Står ej still!

C

cidnita

Någon som har något bra tips på hur man kommer upp på en häst som inte står still? Han är rädd för ryttaren efter att någon har försökt slagit in kunskaper i honom. Det går heller inte att någon håller i honom, det orsakar ännu mer panik.
Allt markarbete fungerar utmärkt men så fort man försöker komma upp blir han väldigt misstänksam. Tacksam för förslag.

Sv: Står ej still!

traggla, traggla...traggla....det kommer att ta tid...jag har också haft en sån....

Vi gjorde så att i början så fick en medhjälpare stå med lite hästgodis och ge..(inte direkt hålla i pållen) utan som en liten muta för att hästen ska koncentrera sej på nåt annat 2 sek....Det fick vi hålla på med 5-6 ggr sen dess har det fungerat superbra....:)

//Domino_s

Om han är rädd för ryttaren måste ni jobba på förtroendet mellan er. Kanske är det en ide att "börja om" med ridningen, och gå steg för steg som med en unghäst, och inte gå vidare förrän han tycker att det inte är läskigt längre.

Han är 14 Nordsvensk och är tydligen utbildad i både NH och dressyr men det har visst blivit kortslutning på något vis. Håller på att börja om med NH, efter en vecka kan han stå still en bra stund. Så det går ju rätt fort ändå.

skulle nog försöka bygga upp förtroendet mellan er genom att träna NH och vänja han vid att du hänger i sadeln utan att hoppa upp. Viktigt med beröm när han gör rätt :)

Man lär hästen stå still i alla tänkbara situationer som inte har med uppsittning att göra.

Ha lös på gången, gå med hästen mot hagen, box what ever, stanna, kommendera "stilla", och ge dig inte förrens du kan gå runt hästen och den står still.

Använd sedan detta inlärda kommando "Stilla" vid uppsittning.

prova saker som liknar att hoppa upp menändå inte, typ lägg armen över ryggen på honom, står han still=beröm. luta dig mer över osv

Ställ hästen med nosen precis framme vid en vägg, t ex stallet, huset, ladan eller garaget så den inte kan gå iväg framåt i alla fall. Ta korta tyglar i ena handen innan du sitter upp. Sitt upp mjukt, dunsa inte ner i sadeln. Lykca till! Det verkar ju redan funka bättre eller?

Som många andra skriver jobba med förtroendet. Gör förtroendeövningar!! ex kring "läskiga" saker, gå in i trånga utrymmen, gå på presseningar, osv. Sedan tycker jag att du ska jobba sakta som med en unghäst, och upprepa, ex som någon skrv lägg armen över, står han still beröm! och sedan bygger du vidare på det, hänger på honom och sist uppsittning, låt det ta tid! Lycka till /Katarina :bump:

Han är 14 Nordsvensk och är tydligen utbildad i både NH och dressyr men det har visst blivit kortslutning på något vis. Håller på att börja om med NH, efter en vecka kan han stå still en bra stund. Så det går ju rätt fort ändå.

Hästen utbildad i NH??? Enligt min uppfattning så är "horsemanship" att vi människor utbildar oss i konsten att hantera våra hästar som hästar och bygga ledarskap som gör att vi är högre i rang än hästen och därmed får en häst som litar på oss och lyssnar på oss...

Allt annat är cirkuskonster som hästen lärt sig... inget fel i det, men det har inget att göra med att hästen accepterat mig som dess ledare (som är högre i rang)...

Oj, använde visst fel ord. Utbildad i NH var kanske inte rätt ord men det beror kanske på hur han ser det. Hur som helst så går det framåt, kan sätta foten i stigbygeln nu utan att han får panik. Det får ta den tid det tar. Ingen ide att gå för fort fram och kanske förstöra det lilla förtroende jag lyckats bygga upp. Har tyvärr väldigt liten erfarenhet av unghästar så jag var inte säker på att jag var inne på rätt spår.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 252
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
599
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 066
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Uppdateringstråd 30