Står inte still

millan71

Trådstartare
Vad ska jag göra när min häst inte vill stå still när jag ska kliva upp? Han kan stå som ett ljus när man stoppar foten i stigbygeln, men så fort man kliver upp så drar han iväg med mej hängades runt halsen. Detta började när jag ställde honom i det stall jag har honom nu, kunde hända någon enstaka gång på det gamla stället, men inte som nu. Kliver alltid upp från stol eller bänk.

Har fått börja ha spö med mej och peta till honom med när man ska sitta upp och då kan han stå mer still än annars. Han ryggar tillbaka när jag petar till honom precis som om han skulle bli rädd. Det vill jag ju inte. Har sällan nån som kan hjälpa mej att hålla i honom när jag ska upp. Nån som har bra tips om hur jag ska göra för att få honom att stå still? :confused:

Sv: Står inte still

När hästen ändrar beteende så misstänker alltid jag först att något inte står rätt till. Har han ont nånstans? Ligger sadeln percis som den ska fortfarande?

:) Jippi, kanske han tänker, nu ska matte och jag äntligen ut...vad kul...( vårkänslor kanske)
Du kan ju be någon hjälpa dig att hålla i honom några ggr när du ska upp på honom...om det finns någon som kan hjälpa dig vill säja...så kanske det funkar sen....glöm inte berömmet..

Får han samma mat? kraftfodret?
Många hästar blir ju lite ömma när de fäller oxå....en tanke bara...;)

Om den enda skillnad är att du bytt stall så tror inte jag att hästen har ont... det är väl ngt som gjort honom lite förvirrad eller så i detta nya stall. har han ändrat fler beteenden? Kanske du ska jobba lite från marken m ledarskapsövningar ?
Eller ställ hästen m nosen i ett hörn å hoppa`upp - då kan han inte springa :cool: eller som med min förra superlugna nsv/hblkorsning. han stod uppbunden utomhus när jag borstade å grejade. Sen hänger man ju grimman runt halsen när man tränsar. Den fick helt enkelt hänga kvar åsså hoppade jag upp å knäppte loss grimman! Det funkade på honom men inte så bra på en häst som får panik om den sitter fast. Denna häst försökte ju såklart springa som vanligt men när han kände att det stoppade så stannade han med en gång. Efter ett tag kunde man hoppa upp utan grimma runt halsen för han hade väl fattat att han inte skulle springa :D

Madick skrev:
När hästen ändrar beteende så misstänker alltid jag först att något inte står rätt till. Har han ont nånstans? Ligger sadeln percis som den ska fortfarande?

Det går ju bra när man inte är hemma? När jag tränar i ridhuset så måste jag upp på honom både när jag kommit in i ridhuset och efter jag gått ur det och då står han still. :confused:

rocki skrev:
:) Jippi, kanske han tänker, nu ska matte och jag äntligen ut...vad kul...( vårkänslor kanske)
Du kan ju be någon hjälpa dig att hålla i honom några ggr när du ska upp på honom...om det finns någon som kan hjälpa dig vill säja...så kanske det funkar sen....glöm inte berömmet..

Får han samma mat? kraftfodret?
Många hästar blir ju lite ömma när de fäller oxå....en tanke bara...;)

Han får jättemycket beröm när han väl stått still, men han är alltid orolig och yrsar runt innan vi kommer av gårdsplanen. Iofs så står han ensam just för tillfället det gjorde han inte förut, men jag hoppas hitta en kompis till honom som hyr in sej. Om det kan vara energin som han inte får utlopp för i hagen??

Hej har lite tips som kasnke kan hjälpa dig!!

Ett bra sätt att lära hästen stå stilla är genom böjningar, som går till på följande sätt; ställ dig vid hästens sida strax bakom stigbygeln,på vänster sida, Sedan böjer du in hästens huvud, Hästen börjar förmodligen snurra runt och försöker ta tillbaka tygeln. Följ bara lugnt med hästens rörelse och håll kvar
tygeln mot sadelkåpan. Tills hästen står still och ej hänger i tygeln. Släpp då tygeln. Upprepa flera gånger och från båda sidor.
Ge ej upp, fortsätt tills hästen står still när du böjer honom och böjer sig utan motstånd. Nu har du lärt hästen att stå still och kan lugnt sitta upp. Varje gång hästen visar tendens att gå iväg, böj honom!!!

Man kan även om man sitter i sadeln redan/el på marken att man ryggar de om de börjar gå, och om de går igen så rygga igen, man få ha tålamod!!:bump: :bump:

Hoppas du förstår, lite svårt att förklara ibland!!:rofl:
Jag hoppas att det hjälper dig lite!!!

Hästen kanske inte vill bli riden?
då ska man inte tvinga sig på den, utan låta det komma naturligt.
Har du testat att flytta ut i stallet en längre period?
det har jag, och det funkar bra, lite stissig (jag) av miljöbytet, men det brukar släppa efter ett tag!

:angel: :angel: :angel: :angel:

millan71 skrev:
Han får jättemycket beröm när han väl stått still, men han är alltid orolig och yrsar runt innan vi kommer av gårdsplanen. Iofs så står han ensam just för tillfället det gjorde han inte förut, men jag hoppas hitta en kompis till honom som hyr in sej. Om det kan vara energin som han inte får utlopp för i hagen??
Om han inte är van att vara själv så kan det nog påverka honom negativt, ingen häst mår bra av att vara själv...

Min häst gick från att stå helt still till att bli helt vild så fort man satte foten i stigbygeln. Konstaterade att sadeln var orsaken till det

Vårt ena sto var sådan när hon kom- själv anser jag att det kan vara farligt när de beter sig så , det är störtförbj..
Är du ensam så kanske du får låta det ta några dagar med bara uppsittning- det kanske funkar direkt och då är det ju bara att rida.
Själv gjorde jag iallafall så och på henne fungerade det rätt fort, jag satte inte i foten förrns hon stod still, rörde hon sig tog jag ur den och började om- tills hon stod still.
Likadant med uppstigning, upprepa tusen ggr. om så behövs men gör inget om hon inte står still-börja om, ett tips som fungerade mkt bra för oss, värt att prova.
Idag står hon helt still tills vi ber henn gå.
Det är inte kul att bli hängande med en fot i stigb. och hästen går iväg, nu anv. du iochförsig en pall - men står man på marken och hästen är hög, då är det lätt hänt att bli släpad.....
Finns nog många bra metoder, men detta är enkelt och borde fungera för de flesta. Lycka till!

Testa att bromsa på yttertygeln när du sitter upp. Min unghäst går också iväg när jag svingar mig över med benet men det är för att han är ivrig att komma iväg och jag ser inget problem med det och har inte försökt sätta stopp för det.

Gör som Sofa skriver!
Hästen kommer ingenstans. Ta bort spöt.
Beröm mkt.
Du kommer att ha stor nytta av detta om hästen är på hugget av ngn anledning.

Jag har erfarenhet av ett stall där flera av hästarna var på likande sätt som din, så fort man satt i foten i stigbygeln för att svinga sig upp drog dom, och det var inte att dom gick iväg, utan dom drog iväg från still till full galopp. Jätte farligt. Ofta satt man upp på hästarna i gången vilket jag tror bidrig till att dom blev så oroliga då det blir trångt och det är farlig. Jag tog hjälp av andra och satt u pp i ridhus då någon kunde hålla i tyglarna från marken, det hjälpte, samt att hästarna blev lugnare när själva uppsittningen inte blev en stress upplevelse. Men det viktigaste är att man ska ta hjälp det är jätte farligt att bli hängande i en stigbygel, vilket lätt kan hända i sådana situationer.
Ta hjälp, sen vilka åtgärder ni tar beor ju på vad grunden är till att den har blivit allt mer rastlös nrä du ska stiga upp, du har ju fått ta del av lite olika erfarenheter här och kanske är det något som även stämmer in på din häst och det agerande som den påvisar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: super
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat