Star Trekk Dressage- så himla dumt!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare tuzz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 728
T

tuzz

Var ute och red i min nya sadel, en star trekk dressage ver 3 ( tror jag att det är, den senaste iaf) , som både jag och hästen äälskar!!

Vi klättrade lite, och mitt i backen tappade jag ena stiglädret! :eek:
Dan innan tappade jag samma stigläder när jag skulle sätta foten i stigbygeln efter att ha suttit upp - den var på väg ut efter att jag lagt upp stigbyglarna över sadeln :eek::eek: när jag gått ut ur stallet- går ju inte att dra upp stigbyglarna når man har stigläder med hylsa ju. D-ringen som fanns isf krämpa på provsadeln var på min sadel istället en "krumelur" en öppen d-ring med en extra sväng på att trä in stiglädret på, eller hur man nu bäst ska beskriva den. Så himla dum konstruktion. Ngn annan som haft samma problem???

Sv: Star Trekk Dressage- så himla dumt!

Oj! :crazy: tur i oturen att du inte blev skadad då.

Låter verkligen dumt!

På min topreiter Z är 'krampan' bara som en öppen grej som man trär stiglädret på, så ist för den där flärpen som ska lösa ut på en vanlig stigläderkrampa så glider bara mitt stigläder av sin grej.

Iallafall i teorin är det nog tänkt så.

:....

Så ungefär se det ut *peka uppåt*

Det låter som att krampan skulle vara felvinklad. Såklart ska man inte tappa stiglädren till höger och vänster :eek:

Precis, LinnK, du beskrev den bättre än jag. Den kan inte vinklas på annat håll, men tanken kan ju inte vara att man ska tappa stiglädren så lätt. Blir ju en säkerhetsrisk, precis som den man antagligen viljat undanröja, att stiglädret sitter fast i D-ringen och inte kan lossna.:crazy:

Nja, men vinkeln på krampan kan nog vara fel ändå. Om de är aldrig så lite snedsatt så går det kanske precis över gränsen för att lädret ska hänga kvar... Ser det lika ut på båda sidor?

Ska fota den så får du se hur den ser ut.

jag tror att det är likadant på båda sidor, men ska kolla för säkerhets skull.

Hm, nu blir jag orolig ju. Har nyligen beställt en sådan och väntar med spänning på den. Det låter ju inte alls bra att det lossnar så lätt. Speciellt inte när man som jag har en häst som vänder på en femöring när hon blir rädd.
Dessutom gick jag och köpte dyra (1000 spänn! :eek:) säkerhetsstigbyglar eftersom det skulle vara D-ring att fästa stiglädret i och jag inte vill bli hängande efter om jag skulle råka sitta av lite oplanerat:D.
Skall hålla koll på denna tråden, vill ju inte missa ev bilder på hur det ser ut.

jaha, en till som upplevt samma sak som jag!
hade en annan typ av bomlös hemma för provridning. Den hade öppna krampor och den vänstra, gissar pga att man sitter upp där, var lite nedåtvinklad och efter en liten tur i skritt o lite trav hade lädret glidit bakåt och satt till hälften löst. var alltså precis på väg att glida av helt och lossna. Då jag skulle rida galoppintervaller i den var det bara att skicka tillbaka. Hur dumt som helst, riskera att man åker av pga dåligt genomtänkt konstruktion. som att man tänkt använda sadlarna i madrasserade rum?!

Ja, det är lite knepigt att vissa tillverkare valt att använda öppna krampor, det finns ju bomlösa som har vanliga som det är på bomsadlar, med en flärp man fäller upp. Eller, ja, iaf en, KariFlex.

Nu har jag fotat den.... men hur gör jag när jag lägger in en bild???
Ngn som kan förklara?

Du måste skaffa ett gratiskonto på typ photobucket och sedan länka därifrån. Kolla på data-trådarna, där finns det bra beskrivet tror jag.

Ska försöka komma ihåg att fota krampan på min Z-sadel ikväll så får ni något att jämföra med.

Det är ju alltså en bomsadel men krampan är så att säga öppen,
(se mitt svar ovan) och det funkar utmärkt iaf på den sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Jag har äntligen lyckats köpa en ST Dressage :love: provred en och den låg huuuur bra som helst på min häst!! Trodde aldrig jag skulle... 2
Svar
20
· Visningar
2 316
Senast: Tez1
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan... 2
Svar
26
· Visningar
4 974
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka