STAR-TREKK sadel?!

M

miina

Vet inte om det är rätt forum.. Men jag är väldigt intresserad av barock, CR, AR. Har börjat rida in min arab och vill gärna sattsa på detta. Mitt problem är att hitta en sadel, jag har hittat ett företag som importerar STAR-TREKK, och undrar nu hur dessa är? Nästa problem är, ska jag välja en med flexibel bom, eller en bomlös, har hört bu och bä om bomlöst på omusklade unghästar..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: STAR-TREKK sadel?!

Jag har en Star Trekk Comfort och min kompis har en Star Trekk Espaniola (som du kanske mer är intresserad av?) och vi är helnöjda. De sadlarna är bomlösa och fungerar för oss både på unghästar och äldre hästar oavsett muskelsättning.

Jag har en Espaniola och red in min unghäst med bomlöst. Inga problem alls.

Om du väljer mellan Espaniolan och Espaniolan Deluxe tycker jag Deluxen är det bättre alternativet. Bättre uppbyggd sits gör den bl.a. bättre.
Sen tycker jag inte så mycket om utseendet personligen, men man kan ju beställa den enfärgad så dämpas det lite i alla fall.

Annars tycker jag det är bra sadlar att ridas och utvecklas i. Har själv en Espaniola som dock ska bytas ut eftersom den hela tiden sätter mig i bakvikt.

Tack så mkt för svaren.. :bow:
Men jag är lite fundersam måste jag säga ändå.. :confused:
Har frågat en barocktränare om bomlöst, och hon gillar inte bomlösa sa hon, just för att du som ryttare måste ha en korrekt sits och hästen du rider måste vara balanserad och bra musklad. Hon mena på att anläggningsytan blir där man sitter när det är bomlöst. Är hästen då lite obalanserad som min unghäst är (:crazy: titta höger, titta vänster och OJ vad va det där...)så vet jag inte riktigt vad som är rätt och fel.. :confused: suckar djupt..

Titta på mina bilder av avtrycket av min Comfort när den var alldeles ny: http://www.pixbox.se/pic_show_id10139205.html

Med en bomlös FÅR du ganska snart en balanserad sits då den är självmarkerande, så att säga.

Min häst hade taskigt med ryggmuskler men har fått ordentliga EFTER att jag började med bomlöst...

Så det hela handlar nog om hur mycket erfarenhet din tränare har av bomlösa eller om hon rent TEORETISKT TROR att det är så här?

Sen är Star Trekk sadlarna mycket mer stabila än andra bomlösa. De går utmärkt att sitta upp i från backen och de glider inte om hästen hoppar lite i sidled.

Men det bästa är om du bildar dig en egen uppfattning.

/Camilla

Jag är väldigt nöjd med min Espaniola. Jag har haft den i 2,5 år snart.
/T

Jag har en Startrekk Espaniola Deluxe och det är en otroligt skön sadel. Den sätter mig bra, är stabil och hästen älskar den. Skulle inte tveka att rida i den på unghäst heller!

har ni möjligtvis bilder när ni rider i espaniolorna??är på väg att skafaf ny sadel och är himla nyfiken.

Jag har ingen egen espaniola men jag har ridit i en ett tag och det var inte lätt.
Jag hamlade i bakvikt och jag kom inte ner i sadeln, man får sitta jättebrett på hästen eftersom den inte har nån bom. Dessutom går det inte ihop med kvinnan bäcken och efterhand när sadeln blir sliten vilket den blir betydligt fortare än en bomsadel blir den väldigt sladdrig och nersutten.
Deluxen har jag hört ska vara bättre men jag skulle ändå rekommendera en bomsadel.
Lycka till i sadelkvalet!

Bakvikt? Det problemet har inte jag. Det handlar ju i stort om att balansera sadeln efter häst och ryttare. Har inte lyckats få några ridbilder på min sadel ännu, men jag upplever balans. Inga störande knästöd men bra stöd för sitsen. Upplever inte att jag sitter så brett trots att hästen är bred. Är JÄTTENÖJD!

star trekk dressyrsadel.

hur är den att rida i?
och i ren allmänhet?
ngn som har bilder att visa.

Jo, men du har en deluxe. Det red inte Shameless i antar jag. ;)
Det är stor skillnad på dom. Jag hamnar också i bakvikt i den vanliga, men inte alls i deluxen som dessutom är mer uppbyggd i sitsen = inte lika bred.

Jag har haft en startrekk espaniola har nu bytt till en jean darc med läderbom (Har även en sadel med bom tycker det är bra att kunna varva mellan. Det jag kan tycka är att en bomlös sadel är mer intrabil än en med bom eller läderbom men ska du ha en bomlös så är det en sån du ska ha! Vill bara tillägga att jag tyckte mycket bra om min espaniola men jag tycker ännu bättre om mina andra sadlar och då sadlar är lite för dyrt att "samla" på så blev det den som åkte efter mmycket funderingar.

Är det någon som ridit i både espaniolan och en bent-sadel? Vad är skillnaden? Jag gillade Bent-sadeln helskarpt, men den är ju något dyrare.

Med Bent sadel menar du Eponan? Ecyern är inte alls samma sak eftersom den är mycket hårdare för rumpan.
Jag har ridit i Espaniolan, Deluxen samt Eponan upprepade gånger.
Eponan är den klara favoriten, men så får man vad man betalar för också. ;)
Deluxen på en klar andra plats och den vanliga espaniolan långt bakom som en trea.
Läderbommen gör sadeln mer stabil, sen tycker jag inte alls som Linna om Jean D'arcen, men smaken är som baken (som tur är). Har suttit i den och andra liknande sadlar och man sitter högt över hösten. Jag vill gärna sitta nära hästen.

Liknande trådar

Western Hej! Jag ska inom kort få en foderhäst, 4-årig paint, som jag förhoppningsvis ska köpa lite längre fram om allt går som tänkt :)...
Svar
9
· Visningar
2 256
Senast: gadriel
·
H
Utrustning Hej! jag har läst och letat efter information på nätet och frågat i diverse hästaffärer, men ingen kan ge mig ett vettigt svar...
2
Svar
39
· Visningar
4 327
Senast: Mursten
·
Western Letar nu efter en westernsadel av lättare modell till min dam, har för tillfället en bomlös, så något åt det bomlösa...
Svar
8
· Visningar
1 323
Utrustning Har lite funderingar på att köpa en bomlös då jag gillar pricipen att det inte finns någon störande bom ivägen för hästens röresler och...
Svar
11
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar