Står inte still i transporten!

H

hon_med_skäcken

undefined
:confused: Har haft problem med att få in henne i transporten först men nu går det bra. Men istället står hon och slår och stegrar i transporten! Detta är väldigt jobbigt för oss som sitter i bilen, och vi är rädda för att hon ska gå över bommen igen :eek: . Och det är lika jobbigt när vi är ute på tävlingar där vissa kan ta in sina hästar i transporten och låta dom stå där. Men vi måste gå runt med henne och leda henne över allt. HAr någon nått tips?? skulle bli så glad om hon kunde lugna sig...

// hon_med_skäcken

Sv: Står inte still i transporten!

Öva öva öva och åter öva....finns inga genvägar som jag har hittat i varje fall!?
Min kuse var likadan....bara att iväg så ofta som möjligt och köra vääääldigt försiktigt så det inte blir obehagligt för de. Jag köra alltid mina hästar brett, vilket jag har tyckt hjälper + att jag alltid låter de ha en höpåse för att fördriva tiden med.
När pållen var riktigt :devil: i transporten så brukade jag ofta lasta in henne hemma medans jag mockade, då fick hon stå där o härja (ska väl erkänna att jag smygtittade på henne genom fönstret....är ju väldigt otäckt när det låter o har sig där inne...) Sen efter någon timme var det bara att ta ut henne igen. Då försvann ju lite av hästens förväntningar att något ska hända eller att det kan vara jobbigt ifall det tex varje gång man lastar o ger sig iväg så är det träning eller kanske tom djursjukhuset....

Lycka till !
/Anna

Har du egen transport hemma? Gör då så att du lastar in honom då och då (när du har tid) och ger honom kraftfodret (eller annan "godis" som han gillar) i en krubba att äta på i transporten. Sedan kan han också få lite hö att mumsa på en stund. Du kan också stå o klia honom lite om han gillar det... i lugn och ro...
Sedan lastar du ut honom igen. Och upprepa detta ett par ggr i veckan minst.

Han ska lära sig att transporten inte är så hemsk utan där får han faktiskt mat och blir kliad = positivt. Ha också mellanväggen stående åt sidan så han inte behöver känna sig så instängd.

ha alltid en hö-påse till honom i transporten och prova att ha mellanväggen åt sidan (men spänn fast den!) när ni ska åka med honom. En del hästar vill stå BRETT med bakbenen för att hålla balansen och få lite mer utrymme.

Hoppas att det löser sig! :smirk:

har man en häst som står och sparkar och har andra sattyg för sej när man åker ska man hellre köra lite i sick-sack å inte för långsamt på vägen så hästen måste koncentrera sej på å hålla balansen...........

Du har fått bra tips, det går också att prova om hon vill ha lilla luckan bak öppen eller stängd, eller om hon vill åka brett, smalt eller kanske helt utan mellanvägg?

Och så som de andra föreslagit - gör transporten mysig och få en positiv koppling. Att hon varit svårlastad talar ju för att hon tycker transporten är otäck.

Har du funderat på om hästen kanske är en bredåkare ?? TA bort mellanväggen om du nu inte redan gjort det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 710
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama