Stapplig ponny

jamman

Trådstartare
Pållan har vad vi trodde fång och äter butta sen i fredags. Nu har värmen i hovarna minskat och likaså pulsen i framhovarna, men hon är fortfarande stapplig med lite puls i bakbenen. Hon ser stel ut och sätter ner trakten före tån. Ingen feber, värme i ben eller svullnad.Hon är inte den glada spralliga ponnyn som vi har haft förut. Vill gärna inte trava.
Hovslagaren var ut i måndags och la på sulor runt om. På bakhovarna fick hon kilsulor. Han såg inga fångsymtom i hovarna, dom var sååååå fina.
Kan det synas fångtecken i hovarna så fort?
Kan det vara fel diagnos på henne? :confused:
En bekant pratade om att det kunde vara nåt med musklerna. Han frågade om vi gav Tocosel och det gör vi inte just nu. Hon fick Tocosel t.o.m juni sen tog det slut och det har inte blivit av att skaffa nytt.
Kan det vara selenbrist hon har?
Hon har inte blivit bättre än fastän hon äter butta.
Hon skulle äta i 10 dagar, kan jag vänta tills efter helgen på en förbättring?
Snart vet jag inte vad jag ska göra med pållan.
Får väl beställa tid på klinik och be till högre makter att det inte är fången, har tyvärr en reservation i försäkringen mot fång.
Hon går i skogshage utan bete på dagarna för om hon står inne så blir benen tjocka på henne.
Kan någon råda mej till nåt?
Tacksam för svar

Sv: Stapplig ponny

jamman skrev:
Pållan har vad vi trodde fång och äter butta sen i fredags.

När du skriver VI så hoppas jag att du hade veterinär ute och tittade på hästen, eller?

Jag skulle åka till klinik om inte symptomen ger med sig efter medicinbehandling.

Har hästen haft fång tidigare eftersom du har reservation mot detta?

Bara en misstanke om fång är tillräckligt för att ringa ut vetrinären och att få hovslagaren att snarast korta tån ordentligt för att få bästa möjliga överrullningen. Man kan vända skon bak och fram eller använda ringsko. Min häst hade ett lindrigt fånganfall i somras och fick då stå på boxvila med ordentligt mjukt underlag och bara äta hö. Rekommenderad vila 2-3 månader, allt på mjukt underlag. Jag såg inga fångtecken på hoven förrän efter ca 3 veckor då man kunde se en liten fördjupning. Du måste hursomhelst in på klinik för att röntga hovarna så att du får veta om ponnyn fått hovbenssänkning eller hovbensrotation. Tänk dock på att det är både smärtsamt och påfrestande att åka transport när man har ont i hovarna. Jag åkte inte upp förrän efter viloperioden.
Mina rekommendationer; korta tån omg!, boxvila under medicinering- sedan sjukhage med mjukt underlag, efter två månader far upp och röntga.
Jag är dock inte vetrinär men dessa rekommendationer gjorde att min häst inte hade fått vare sig hovbenssänkningar eller rotationer.
En bra hovslagare har oftast större erfarenhet av fång än många vetrinärer!

Senast ändrad:

Pållan har haft fång förut och har klarat sig från rotation och sänkning. Hon har reservation i försäkringen fram till 1 september i år.
Kan hävas mot veterinärintyg. Hann dock inte häva den. Tyvärr!

Kunde ju inte fråga vet. om han kunde skriva ut ett intyg då h*n påstod att det var fång.
Idag gick hon lite bättre ut till sin hage.
mvh
Ingela

Diagnosen fång i fredags, hovslagare i måndags, fortare kunde jag inte få till det.
Hovslagaren kortade tårna jättemycket, satt vanliga sulor fram och kilsulor bak för att stöda upp en ev. sänkning. Har inte haft denna hovslagare förr men han är enl. rykten duktig på fånghästar.
Han var lite osäker på om det var fång, har inte sett dessa symtom förut.
På steget (trakt-tå) såg det ut som ev.fång tyckte han, men det satt bara i bakbenen :confused: :confused: :confused:

Pållan äter bara hö, betfor, apelsin. Hon får inget kraftfoder då vi har ett superhö. Förut om åren har det bara varit lusern som tillägg då proteinet varit lågt.

Hon går i liten skogshage med enbart hö att äta, där är det mjukt underlag.
Enl. vet + hovslagare så är det bättre än att stå instängd i boxen.
Hovslagaren tyckte inte att hon såg ut att ha ont när hon gick, jag märker på henne att hon går försiktigare även nu när hon har sulor.
I vanliga fall så har hon ett övertramp som heter duga men nu sätter hon i bakhovarna i framhovspåret.
Hälsningar
Ingela

Jag klippte ut en bra fånglänk åt dig http://www.hallandsdjursjukhus.se/health-big.htm#FÅNG
Det låter ju lite konstigt att det sitter mest i bakhovarna, det brukar vara vanligare fram men ingen regel utan undantag...
Kan det vara belastningsfång snarare än "foderfång"?
Ingen hovböld på gång?
Du känner väl bäst själv om du vill låta hästen gå ut, jag hade inte absolut inte gjort det under de första viktiga 2 veckorna (skit samma om hon blir svullen i benen, det är ett mindre problem) men det är helt upp till dig. Att hon inte blivit bättre trots butta är ett problem, vänta tills de 10 dagarna gått ut och kontakta sedan vetrinär på nytt, hon måste äta medicin tills hon blir smärtfri.
Jag önskar er all lycka, det är inte roligt att få en fångdiagnos!

Glömde förresten, varför kilsulorna bak? Man vill ju få så mycket bärvikt som möjligt på trakten och så lite som möjligt på tårba. Får kilsulan den efffekten?

Kilsulan minskar djupa böjsenans dragning i hovbenet o därmed risken för en hovbensrotation i den akuta fasen. Men som du antyder så ökar den belastningen på tån. Det är därför man idag ofta rekomenderar kort tå barfota o sandbädd eller tejpade styrofoamsulor(el liknande) i det akuta stadiet, då kan hoven/hästen själv välja den bästa vinkeln.
Jag tror inte att en kilsula i ger ngt bra stöd för hovbenet då fordras en mer avancerad specialsko med direkt tryck ngt som kan göra stor skada om den läggs på fel, jag känner ingen hovslagare som jag skulle rekomendera i det sammanhanget.
PL

Senast ändrad:

Vilken bra tråd du fixade åt mej :bow: :bow:

Har skrivit ut den så jag ska läsa lite bättre när jag kommer hem från jobbet.
Jag såg att mild fång kunde stämma väldigt bra på henne.
Tänk att veterinärer säger så olika. En del säger att det är bra att dom rör på sig lite för att få igång cirkulationen och enligt din tråd så var det helt vila som gäller.
Jag tror att jag kommer att ha henne ändå i lilla hagen för annars så river hon väl stallet om kompisen (unghäst med stooort rörelsebehov) får gå ut och inte hon. Det står bara 2 hästar i detta stall.
Hon håller sig väldigt lugn i hagen enl. stallägaren, men då går ju kompisen i stora hagen bredvid.
Hon blir såååå olycklig och stressad när kompisen är ute på ridtur och hon är kvar i boxen.
Jag har sagt åt den andra hästägaren att ta in pållan om hon ska ut och rida så våran pålla inte springer i hagen.
mvh
Ingela

Liknande trådar

Hästvård Jag är nyfiken på hur Du upplever din hästs digitalpuls och hur den ändras med dygnet och väder/värme. Är den mer distinkt när det är...
Svar
17
· Visningar
6 611
Hästvård Min kära ponny fick konstaterad fång för ca 2 veckor sen, hon började gå lite stelt i hagen ca 1 vecka innan, jag trodde det var för att...
Svar
2
· Visningar
687
Senast: Adnoc
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 535
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag blir inte klok på min ponny jag har .. damen i fråga, är en russtravare har haft henne sedan dagen före midsommar -07. Hur som...
Svar
15
· Visningar
1 545
Senast: bubbel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka