Står inte still i transporten

M

MorningGlory

Hej!

Jag har ett sto som oftast inte står still i transporten, det är egentligen inget stort problem, men kan man bli av med det hade det ju varit skönt.
Hon är jättesnäll att lasta in och ur. Men när vi åker står hon ofta och skrapar och bankar med frambenen(hon är 1,77m hög, så det känns rätt bra!) Värst är det när vi närmar oss slutdestinationen, hon vet alltid när vi snart är framme.
Känns som om hon gör detta för att hon är otålig, men det är inga långa sträckor vi brukar åka.
Hö i transporten hjälper inte.

Skulle behöva er hjälp med att få henne att sluta banka, så alla tips är välkomna!

Sv: Står inte still i transporten

Har haft en likadan, men lyckades inte lösa problemet med honom... Han skrapade bara innan man började rulla (efter lastning) och sista kilometern innan vi var hemma (antar att han kände igen sig, trots att vi kunde komma hem från två olika håll). Följer tråden med spänning, så jag vet vad jag ska testa ifall jag får någon mer häst som gör likadant. (har fått tipset att tvärbromsa direkt hästen börjar krafsa, men har aldrig testat det, och kommer aldrig testa heller.)

Kanske är din häst bredåkare?? (men hon kanske redan åker brett?)

Ja jag har både haft mellanvägen åt sidan i min förra transport och nu har jag mjuk mellanväg. Så det verkar inte vara problemet..

Ingen som har något tips???

Kompisens häst for som en skållad råtta i transporten förut och hon testade att sätta på hästen öronproppar!!:idea: Sånna som man kan ha på hästar inom travet. Har funkat jätte bra och hon står snällt som en liten ängel i transporten nu!!:laugh:
Men vi kom ju fram till att hon tyckte att ljudet av andra bilar/lastbilar var otäckt. Även att hon är trafiksäker.. Så det kan jag varmt rekomendera:D

Mern om TS häst är som jag tror, så är det inte ljudet som är problemet, snarare att hästen är otålig. Min var som sagt likadan, och det kvittade om det var 1, 10 eller 30 mil vi åkte, krafsandet/stampandet kom alltid i slutet av resan.
Men, testa skadar ju iofs inte...

Tack för ditt svar!
Jag har oxå funderat på att använda öronproppar, men har faktiskt inte kunnat hitta nån affär som säljer dem. Fortsätter att leta..
Sedan tror jag nog oxå att det är som boccia skriver, att min häst bankar för att hon är otålig.

De borde finnas i någon sorts trav affär...

och som sagt testa skadar inte.. :cool:

har en häst som alltid står och sparkar efter lastning ända tills vi börjat åka. Sen är allt frid och fröjd så även jag följer denna tråd med spänning med hopp om att få lite värdefulla tips :)

Tips: gör egna öronproppar utav bomull i lagom storlek till din häst!

Det enda som hjälpte på min dam som stod och skrapade sönder gummimattan var att köra extremt lugnt och försiktigt.

/M

*kl*

Sällar mig till skaran.. Min häst är inte rädd för transporten på något sätt. Kan vara svett vid urlastning, men inte alltid. Står och trampar med framhovarna. Funderade också på det här med öronproppar. Men har inte testat än.

*kl*

Sällar mig till skaran.. Min häst är inte rädd för transporten på något sätt. Kan vara svett vid urlastning, men inte alltid. Står och trampar med framhovarna. Funderade också på det här med öronproppar. Men har inte testat än.

Min häst är exakt likadan som din står och trampar (känns som att hon springer när man sitter i bilen) Hon lutar sig även emot vägen vid skarpa svängar. Vi har nu köpt en hästlastbil ( renoveringsobjekt) som pappa håller på att fixa till. I den kommer hästarna stå på diagonalen. då vi har två hästar som måste åka brett... och det är lite jobbigt när man ska tävla att bara kunna ta med sig en åt gången.

tror även min häst trampar av otålighet. Skulle vara skönt att komma på något som dämpar problemet..

Min dam är likadan. Skrapar innan vi börjat rulla och sedan när hon ser att vi kommit fram. Efter att jag skaffat en transport med fönster har hon blivit mkt bättre, antar att hon inte blir lika otålig när hon kan hålla koll via fönstren. I början var vi jättenojiga för att hon skulle förstöra transporten och vågade inte ha henne kvar där utan lastade ur så fort vi kom fram, detta föranledde endast att hon skrapade ännu mer eftersom hon visste att vi lastade ur henne då. Valde istället att ignorera och låta henne stå där och ganska snart så slutade hon skrapa och stod lugnt och fint. Det är nog svårt att få bort detta beteende helt men genom fönster + ignorering så har vi lyckat få ner det på en "acceptabel" nivå.

Nu har jag provat med öronproppar, och ja kanske att hon lugnade sig lite.

Till alla:
Jag skulle behöva ännu fler tips.
Hon åker i en jättefin transport med både fönster och bra plats.. Och ändå är hon inte nöjd!
Ibland får jag för mig att hon hade varit lugn om hon haft en annan häst med sig. För hon tycker inte om att vara själv annars heller. Men eftersom hon är så stor så kör jag inte lagligt med en häst till trots att jag har bra bil och släp. Så fall får jag skaffa mig en shetlandsponny..

Fast har du enbart bara ställt den åt sidan ? Inte tagit bort den helt ? Prova en gång med det också.

Det funkar inte riktigt i ett Star släp, då det är delade mellanväggar i dom. Men jag uppfattar inte det som om att det är platsen som är problemet...

Vill puffa denna tråd ...
Har samma problem med min häst! Går glatt in - lastar in och ur själv utan problem, men står och slår med framhovarna under färd... Både när vi står still och när vi åker. Hon skrapar möjligen lite mindre när vi åker lite längre och i högre fart än vid korta resor på småvägar. Har mjuk mellanvägg och gott om plats, stor transport med fönster och mycket ljus. Spelar ingen roll om hon har hönät eller inte. Vill inte tvärnita men har provat att bromsa lite lätt i låg fart - har ingen effekt alls! Har provat med att sätta en tung plastmatta i bommen fram. Det hjälper lite på så vis att hon inte tar fram benet lika långt utan mer stampar än skrapar .... Hon är inte svettig eller uppjagad utan jag får just känslan av att hon är otålig ....
Ngn som har ngt tips? :idea:

Det enda tips jag har är att göra transporten till ett ännu mer tryggt ställe. Servera kraftfodret i transporten utan att åka iväg. När du väl åker iväg så lasta inte av direkt utan kör gärna ett fika när ni kommit fram (med skötardörren öppen).

Antagligen förknippar hon också transporten med att det kommer att hända något spännande. Kanske du ska prova fara iväg, stanna till och ta en fika och sedan åka hem och ut i hagen?

Kör lugnare och mjukare!

Min nya häst reagerade när min far körde (trots att han kör mjukt och bra), men står helt still när både jag och syster kör.

Oavsett anledning så ser jag skrapandet som att hästen vill bort från transporten och för mig är det inte direkt önskvärt :p

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 424
Hästhantering Lite samma ämne som tråden om unghingsten, men inte riktigt samma problem. Jag kör min häst till träning och andra aktiviteter några...
Svar
19
· Visningar
2 539
Senast: Karoliten
·
Utrustning Hej! Nu behöver jag verkligen hjälp. Har ett sto på 14år som åkt hästtransport regelbundet sen hon var fem. Problemet är att hon brötar...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka