Står under sig med fram...

Y

Yossarian

...men jag hittar inga andra symtom. Jag vet inte hur jag ska gå vidare, eller ens OM jag ska gå vidare...

Ska förklara. Häst som vetbes UA för mindre än ett år sen. Trav som omskolas till rid. Tränas sk. akademiskt. Mkt från marken, inga farter att tala om :devil:

H*n har stått så här sen ett år (har inte sett hästen före det). Det har kanske ökat, eller så har jag blivit mer och mer medveten eller orolig för det. Det är mest när hän står och vilar. Oftast plockas frambenen in, ibland även bakbenen inåt. Gör det inte alltid vid vila, kan ibland stå precis hur som helst, men oftare än "slump". Avlastar båda bak ungefär lika mkt vid vila. Såg att h*n växlade ben rätt tätt häromdan men då var h'n iofs rejält gasig i magen = allmänt obekväm kanske? Har inte tänkt på det annars.

Springer och leker utan problem, tränar upp till trav utan problem. Det enda hästen visat ovilja till, frfra under en period av allmänt trots, är att flytta bogen från stillastående, och ibland från skritt. Dock mycket vilja, så det skulle kunna vara "en principsak". Eller ont:(

Inga problem att lyfta hovar, verkar inte öm någonstans, ren i skritt och trav. Skodd runt om.

Vad gör jag? Kan jag köra igång en hel klinikutredning på såhär vaga grunder? Jag vet inte alls vart jag ska börja... Det innebär jättetjorv och stora kostnader frfrallt att fixa åk + hjälp till klinik, men det ska naturligtvis göras om det behövs! Hästen är fullförsäkrad i Agria, "extra allt". Bor inte i kliniktätaste delen av landet, så specialarutrustning lär inte finnas.

Vad kan det vara (vadsomhelst!?)... Jag funderar på om det är vettigast att först ta ut vet och böja, och om det visar nåt boka tid på klinik. Eller kan det vara nåt som inte visar sig vid böjprov? Vart ska de börja leta på kliniken, vad gör dom? röntgar, UL, bedövar leder? Vad gör jag om böjprovet inte visar nåt, kan jag slappna av?

Det känns ju som att problemet (om det nu ens är ett problem???) kan sitta varsomhelst. Fram, bak, hovar... Så hjälp mig, vart ska jag börja i den här röran...? Jag är grymt orolig att det ska vara något fel på min lilla häst...:cry: Jag har ingen känsla för att något är fel, att hästen mår dåligt, men den här "lilla detaljen" ligger och stör något enormt...

Sv: Står under sig med fram...

ingen som har någon tanke? Skulle ni kolla upp det?

Fantastisk respons på mina funderingar :angel: Iofs är det rätt flummigt, men någon kasnke har erfarenhet?

Har tittat och klämt. Ser jämt musklad ut bakifrån, höftknölarna är på samma nivå. Har tappat en del muskler (och hull?) över korset i vår :crazy:

Fram har h*n rätt stora muskler på övre framsidan av "överarmen" alltså "mittemot" armbågen. Rätt stora, tydliga bröstmuskler (de två "bullarna" längst ner längst fram. Har liksom lite tydligare, nästan uppstående muskler över länden. Alltså, känner man längs med ryggen så händer det nåt just i länden.

Rör sig varken i extrem framvikt eller i uppförsbacke. Inga problem att flytta runt bakdelen ente heller att svänga runt på bakdeln (lek i hage). Rör sig mest av alla i hagen. Väljer bägge galopperna i "frihet" (tränar inte galopp).

Några tankar?

Yossarian skrev:
Fantastisk respons på mina funderingar :angel: Iofs är det rätt flummigt, men någon kasnke har erfarenhet?

Har tittat och klämt. Ser jämt musklad ut bakifrån, höftknölarna är på samma nivå. Har tappat en del muskler (och hull?) över korset i vår :crazy:

Fram har h*n rätt stora muskler på övre framsidan av "överarmen" alltså "mittemot" armbågen. Rätt stora, tydliga bröstmuskler (de två "bullarna" längst ner längst fram. Har liksom lite tydligare, nästan uppstående muskler över länden. Alltså, känner man längs med ryggen så händer det nåt just i länden.

Rör sig varken i extrem framvikt eller i uppförsbacke. Inga problem att flytta runt bakdelen ente heller att svänga runt på bakdeln (lek i hage). Rör sig mest av alla i hagen. Väljer bägge galopperna i "frihet" (tränar inte galopp).

Några tankar?

Enligt min ET så är det ett tecken på problem i ländryggsområdet - alltså när hästen står med frambenen långt inunder sig.

Jag tycker det är värt att kolla upp det.

/Lizzie

När jag läser ditt inlägg tycker jag det låter som problem i rygg eller bakknän - tappat muskler i bakkärran + står mycket under sig, vill ej flytta bogen.

Min häst var oxå pigg o glad - busade i hagen mm - men jag tyckte kände en liten liten förändring i ridningen - åkte till ATG-klinik de skickade hem oss - ingenting.
Gick ett litet tag o jag kunde inte släppa denna lilla förändring samt att jag tyckte nu att han blev aningen oren/störd i ett framben. Åkte till MK som gjorde hältutredning samt röntgade bla haserna.
Kom fram till infl. i bakknäna ffa hb. Sprutades och känns finfin efter det!
Vad jag menar med det hela: Man behöver inte se klart och tydligt att hästen har ont för att det ska var något fel.
Har du känslan av att din häst inte är 100% så bör du, för att slippa stora problem i framtiden, kolla upp hästen. Tycker det låter som att du har bra koll/känsla för din häst och då ska man följa den känslan!

För egen del kommer jag aldrig mer ta ut lokal vet. för annat än vaccination eller akuta åkommor som kolik där jag inte hinner till klinik. Men så bor jag ju oxå bara 2 timmar från MK.
Om man hittar en hälta vill jag direkt kunna röntga för att kunna utesluta benförändringar innan man sätter in behandling.
Då gissar man inte bara och hoppas på att man sätter in rätt behandling.
(Jag vet att det inte alltid är så att man kan lokalisera felet på en gång ens på klinik men man har iallafall bra mycket större chanser än hemma på gårdsplanen)

Om du tar ut vet. se till att h*n inte böjer hela benet i ett svep utan böjer bakknät separat, helst innan h*n böjer hasen då knäet alltid påverkas vid böjning av has. (En del veterinärer påstår att det inte går att böja knäet separat - det gör det!)
Om det då egentligen är knäet hästen har ont i så kan det visa sig när man böjer hasen.

Det är mina tankar, hoppas du blivit hjälpt lite i alla fall!

Jag skulle även ta en titt på hovarna. Oballanserade hovar kan göra att man får konstiga benställningar.
Försök få ett utlåtande av en annan hovis än den ni brukar använda.

Tack tack! Jättebra med konkreta svar! Jag ska försöka komma ihåg det där med bakknäet.

När det gäller vet så finns det eg. bara två alt. här:

Ta ut vet från Distriktarna, och/eller åka till deras klinik

eller

Åka till ATG

Jag vet inte vilka som har bäst rykte, men jag ska kolla upp lite... Det är ju semestertider med.

Usch vad jag känner mig villrådig och ovetande. Men jag känner mig mer säker på att det är något att kolla upp (om inte annat så kan jag få sova på nätterna). Det är så svårt att veta om jag bara är fjompig eller om om om.

Angående hovarna så har jag frågat en annan hovis, allmänt om det såg OK ut, och det tyckte han. En bra hästvet borde väl reagera OM hovarna är helt åt H-e?

Vad mer kan ländryggsproblem ge för "symptom"?

Vet inte riktigt. På min pålla är det "nåt" i ländryggen, men det är bara en del av hennes problematik. Muskelsträckningar i hö bak x flera plus kotledsvrickning hö bak har gjort att hon snedbelastar mot vä fram. Ledinflammationer ggr fler i vä fram och hon snedbelastar bakåt mot hö bak. Vad som är hönan eller ägget på min pålla vet inte veterinärerna. Nu är hon utdömd i alla fall efter 3 års skadeproblematik... :cry:

/Lizzie

Usch då, det låter inte kul. Snacka om ond cirkel.

Jag är livrädd att det ska vara något allvarligt, men jag försöker intyga mig själv att det skulle synts mer då. Och alla små saker finns det en förklaring på (sämre hö, mer rejs i hagen ---> tappade muskler. Ville inte flytta fram--->testade. Och så vidare.) Men jag vet ju inte och därför ska jag kolla upp detta. Vet inte om jag ska ta ut distriktare eller åka på klinik. Är lite rädd att bli avfärdad med att "det är ju inget" utan att de kollar upp noga. Men kanske böjprov hemma först, om det visar nåt --> klinik. Om det inte visar nåt --> ?

Yossarian skrev:
Usch då, det låter inte kul. Snacka om ond cirkel.

Jag är livrädd att det ska vara något allvarligt, men jag försöker intyga mig själv att det skulle synts mer då. Och alla små saker finns det en förklaring på (sämre hö, mer rejs i hagen ---> tappade muskler. Ville inte flytta fram--->testade. Och så vidare.) Men jag vet ju inte och därför ska jag kolla upp detta. Vet inte om jag ska ta ut distriktare eller åka på klinik. Är lite rädd att bli avfärdad med att "det är ju inget" utan att de kollar upp noga. Men kanske böjprov hemma först, om det visar nåt --> klinik. Om det inte visar nåt --> ?

Åk till klinik direkt! Det sparar du pengar på. De har mycket bättre möjligheter att kolla upp hästen iom att de har tillgång till röntgen ultraljud osv.

Mitt misstag var just att ha en veterinär som kollade hästen hemma ett flertal tillfällen innan första ledinflammationen, så pållan gick och snedbelastade länge. Kanske hade gått bättre om jag åkt till klinik direkt... svårt att veta nu när det är som det är.

Så har du möjlighet att åka till klinik så gör det. Lita på din magkänsla att något är fel. Hittar de ingenting så ta ut en equiterapeut som går igenom hästen.

Lycka till!

/Lizzie

Såg tråden först nu!

Jag skulle absolut börja med hovarna och misstänka någon typ av strålbenshälta, alltså väldigt diffust. Är hästen trång? Har du bilder?

Jag skulle satsat på ATG-kliniken för en utredning, men velat ha en hovslagare som är knuten till kliniken med i utredningen.

Yossarian skrev:
Vad mer kan ländryggsproblem ge för "symptom"?

Har själv häst som haft dels problem i ländryggen, och har behandlats av kiropraktiker. Och det jag framför allt ser är att den ställningen som du beskriver försvinner mer och mer ju bättre hon blir, när det var som sämst stod hon som om hon balanserade på en stock ungefär.

Men jag hade ändå låtit vet gå igenom hästen först, så att det inte är något annat som behöver åtgärdas.

Mvh
Camilla

Ja, jag har bestämt mig för att åka till klinik direkt. Där finns ju alla undersökningsprylar och förhoppningsvis kan vi få en diagnos eller förklaring direkt. Pengarna spelar inte så stor roll, lär väl komma iupp i fasta självrisken ändå :angel: utan det är mer böket med transport som jag tvekade för.

Men nu känns det ännu mer motiverat att kolla upp! De andra i stallet tycker inte att det är nåt, han haltar ju inte... Men jag vill ha svart på vitt att det inte är nåt.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tyvärr inga bilder där hovarna syns bra. Nu är han skodd lite trångt för att små bitar av hoven lossnade vid en tappsko. Tidigare har han skotts mer normalt, men visat ungefär samma mönster. Jag har bara blivit mer medveten om det.

Jag ska höra om kliniken har någon hovslagare knuten till sig!

Okej, intressant! Vet du vad som orsakade din hästs problem?

*KL*

Tack för alla svar :bow: Det är jätteskönt att kunna diskutera här och inte bara med folk i stallet!

Lycka till!

...Och du... STÅ PÅ DIG!!

Det är du som känner din häst bäst!

:banana: :banana:

Thanks! :bow:

Jag ska skriva en lista på alla "..men..." och alla frågor att ha med mig. Det är så lätt att bli stirrig och glömma allt :angel: i nervösa situationer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar