Pållan har vad vi trodde fång och äter butta sen i fredags. Nu har värmen i hovarna minskat och likaså pulsen i framhovarna, men hon är fortfarande stapplig med lite puls i bakbenen. Hon ser stel ut och sätter ner trakten före tån. Ingen feber, värme i ben eller svullnad.Hon är inte den glada spralliga ponnyn som vi har haft förut. Vill gärna inte trava.
Hovslagaren var ut i måndags och la på sulor runt om. På bakhovarna fick hon kilsulor. Han såg inga fångsymtom i hovarna, dom var sååååå fina.
Kan det synas fångtecken i hovarna så fort?
Kan det vara fel diagnos på henne?
En bekant pratade om att det kunde vara nåt med musklerna. Han frågade om vi gav Tocosel och det gör vi inte just nu. Hon fick Tocosel t.o.m juni sen tog det slut och det har inte blivit av att skaffa nytt.
Kan det vara selenbrist hon har?
Hon har inte blivit bättre än fastän hon äter butta.
Hon skulle äta i 10 dagar, kan jag vänta tills efter helgen på en förbättring?
Snart vet jag inte vad jag ska göra med pållan.
Får väl beställa tid på klinik och be till högre makter att det inte är fången, har tyvärr en reservation i försäkringen mot fång.
Hon går i skogshage utan bete på dagarna för om hon står inne så blir benen tjocka på henne.
Kan någon råda mej till nåt?
Tacksam för svar
Hovslagaren var ut i måndags och la på sulor runt om. På bakhovarna fick hon kilsulor. Han såg inga fångsymtom i hovarna, dom var sååååå fina.
Kan det synas fångtecken i hovarna så fort?
Kan det vara fel diagnos på henne?
En bekant pratade om att det kunde vara nåt med musklerna. Han frågade om vi gav Tocosel och det gör vi inte just nu. Hon fick Tocosel t.o.m juni sen tog det slut och det har inte blivit av att skaffa nytt.
Kan det vara selenbrist hon har?
Hon har inte blivit bättre än fastän hon äter butta.
Hon skulle äta i 10 dagar, kan jag vänta tills efter helgen på en förbättring?
Snart vet jag inte vad jag ska göra med pållan.
Får väl beställa tid på klinik och be till högre makter att det inte är fången, har tyvärr en reservation i försäkringen mot fång.
Hon går i skogshage utan bete på dagarna för om hon står inne så blir benen tjocka på henne.
Kan någon råda mej till nåt?
Tacksam för svar