanske en dröm variant av bil. Letar i vilket fall som helst efter en stark dragbil som ej drar så mycket i bensin eller har allt för hög skatt. Som kan dra 1600kg med b-körkort.

Det finns ju alla dessa s.k. stadsjeepar där åtminstone Landrover Freelander får dra 1600 kg på B-kort. Men jag håller mig till min Volvo 945 och vägde ner transporten istället då jag aldrig behöver köra två stora hästar. Har även kört en Honda CRV åt en kompis och då blev jag botad från mina jeepdrömmar...

//marti

Ultrabeat skrev:
..kanske en dröm variant av bil. Letar i vilket fall som helst efter en stark dragbil som ej drar så mycket i bensin eller har allt för hög skatt. Som kan dra 1600kg med b-körkort.

Det finns ju alla dessa s.k. stadsjeepar där åtminstone Landrover Freelander får dra 1600 kg på B-kort. Jag håller mig ändå till min Volvo 945 2,3 S efter att ha kört en Honda CRV + transport åt en kompis för då blev jag botad från mina jeepdrömmar, vart tog komfort och motorstyrka vägen... Jag vägde ner min nya transport istället då jag ändå aldrig transporterar två stora hästar, en gång ponny alltid ponny!

//marti

Skulle nog rekomendera dig ta be-körkort, är du van och köra med tungt släp(som man oftast är när man drar häst) så är det inte så svårt man behöver väl ta några lektioner kanske..
Och teoriprovet är ungefär som för vanliga körkortet!

Vet att det är mkt få bilmodeller som får dra över 1500kg på B-kort (tro mig, jag har kollat) De flesta stadsjeepar (typ alla) är alldeles för tunga.. dvs med släp på 1600kg överskrider du 3,5 ton (=du behöver BE)
Några tips på BRA dragbilar för B-kort tycker jag är lite mindre, fast 4-hjulsdrivna!
WV Passat, Syncro, -95 till -99 vissa får dra upp till 1570 kg på B-kort.
Kör själv en Audi A4 Quattro avant -98 som får dra 1510kg.
Volvo 945 & 850 tror jag får dra ca 1500kg
En stark & bra dragbil är Merca C250 (bakhjulsdriv), får dra ca 1500kg den drar nog dock lite mer soppa också än ovanstående dock eftersom det är större motor.
MVH /Erica

Ja det är få bilar som får dra 1500kg med B-kort. Jag har också kollat och hittade inte heller många modeller.

Vår Subaru Forester klarar dock drygt 1500kg med B-kort. I stort sett alla andra sk SUVar är dock för tunga.

Audi A4 Quattro får oftast dra över 1500kg men jag gillar inte Audi längre.

Det var en massa år sen jag tog körkort o jag tycker det är för tråkigt att läsa in hela teorin, förstor del av frågorna är baserade på rent tyckande o måste stort sett läras in utantill, typ vilket är farligast av det eller det.
Min fru får fortsätta att köra det stora släpet så kör jag det lilla.
PL

Jag kör en suzuki grand vitara, 4wd.
Man kan säga att det är bilen för den som inte har råd med Landrover.
Så inköpspriset är ju bra, om än bensinräkningen blir lite högre.

Vilket lyft det var när jag bytte v70:n mot suzukin.
Nu känns det stadigt och säkert att köra hästen. Med Volvon fick jag gasa som en dåre, nu kan jag köra som vanligt.

Liknande trådar

Äldre HJÄLP!!!! Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar. Krav: -Dragvikt 1990kg på utökad... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 314
Senast: super
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Äldre Jag är på jakt efter ny bil. Har i dagsläget en liten Nissan Micra, men med ganska stora hundar blir bilen lite i minsta laget ;)... 2
Svar
25
· Visningar
1 923
Utrustning Det är bara att erkänna. Min 940 är för opålitlig även om jag är väldigt nöjd med den som dragbil. Men nu är det dags att byta både bil...
Svar
0
· Visningar
997
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2