Star Trailer vs. Umesläp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Farouk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 395
F

Farouk

På Umesläpen är det ju s.k. "äkta boggie", men är det det på Star Trailersläpen också?
Eller är det "fejk"? :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Star Trailer vs. Umesläp

Vad menas med "äkta" och "fejk"?? Hur menar du?? :confused:

Det är nånting med att hjulaxlarna sitter ihop/ej sitter ihop, något sånt här:
x4g3fjarde4.jpg

Kan inte förklara det :p

Hm.. är det inte så att på Ume-släpen sitter varje hjul i en separat upphängning, och kan därför röra sig oberoende av varandra, medans det på en del bara är två hjul som sitter fast i samma upphängning?

Är inte alls säker.. och dålig på tekniska saker...

Jag tycker också att det här är svårt...

Som jag har förstått det finns det i huvudsak två boggietyper: den vanligaste är tandemboggie, där man satt två individuellt arbetande axlar bredvid varandra. Star har denna typ av boggie.

Umes boggie har lastutjämnande parallellstag. De envisas med att kalla den äkta men det finns säkert en bättre teknisk definition. Axlarna arbetar tillsammans.

Skulle vara bra om ngn som var riktigt kunnig i detta kunde förklara bättre. T.ex. vad som händer vid punktering på ett släp med parallellstag. Med tandemboggie händer ingenting eftersom den andra axelns hjul arbetar oberoende av axeln med punktering.

Vore också intressant med en förklaring av de olika fjädringstyperna också. Ume har vad jag vet ståltorsion, Star har gummitorsion. För-/nackdelar med respektive vore intressant att höra.

Kan förresten Ume eller Star utrustas med spiralfjäring av denna typ? Verkar ju vara en kanonlösning tycker jag:
Komfortfederung2.jpg

Hoppas ngn kan förklara och utveckla detta bättre.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat ett Star Trailer Rubin (någon av de årsmodellerna som är vita med blå/vinröd/grön dekor) för att köra ponnyn till...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Thera
·
Utrustning Tänkte sälja bort transporten då den inte används, har kollat runt lite på nätet för att få nån vettig uppfattning om vad som är rimligt...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Ms_Antrop
·
Utrustning Jag har en Star trailer diamant från 1998 och vill byta ut fönstren till öppningsbara. Jag har köpt universalfönster från sdilab men...
Svar
1
· Visningar
1 434
Senast: Emiro
·
Utrustning Finns säker miljoner trådar kring detta ämne. Men nu är det dax att köpa trailer. Och mina krav är följande: Fronturlastning... 2
Svar
23
· Visningar
4 800
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka