Stapplig häst

R

Rebelette_Isa

Hej, Jag rider en Nordsvensk travare (som inte har blivit utbildad till travare alls). Hon är snart sex år gammal och lagom tränad för den ridning vi gör. Hon har börjat stappla till lite då o då. Det är ingen hälta eller nått sånt. Hon brukar inte ha så mycket koll på fötterna annars men det har vi tränat på med cavalettibommar och greniga stigar. Kan stapplandet ha att göra med att det är mycket proteiner i gräset som är nu? Eller vad kan det bero på? Annars är det inget fel med henne. Men sadeln sitter inte bra egentligen eftersom hon fått mer muskler sen jag började rida henne. så nu när hon börjat stappla till lite mer än innan så har jag ridit barbacka istället. Vet inte om det skulle ha nån betydelse men..

Tacksam för lite svar :)

Sv: Stapplig häst

Ett stapplande kan betyda många saker och en frambenshälta kan visa sig som ett stapplande, särskilt om det är en dubbelsidig - då är det jättesvårt att se hältan.
Stapplande kan även betyda: slarvig häst, långa tår, längre tids användning av dålig sadel, ont i ryggen, fång, om den går barfota - ömhet mm mm mm

Om det skulle vara sadeln så är det ju förstås bra att rida utan tills du hittat en ny passande sadel.

Jag kan inte råda dig till vad du ska börja att kolla då jag inte sett hästen.

bra skrivet av borkan!

går dei nte över be ägaren ta ut en vetrinär de skadar alldrig att kolla!

Hej, Jag rider en Nordsvensk travare (som inte har blivit utbildad till travare alls). Hon är snart sex år gammal och lagom tränad för den ridning vi gör. Hon har börjat stappla till lite då o då. Det är ingen hälta eller nått sånt. Hon brukar inte ha så mycket koll på fötterna annars men det har vi tränat på med cavalettibommar och greniga stigar. Kan stapplandet ha att göra med att det är mycket proteiner i gräset som är nu? Eller vad kan det bero på? Annars är det inget fel med henne. Men sadeln sitter inte bra egentligen eftersom hon fått mer muskler sen jag började rida henne. så nu när hon börjat stappla till lite mer än innan så har jag ridit barbacka istället. Vet inte om det skulle ha nån betydelse men..

Tacksam för lite svar :)

Hupp!! Jag skulle ta ut en veterinär på direkten och kolla så inte hästen har en släng av fång!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 320
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 852
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
371
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 863
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka