• Trav
  • Trådstartare Trådstartare linneaforss
  • Startdatum Startdatum
L

linneaforss

Hej! jag har ett stort problem med min ponny!
Han går otroligt bra! har rekord 2,22 men tränar 10! Så nu satsar vi på seger i början av året. Men när jag tränar med kompisarna nere på banan så är han väldigt flitig och springer om! Men när han är om dem så springer han en bit så stannar han! :( och väntar om kompisarna! :/
Det är nog ett ganska klassiskt problem... Men jag vill gärna ha ordning på det innan första starterna. Eftersom vi satsar på seger! :angel:
Jag har tänkt på Helstängt, men då finns det väll risk för att han stannar helt! :confused: Halvstängt, har han gått med men det hjälper inte speciellt mycket.
Kanske skulle prova med en Murphy?
vad tycker ni jag ska hitta på?

Sv: Stannar!

Min gjorde exakt likadant, han gick med helstängt hela karriären för annars sprang han bara och var sur på första bästa konkurrent framför.

Vi vann sällan med mer än en nos men han vann mycket när han fick sitt helstängda. :idea:

Men man ska vara medveten om att de har järnkoll ändå. När vi startade i 5-årsmästerskapet hade jag spräckt svanskotan och fick i princip lyftas upp i sulkyn, då stannade han i ledningen 3 ggr. :o
Ingen tvärnit men ner till kort trav.
Som tur var gick det på Sundbyholm där utgången är strategiskt placerad för envetna ponnyer. :)

Murphy trot jag inte på då de ser bakåt på båda ögonen. Men det är bara att prova sig fram. Vi tänkte aldrig på att prova vidare när det funkade så bra med helstängt. :)

Senast ändrad:

Låna ett helstängt och testa... Annars kan du väl köra bakom (dödens eller vad han nu fungerar i) fram till det är 50 meter kvar och släppa honom där bara genom att hålla honom med en nos framför de andra... Många hästar behöver ju köras i rygg eller snett bakom fram tills det bara är några meter kvar... Blir kanske inte lika snygga segrar, men seger som seger!

Cambrie skrev:
Låna ett helstängt och testa... Annars kan du väl köra bakom (dödens eller vad han nu fungerar i) fram till det är 50 meter kvar och släppa honom där bara genom att hålla honom med en nos framför de andra... Många hästar behöver ju köras i rygg eller snett bakom fram tills det bara är några meter kvar... Blir kanske inte lika snygga segrar, men seger som seger!

jaa tack för svaren! :) jooo det är nog så att ja får hålla honom i dödens tills sista sväng vilket är hans bästa sträcka! :angel: :)
men ni tror inte att de är risk att han stannar helt om han får på sig helstängt?

linneaforss skrev:
jaa tack för svaren! :) jooo det är nog så att ja får hålla honom i dödens tills sista sväng vilket är hans bästa sträcka! :angel: :)
men ni tror inte att de är risk att han stannar helt om han får på sig helstängt?

Det är väl bara att prova?
De flesta blir faktiskt inte lugnare av att inte se bakåt. Min äääälskade att gå och mangla i dödens, och helst bara vinna med en mule. :crazy:
Han vann båda sina SM från dödens. :D

Fördelen är ju att man inte sänker ner dem så fort. :idea:

Jag hade en märr som var istadig:devil: och alltså tvärnitade stenhårt när hon var på det humöret! det är ju såklart livsfarligt! särskilt i lopp om man har ekipage bakom! när hon ville så gjorde hon 1,17 tider på träning så hon var riktigt bra!? men det går ju inte att ha en tokig häst i tävling! provade såklart allt som olika huvudlag och olika "tussar" i öronen, bett mm mm:confused: sånt är livet! M

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 667
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 786
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka