Står ej still vid uppsittning.

C

Contezza

Har en polle på skolan som är fem år gammal.
När man skall sitta upp på honom vill han ej stå still utan backar hela tiden..
Finns det nått man kan göra från marken för att lära honom att stå stilla vid uppsittning?

tycker synd om dig när ingen svarar :( för det första så är det svårt för dig att lära en ridskolehäst att bli av med ett dåligt beteende. Du rider ju bara en (?) lektion av måååånga på en vecka, och alla har säkert olika sätt att ta itu med problemet. Om det å andra sidan var din häst och bara du som red honom så skulle hästen få konsekventa signaler varje gång han backade. Jag har aldrig råkat ut för en häst som backar, men när hästen går fram så brukar jag ryta till "NEJ" och ta i tyglarna (obs! ej rycka i tyglarna, bara korta dem). När hästen står stilla så får han långa tyglar, men så fort han tar ett steg fram så ryter jag till igen osv. Det brukar fungera bra, alla hästar jag har ridit har förstått vad som gäller efter några gånger.

om hästen backar när jag rider så brukar jag rygga ändå tills hästen tröttnar och vill gå fram istället. man kanske kan göra samma sak fast från marken? när han börjar backa så fortsätt att backa honom, vet inte om det fungerar men men.

Som tidigare inlägg så håller jag med om att det är svårt att påverka när det inte är så att du bara rider honom.

Men vi hade problem med just detta när våran var en bebbe. Jag tror inte på att straffa i detta läge för det kan lät framkalla ännu mera bråk. Vi körde med mut metoden :smirk:. När vi satt upp så hade vi alltid morotsbitar med. Så fick han en innan, sen en från varje sida när man satt på ryggen.
Nu står han som ett ljus tills man ber honom och gå.
Upprepa flera gången efter varandra.

Lycka till!

Tips...

Låt honom gå... låt han backa å backa å backa tills han blir nöjd..prata lugnande och beröm massor när han väl står stilla.
Samma sak om han går runt.. låt han gå runt runt runt å prata lugnande med honom, tills han stannar å står stilla och låter dig sitta upp. BERÖM.
= positiv förstärkning.

En annan sak du bör kolla upp är om den har ont nånstans,
så att det är därför den inte vill stå stilla när
du ska sitta upp? Hur reagerar den när du sadlar?
Har den ont i rygg? Ben?
Kolla alltid upp sånt innan du fastslår att det är ett
mentalt problem.
Kanske tycker den att själva uppsittningen är obehaglig
(skulle jag gjort om jag va häst)
Prova använda uppsittningspall några ggr och se om han börjar stå mer stilla efter det?

Det är totalt lönlös att skrika eller slå och bli arg på
en häst, framförallt i situationer där den är stressad/har ont/känner obehag el.dyl.

Man måste jobba med att få bort roten till problemet
inte bara symptomen.

~I wasn't born with enough middlefingers~ :devil:

Jo det blir nog svårt att träna en ridskolehäst därför ville jag få tips om hur man kan lära honom från marken för då kan man göra det varje dag tills han förstår att han skall stå stilla...
Men tack ändåså för ett svar.

Jag tycker att du ska träna olika markövningar med han. Inte bara du utan alla andra (om det nu skulle funka). Ex. måste häste lära sej att Lyssna. Det är nyckeln till all framgång. Ex när du tar in hästen från hagen, stanna då och dåunder vägen ( ta en längre väg), eller gå ut och promenera med hästen om ridskolan tillåter det. Träna att hästen ska gå med dig, inte trängas, vara snäll, stanna när du stannar m.m. Markövning är väääldigt viktigt om du vill få hästen att fungera.

Lite sent svarat kanske.
Jag har haft samma problem.
Ett jäkligt bra sätt att det ska fungera.
Jag har en pall som jag kliver upp på,i handen har jag godis som jag ger henne i samma veva som jag går upp i sadeln fungerar nu utan godis. Hon vänder huvudet och kollar om något godis ska finnas.i. bland finnd det och i bland finns det.Funkar skit bra min häst,

jag hade samma problem med min pålle i höstas då jag just fått henne(knappt riden)hon ba´ra dansde runt å vägrade att stå still så mamma fick stå framför henne å hålla upp ett ridspö framför ansiktet på henne å då må du tro att hon stog still! detta tränade vi varje dag i ca 1 månad å nu står hon alltid stilla när man hoppar upp...kanske konstig metod men det funkade på henne ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka